Jak wynika z badania CBOS, w ubiegłym roku rodzice na wyprawkę szkolną wydali średnio 1122 zł. Ile z zakupionych przyborów, ubrań i plecaków nie zdało egzaminu i trzeba je było wyrzucić lub złożyć reklamację, nie wiadomo. Wiadomo jednak, że z przysługującego prawa do zwrotu lub reklamacji warto skorzystać.
Przed rozpoczęciem na dobre roku szkolnego Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów radzi, jak wyegzekwować reklamację, np. wadliwego plecaka, i o czym pamiętać, zapisując dziecko na zajęcia pozalekcyjne.
Prywatne szkoły i kursy
Widzisz na umowie takie zdania: „Wpisowe nie podlega zwrotowi w sytuacji rezygnacji z zajęć”; „W przypadku niedyspozycji lektora Anglika szkoła może go zastąpić lektorem Polakiem”? Uważaj! To według UOKiK przykłady niedozwolonych klauzul w umowach prywatnych przedszkoli, liceów, szkół językowych.
Częstym problemem jest uniemożliwianie odstąpienia od zawartej umowy poprzez zatrzymywanie przez szkoły wpłaconych pieniędzy. Taka praktyka jest sprzeczna z prawem. Szkoła może zatrzymać tylko taką część pieniędzy, która odpowiada kosztom faktycznie poniesionym, np. za rezerwację sali czy wydruk materiałów.
Nieudane zakupy – zwroty
Warto przemyśleć każdy zakup, ponieważ zwrot złego podręcznika, plecaka itp. zależy tylko od dobrej woli sprzedawcy. Coraz częściej sklepy dopuszczają wymianę zakupionych towarów jednak na warunkach przez siebie ustalonych – np. będziemy musieli zatrzymać opakowanie, metki.
Podręczniki używane – reklamacja
Wadliwe towary kupione w komisie czy antykwariacie możemy reklamować. Należy zachować dowód zakupu, np. paragon. W przypadku zakupu rzeczy używanych sprzedawca może skrócić czas na reklamację do roku. Dłuższy termin obowiązuje, gdy kupujemy nowe produkty – wówczas reklamację możemy składać w ciągu dwóch lat od momentu zakupu. Z tej możliwości możemy skorzystać także wtedy, gdy kupujemy w promocji.
Place zabaw
Za utrzymanie bezpieczeństwa na placu zabaw odpowiedzialny jest właściciel lub zarządca terenu, np. spółdzielnia mieszkaniowa lub przedszkole. Szczegółowo o tym musi informować tablica znajdująca się na placu zabaw. Teren musi być ogrodzony, a urządzenia odpowiednio przymocowane do podłoża i stabilne. Niektóre zagrożenia mogą sprawdzić samodzielnie rodzice, wypróbowując urządzenie, zwracając uwagę na zardzewiałe, słabo umocowane lub uszkodzone elementy.
Samodzielne zakupy dzieci
Zgodnie z prawem dzieci do 13. roku życia nie mają zdolności do czynności prawnych, czyli w ogóle nie powinny zawierać umów. Jeżeli jednak umowa dotyczy drobnych, bieżących spraw życia codziennego, czyli np. zakupu lizaka, bułki czy zeszytu, to jest ona ważna – pod warunkiem, że w wyniku tej transakcji dziecko nie zostało pokrzywdzone.
Osoby pomiędzy 13. a 18. rokiem życia mają ograniczoną zdolność do czynności prawnych. Dlatego mogą zawierać umowy w drobnych, bieżących sprawach życia codziennego, czyli kupować czasopisma, przybory szkolne, książki itp. Ograniczenia pojawiają się, gdy nastolatek zamierza nabyć rzecz o wartości powyżej 10 euro, np. odtwarzacz MP3, rower czy komputer. Wówczas potrzebna jest zgoda rodziców lub opiekunów bądź potwierdzenie przez nich umowy.
