Czy ceny papierosów powinny być uwzględnione w karcie dań w lokalach gastronomicznych? Jak najbardziej - przekonują inspektorzy handlowi.
W czasie udzielania porad prawnych oraz kontroli dokonywanych przez Inspekcję Handlową pojawia się kwestia cen papierosów.
- Na papierosy jest nałożony podatek akcyzowy, który co do zasady pobierany jest w pierwszej fazie obrotu - wyjaśnia Radosław Rzepecki z elbląskiej delegatury IH. - Zgodnie z art. 74 ustawy o podatku akcyzowym z 23 stycznia 2004 r. obowiązek
podatkowy powstaje również, gdy podmioty dokonują sprzedaży wyrobów tytoniowych z wyłączeniem cygar i cygaretek powyżej maksymalnej ceny detalicznej. Do sprzedaży tych wyrobów stosuje się dodatkową stawkę akcyzy w wysokości 70 proc. maksymalnej ceny detalicznej, wydrukowanej na opakowaniu jednostkowym. Przykładem, kiedy taki obowiązek podatkowy powstaje, jest połączenie sprzedaży papierosów z innymi towarami lub usługami, gdy zostanie zastosowana cena papierosów wyższa od maksymalnej ceny detalicznej. Z powyższego wynika, że nie jest naruszeniem przepisów skarbowych sprzedaż wiązana np. papierosy i zapalniczka, o ile sprzedający zarejestruje ją w kasie fiskalnej. Natomiast może być uznane za czyn nieuczciwej
konkurencji wcześniejsze niepoinformowanie konsumenta, że tylko w taki sposób może zakupić papierosy. Warto także nadmienić, że zgodnie z ustawą z 5 lipca 2001 r. o cenach, towar przeznaczony do sprzedaży detalicznej oznacza się ceną - dodaje Radosław Rzepecki. - Według Rozporządzenia Ministrów Finansów z 10 lipca 2002 r. w sprawie szczegółowych zasad uwidaczniania cen towarów usług oraz sposobu oznaczania ceną towarów przeznaczonych do sprzedaży ceny potraw lub wyrobów oferowanych w przedsiębiorstwach gastronomicznych uwidacznia się w sposób czytelny w cenniku, wywieszonym w miejscu ogólnodostępnym dla kupujących wewnątrz lub zewnątrz lokalu w pobliżu drzwi wejściowych. Ceny mogą być również uwidocznione w karcie dań oraz na wywieszkach cenowych umieszczonych przy oferowanych do sprzedaży potrawach i towarach.
- Na papierosy jest nałożony podatek akcyzowy, który co do zasady pobierany jest w pierwszej fazie obrotu - wyjaśnia Radosław Rzepecki z elbląskiej delegatury IH. - Zgodnie z art. 74 ustawy o podatku akcyzowym z 23 stycznia 2004 r. obowiązek
podatkowy powstaje również, gdy podmioty dokonują sprzedaży wyrobów tytoniowych z wyłączeniem cygar i cygaretek powyżej maksymalnej ceny detalicznej. Do sprzedaży tych wyrobów stosuje się dodatkową stawkę akcyzy w wysokości 70 proc. maksymalnej ceny detalicznej, wydrukowanej na opakowaniu jednostkowym. Przykładem, kiedy taki obowiązek podatkowy powstaje, jest połączenie sprzedaży papierosów z innymi towarami lub usługami, gdy zostanie zastosowana cena papierosów wyższa od maksymalnej ceny detalicznej. Z powyższego wynika, że nie jest naruszeniem przepisów skarbowych sprzedaż wiązana np. papierosy i zapalniczka, o ile sprzedający zarejestruje ją w kasie fiskalnej. Natomiast może być uznane za czyn nieuczciwej
konkurencji wcześniejsze niepoinformowanie konsumenta, że tylko w taki sposób może zakupić papierosy. Warto także nadmienić, że zgodnie z ustawą z 5 lipca 2001 r. o cenach, towar przeznaczony do sprzedaży detalicznej oznacza się ceną - dodaje Radosław Rzepecki. - Według Rozporządzenia Ministrów Finansów z 10 lipca 2002 r. w sprawie szczegółowych zasad uwidaczniania cen towarów usług oraz sposobu oznaczania ceną towarów przeznaczonych do sprzedaży ceny potraw lub wyrobów oferowanych w przedsiębiorstwach gastronomicznych uwidacznia się w sposób czytelny w cenniku, wywieszonym w miejscu ogólnodostępnym dla kupujących wewnątrz lub zewnątrz lokalu w pobliżu drzwi wejściowych. Ceny mogą być również uwidocznione w karcie dań oraz na wywieszkach cenowych umieszczonych przy oferowanych do sprzedaży potrawach i towarach.
oprac. A