
Każdy konsument zainteresowany jest tym, aby kupić produkty żywnościowe „nadające się do spożycia”. Nie można wykluczyć sytuacji, iż kupione mięso czy to w małym sklepie osiedlowym czy też sklepie wielkopowierzchniowym będzie nieświeże. Nie oznacza to, że konsument jest w takim przypadku bezsilny.
W związku z wejściem Polski do Unii Europejskiej koniecznym stało się dostosowanie polskich przepisów prawnych dotyczących bezpieczeństwa żywności i żywienia.
Wymagania i procedury niezbędne w tym zakresie określa ustawa z 25 sierpnia 2006 roku, której zapisy są zgodne z przepisami rozporządzenia (WE) nr 178/2002 Parlamentu Europejskiego i Rady z 28 stycznia 2002 r., ustanawiającego ogólne zasady i wymagania prawa żywnościowego, powołującego Europejski Urząd do Spraw Bezpieczeństwa Żywności oraz ustanawiającego procedury w sprawie bezpieczeństwa żywności (Dz. Urz. WE L 31 z 01.02.2002, str. 1; Dz. Urz. UE Polskie wydanie specjalne, rozdz. 15, t. 6, str. 463), zwanego dalej „rozporządzeniem nr 178/2002”.
Ustawa określa między innymi wymagania zdrowotne żywności – w zakresie nieuregulowanym w rozporządzeniach Unii Europejskiej, wymagania dotyczące przestrzegania zasad higieny, żywności oraz materiałów i wyrobów przeznaczonych do kontaktu z żywnością, jak również właściwość organów w zakresie przeprowadzania urzędowych kontroli żywności.
Organami urzędowej kontroli żywności są przede wszystkim organy Państwowej Inspekcji Sanitarnej w odniesieniu żywności pochodzenia niezwierzęcego produkowanej i wprowadzanej do obrotu, przywożonej z państw trzecich oraz wywożonej i powrotnie wywożonej do tych państw, produktów pochodzenia zwierzęcego znajdujących się w handlu detalicznym, prawidłowości stosowania zasad systemu HACCP w zakładach objętych nadzorem Państwowej Inspekcji Sanitarnej. Ponadto kontrole są przeprowadzane przez organy Wojskowej Inspekcji Sanitarnej, organy Inspekcji Weterynaryjnej, zgodnie z właściwością określoną przepisami ustawy z 29 stycznia 2004 r. o Inspekcji Weterynaryjnej, jak również inne organy w zakresie posiadanych kompetencji.
Organom urzędowej kontroli żywności, o których mowa powyżej, w związku z przeprowadzaniem urzędowych kontroli przysługuje prawo do wstępu do pomieszczeń zakładu o każdej porze, badania procesów technologicznych i receptur w zakresie niezbędnym do zrealizowania celu kontroli, przeglądania ksiąg i innych dokumentów kontrolowanego zakładu, jeżeli jest to niezbędne ze względu na cel przeprowadzanej kontroli. Ponadto organy te mogą podejmować inne czynności niezbędne do wyjaśnienia sprawy, zgodnie z zakresem uprawnień w ramach urzędowych kontroli żywności, w tym mogą nieodpłatnie pobierać próbki środków spożywczych lub materiałów i wyrobów przeznaczonych do kontaktu z żywnością w celu wykonania badań laboratoryjnych.
Każdy konsument zainteresowany jest tym, aby kupić produkty żywnościowe „nadające się do spożycia”. Nie można wykluczyć sytuacji, iż kupione mięso czy to w małym sklepie osiedlowym czy też sklepie wielkopowierzchniowym będzie nieświeże. Nie oznacza to, że konsument jest w takim przypadku bezsilny. Poza możliwością skierowania się do sklepu, gdzie zakupił mięso, gdzie może poinformować sprzedawcę bądź kierownictwo sklepu o zaistniałym fakcie, może oczywiście skierować zawiadomienie o nieprawidłowościach Państwowemu Powiatowemu Inspektorowi Sanitarnemu terenowo właściwemu ze względu na lokalizację sklepu.
Wymagania i procedury niezbędne w tym zakresie określa ustawa z 25 sierpnia 2006 roku, której zapisy są zgodne z przepisami rozporządzenia (WE) nr 178/2002 Parlamentu Europejskiego i Rady z 28 stycznia 2002 r., ustanawiającego ogólne zasady i wymagania prawa żywnościowego, powołującego Europejski Urząd do Spraw Bezpieczeństwa Żywności oraz ustanawiającego procedury w sprawie bezpieczeństwa żywności (Dz. Urz. WE L 31 z 01.02.2002, str. 1; Dz. Urz. UE Polskie wydanie specjalne, rozdz. 15, t. 6, str. 463), zwanego dalej „rozporządzeniem nr 178/2002”.
Ustawa określa między innymi wymagania zdrowotne żywności – w zakresie nieuregulowanym w rozporządzeniach Unii Europejskiej, wymagania dotyczące przestrzegania zasad higieny, żywności oraz materiałów i wyrobów przeznaczonych do kontaktu z żywnością, jak również właściwość organów w zakresie przeprowadzania urzędowych kontroli żywności.
Organami urzędowej kontroli żywności są przede wszystkim organy Państwowej Inspekcji Sanitarnej w odniesieniu żywności pochodzenia niezwierzęcego produkowanej i wprowadzanej do obrotu, przywożonej z państw trzecich oraz wywożonej i powrotnie wywożonej do tych państw, produktów pochodzenia zwierzęcego znajdujących się w handlu detalicznym, prawidłowości stosowania zasad systemu HACCP w zakładach objętych nadzorem Państwowej Inspekcji Sanitarnej. Ponadto kontrole są przeprowadzane przez organy Wojskowej Inspekcji Sanitarnej, organy Inspekcji Weterynaryjnej, zgodnie z właściwością określoną przepisami ustawy z 29 stycznia 2004 r. o Inspekcji Weterynaryjnej, jak również inne organy w zakresie posiadanych kompetencji.
Organom urzędowej kontroli żywności, o których mowa powyżej, w związku z przeprowadzaniem urzędowych kontroli przysługuje prawo do wstępu do pomieszczeń zakładu o każdej porze, badania procesów technologicznych i receptur w zakresie niezbędnym do zrealizowania celu kontroli, przeglądania ksiąg i innych dokumentów kontrolowanego zakładu, jeżeli jest to niezbędne ze względu na cel przeprowadzanej kontroli. Ponadto organy te mogą podejmować inne czynności niezbędne do wyjaśnienia sprawy, zgodnie z zakresem uprawnień w ramach urzędowych kontroli żywności, w tym mogą nieodpłatnie pobierać próbki środków spożywczych lub materiałów i wyrobów przeznaczonych do kontaktu z żywnością w celu wykonania badań laboratoryjnych.
Każdy konsument zainteresowany jest tym, aby kupić produkty żywnościowe „nadające się do spożycia”. Nie można wykluczyć sytuacji, iż kupione mięso czy to w małym sklepie osiedlowym czy też sklepie wielkopowierzchniowym będzie nieświeże. Nie oznacza to, że konsument jest w takim przypadku bezsilny. Poza możliwością skierowania się do sklepu, gdzie zakupił mięso, gdzie może poinformować sprzedawcę bądź kierownictwo sklepu o zaistniałym fakcie, może oczywiście skierować zawiadomienie o nieprawidłowościach Państwowemu Powiatowemu Inspektorowi Sanitarnemu terenowo właściwemu ze względu na lokalizację sklepu.
Jacek Błaszczyk