UWAGA!

Reklamacja artykułów żywnościowych

Co zrobić, gdy po przyniesieniu zakupów do domu okaże się, że dżem, który kupiliśmy jest spleśniały, mimo nieprzekroczonej daty ważności. Czy możemy taki produkt reklamować? Ile mamy na to czasu?

Obowiązująca od 1 stycznia 2003 roku ustawa o szczególnych warunkach sprzedaży konsumenckiej pozwala na reklamowanie towarów konsumpcyjnych zakupywanych przez osoby fizyczne w celach niezwiązanych z działalnością gospodarczą oraz działalnością zawodową. Pojęcie rzeczy ruchomych jest bardzo szerokie, konsumenci mogą reklamować nie tylko wszelkie produkty przemysłowe, ale również zwierzęta i produkty żywnościowe. Według przepisów niniejszej ustawy, konsument ma dwa miesiące na złożenie reklamacji u sprzedawcy, licząc od dnia w którym uwidoczniła się niezgodność towaru z umową. Jednak w przypadku towarów żywnościowych dokonano szczególnego unormowania i poprzez wydane na podstawie ustawowego upoważnienia rozporządzenie wprowadzono odmienne terminy zawiadamiania sprzedawcy o niezgodności towarów żywnościowych z umową (Dz. U. 2003, nr 31, poz. 258). Zgodnie z przepisami wyżej wymienionego rozporządzenia, kupujący powinien zawiadomić sprzedawcę o niezgodności z umową niezwłocznie, jednak nie później niż w terminie 3 dni od dnia otwarcia opakowania w przypadku towaru paczkowanego oznakowanego terminem przydatności do spożycia lub datą minimalnej trwałości, zgodnie z przepisami ustawy z dnia 11 maja 2001 r. o warunkach zdrowotnych żywności i żywienia bądź towaru dla którego nie określono daty minimalnej trwałości albo terminu przydatności do spożycia. Towarem paczkowanym jest produkt umieszczony w opakowaniu jednostkowym dowolnego rodzaju, którego ilość nominalna, jednakowa dla całej partii, odmierzona bez udziału nabywcy, nie przekraczająca 50 kg lub 50 l, nie może zostać zmieniona bez naruszenia opakowania. W przypadku towaru sprzedawanego luzem, odmierzanego w miejscu zakupu lub dostarczanego do miejsca zamieszkania kupującego, reklamacja powinna być złożona w terminie 3 dni od dnia sprzedaży lub otrzymania towaru.
       Zawiadomienie o stwierdzeniu niezgodności z umową powinno nastąpić nie później niż przed upływem daty minimalnej trwałości towaru lub terminu jego przydatności do spożycia. Warunek ten nie odnosi się do towarów paczkowanych dla których nie została ustalona data minimalnej trwałości lub termin przydatności do spożycia.
       Oczywiście może się zdarzyć, iż sprzedawca nie przyjmie od nas reklamacji. W takim przypadku to na kupującym spoczywa obowiązek zawiadomienia sprzedawcy o niezgodności towaru żywnościowego z umową, dlatego w takich przypadkach zasadnym jest wysłanie reklamacji pisemnej listem poleconym.
      
       Zadanie zostało sfinansowane ze środków samorządu województwa warmińsko-mazurskiego.
      
Jacek Błaszczyk

Najnowsze artykuły w dziale Poradnik

Artykuły powiązane tematycznie

Zamieszczenie następnej opinii do tego artykułu wymaga zalogowania

W formularzu stwierdzono błędy!

Ok
Dodawanie opinii
Aby zamieścić swoje zdjęcie lub avatar przy opiniach proszę dokonać wpisu do galerii Czytelników.
Dołącz zdjęcie:

Podpis:

Jeśli chcesz mieć unikalny i zastrzeżony podpis
zarejestruj się.
E-mail:(opcjonalnie)
Reklama