Gdzie się zgłosić po pomoc
Bezpłatnej pomocy w rozwiązaniu sporu ze sprzedawcą, napisaniu reklamacji udzielają:
– Miejski Rzecznik Konsumentów – ul. Łączności 1, tel. 55 239 34 56
– Powiatowy Rzecznik Konsumentów – ul. Saperów 14a, tel. 55 239 49 27
lub zadzwonić pod bezpłatny numer infolinii 800 007 707.
Źródło: UOKiK
Prywatne szkoły i kursy
Widzisz na umowie takie zdania: „Wpisowe nie podlega zwrotowi w sytuacji rezygnacji z zajęć”; „W przypadku niedyspozycji lektora Anglika szkoła może go zastąpić lektorem Polakiem”? Uważaj! To według UOKiK przykłady niedozwolonych klauzul w umowach prywatnych przedszkoli, liceów, szkół językowych.
Częstym problemem jest uniemożliwianie odstąpienia od zawartej umowy poprzez zatrzymywanie przez szkoły wpłaconych pieniędzy. Taka praktyka jest sprzeczna z prawem. Szkoła może zatrzymać tylko taką część pieniędzy, która odpowiada kosztom faktycznie poniesionym, np. za rezerwację sali czy wydruk materiałów.
Nieudane zakupy – zwroty
Warto przemyśleć każdy zakup, ponieważ zwrot złego podręcznika, plecaka itp. zależy tylko od dobrej woli sprzedawcy. Coraz częściej sklepy dopuszczają wymianę zakupionych towarów jednak na warunkach przez siebie ustalonych – np. będziemy musieli zatrzymać opakowanie, metki.
Podręczniki używane – reklamacja
Wadliwe towary kupione w komisie czy antykwariacie możemy reklamować. Należy zachować dowód zakupu, np. paragon. W przypadku zakupu rzeczy używanych sprzedawca może skrócić czas na reklamację do roku. Dłuższy termin obowiązuje, gdy kupujemy nowe produkty – wówczas reklamację możemy składać w ciągu dwóch lat od momentu zakupu. Z tej możliwości możemy skorzystać także wtedy, gdy kupujemy w promocji.
Place zabaw
Za utrzymanie bezpieczeństwa na placu zabaw odpowiedzialny jest właściciel lub zarządca terenu, np. spółdzielnia mieszkaniowa lub przedszkole. Szczegółowo o tym musi informować tablica znajdująca się na placu zabaw. Teren musi być ogrodzony, a urządzenia odpowiednio przymocowane do podłoża i stabilne. Niektóre zagrożenia mogą sprawdzić samodzielnie rodzice, wypróbowując urządzenie, zwracając uwagę na zardzewiałe, słabo umocowane lub uszkodzone elementy.
Samodzielne zakupy dzieci
Zgodnie z prawem dzieci do 13. roku życia nie mają zdolności do czynności prawnych, czyli w ogóle nie powinny zawierać umów. Jeżeli jednak umowa dotyczy drobnych, bieżących spraw życia codziennego, czyli np. zakupu lizaka, bułki czy zeszytu, to jest ona ważna – pod warunkiem, że w wyniku tej transakcji dziecko nie zostało pokrzywdzone.
Osoby pomiędzy 13. a 18. rokiem życia mają ograniczoną zdolność do czynności prawnych. Dlatego mogą zawierać umowy w drobnych, bieżących sprawach życia codziennego, czyli kupować czasopisma, przybory szkolne, książki itp. Ograniczenia pojawiają się, gdy nastolatek zamierza nabyć rzecz o wartości powyżej 10 euro, np. odtwarzacz MP3, rower czy komputer. Wówczas potrzebna jest zgoda rodziców lub opiekunów bądź potwierdzenie przez nich umowy.
Gdzie się zgłosić po pomoc
Bezpłatnej pomocy w rozwiązaniu sporu ze sprzedawcą, napisaniu reklamacji udzielają:
– Miejski Rzecznik Konsumentów – ul. Łączności 1, tel. 55 239 34 56
– Powiatowy Rzecznik Konsumentów – ul. Saperów 14a, tel. 55 239 49 27
lub zadzwonić pod bezpłatny numer infolinii 800 007 707.
Źródło: UOKiK
oprac. mk