Ustawa o szczególnych warunkach sprzedaży konsumenckiej (Dz. U. 2002, Nr 141, poz. 1176 z późna. zm.), która weszła w życie 1 stycznia 2003 roku zawiera także uregulowania dotyczące umowy o dzieło.
W sytuacji, kiedy zamawiający zawiera umowę na wykonanie określonego dzieła przez przyjmującego zamówienie np. wykonanie mebli na zamówienie, tapicerki czy też uszycie sukienki, będzie dochodził swoich roszczeń w oparciu o artykuły wyżej przytoczonej ustawy. Aby jednak tak się stało, muszą zostać spełnione określone prawem przesłanki. Mianowicie przyjmujący zamówienie musi być przedsiębiorcą, natomiast zamawiającym musi być osoba fizyczna, która zamawia dzieło będące rzeczą ruchomą w celu niezwiązanym z działalnością zawodową bądź gospodarczą. Mając na uwadze powyższy zapis należy przyjąć, iż dotychczasowa odpowiedzialność kodeksowa za wadliwość dzieła przyjmującego zamówienie została zastąpiona odpowiedzialnością z tytułu niezgodności zamawianego dzieła z umową. Co to oznacza w praktyce?
W przypadku, gdy np. zamówione meble mają wady, zamawiający będzie mógł żądać naprawy dzieła z możliwością wyznaczenia terminu, który jednakże powinien być odpowiedni w rozumieniu art. 8 ust. 3 cytowanej ustawy i nie jest konieczne zastrzeżenie o zagrożeniu odmową przyjęcia naprawy po bezskutecznym jego upływie. Podobnie jak przy odpowiedzialności sprzedawcy z tytułu niezgodności towaru z umową, zamawiający nie będzie mógł żądać naprawy, jeżeli wymagałaby nadmiernych kosztów dla przyjmującego zamówienie. W razie niemożności skorzystania przez zamawiającego z uprawnień przewidzianych w art. 8 ust. 1 ustawy (w tym przypadku naprawa) może on obniżyć wynagrodzenie za dzieło (niezależnie czy zostało ono już uiszczone) bądź od umowy odstąpić. Odstąpienie od umowy będzie jednak uzależnione od tego czy wada dzieła ma charakter istotny. Ważne dla zamawiającego jest to, iż na gruncie ustawy o szczególnych warunkach sprzedaży konsumenckiej, to przyjmujący zamówienie będzie musiał wykazać nieistotność niezgodności z umową zamawianego dzieła.
Tak jak w przypadku umowy sprzedaży, także w przypadku umowy o dzieło, przyjmujący może uchronić się przed odpowiedzialnością. Ma to miejsce w sytuacji, kiedy niezgodność dzieła z umową jest spowodowana przyczyna tkwiącą w materiale dostarczonym przez zamawiającego, i to nawet w sytuacji, kiedy przyjmujący zamówienie nie zawiadomi go o tym. Tak więc, jeżeli krawcowa uszyję sukienkę, która będzie się rozchodziła na szwach z powodu wadliwości materiału dostarczonego przez zamawiającego, to jej odpowiedzialność z tytułu wadliwości dzieła będzie wyłączona.
Odrębnie jest natomiast uregulowana odpowiedzialność przyjmującego zamówienie w przypadku, kiedy zamawiane dzieło nie jest rzeczą ruchomą w rozumieniu przepisów kodeksu cywilnego, albo w sytuacji kiedy dzieło jest zamawiane przez podmiot inny niż osoba fizyczną, bądź wreszcie przez osobę fizyczną, ale w celu związanym działalnością gospodarczą bądź zawodową.
Projekt „Edukacja konsumencka dzieci i młodzieży” realizowany przez Elbląskie Centrum Mediacji i Aktywizacji Społecznej Finansowany przez Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów.
W przypadku, gdy np. zamówione meble mają wady, zamawiający będzie mógł żądać naprawy dzieła z możliwością wyznaczenia terminu, który jednakże powinien być odpowiedni w rozumieniu art. 8 ust. 3 cytowanej ustawy i nie jest konieczne zastrzeżenie o zagrożeniu odmową przyjęcia naprawy po bezskutecznym jego upływie. Podobnie jak przy odpowiedzialności sprzedawcy z tytułu niezgodności towaru z umową, zamawiający nie będzie mógł żądać naprawy, jeżeli wymagałaby nadmiernych kosztów dla przyjmującego zamówienie. W razie niemożności skorzystania przez zamawiającego z uprawnień przewidzianych w art. 8 ust. 1 ustawy (w tym przypadku naprawa) może on obniżyć wynagrodzenie za dzieło (niezależnie czy zostało ono już uiszczone) bądź od umowy odstąpić. Odstąpienie od umowy będzie jednak uzależnione od tego czy wada dzieła ma charakter istotny. Ważne dla zamawiającego jest to, iż na gruncie ustawy o szczególnych warunkach sprzedaży konsumenckiej, to przyjmujący zamówienie będzie musiał wykazać nieistotność niezgodności z umową zamawianego dzieła.
Tak jak w przypadku umowy sprzedaży, także w przypadku umowy o dzieło, przyjmujący może uchronić się przed odpowiedzialnością. Ma to miejsce w sytuacji, kiedy niezgodność dzieła z umową jest spowodowana przyczyna tkwiącą w materiale dostarczonym przez zamawiającego, i to nawet w sytuacji, kiedy przyjmujący zamówienie nie zawiadomi go o tym. Tak więc, jeżeli krawcowa uszyję sukienkę, która będzie się rozchodziła na szwach z powodu wadliwości materiału dostarczonego przez zamawiającego, to jej odpowiedzialność z tytułu wadliwości dzieła będzie wyłączona.
Odrębnie jest natomiast uregulowana odpowiedzialność przyjmującego zamówienie w przypadku, kiedy zamawiane dzieło nie jest rzeczą ruchomą w rozumieniu przepisów kodeksu cywilnego, albo w sytuacji kiedy dzieło jest zamawiane przez podmiot inny niż osoba fizyczną, bądź wreszcie przez osobę fizyczną, ale w celu związanym działalnością gospodarczą bądź zawodową.
Projekt „Edukacja konsumencka dzieci i młodzieży” realizowany przez Elbląskie Centrum Mediacji i Aktywizacji Społecznej Finansowany przez Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów.
Elbląskie Centrum Mediacji i Aktywizacji Społecznej