Kupiłem lodówkę, która po kilku dniach zepsuła się. Kiedy poszedłem do sklepu z reklamacją, sprzedawca odesłał mnie do serwisu gwaranta, który jest poza Elblągiem? Czy słusznie postąpił? - odpowiada Radosław Rzepecki z Inspekcji Handlowej w Elblągu.
Jeżeli konsument wraz z zakupionym towarem otrzymał kartę gwarancyjną, to może dochodzić swoich roszczeń, składając reklamację, korzystając z gwarancji lub na podstawie ustawy z 27 lipca 2002 r. o szczególnych warunkach sprzedaży konsumenckiej (Dz. U. Nr 141 poz. 1176 z późn. zm.). To do konsumenta należy wybór, na jakiej podstawie będzie dochodził swoich roszczeń. Gwarancja na sprzedany towar konsumpcyjny nie wyłącza, nie ogranicza ani nie zawiesza uprawnień kupującego wynikających z ustawy o szczególnych warunkach sprzedaży konsumenckiej.
Udzielenie kupującemu gwarancji nie jest obowiązkowe i następuje bez odrębnej opłaty przez oświadczenie gwaranta, zamieszczone w dokumencie gwarancyjnym lub reklamie, odnoszących się do towaru konsumpcyjnego. Określa ono obowiązki gwaranta i uprawnienia kupującego w przypadku, gdy właściwość sprzedanego towaru nie odpowiada właściwości wskazanej w tym oświadczeniu. Nie uważa się za gwarancję oświadczenia, które nie kształtuje obowiązków gwaranta.
Przed pojęciem decyzji, z jakiego tytułu będziemy dochodzić swoich roszczeń, ważne jest dokładne zapoznanie się z warunkami gwarancji. Z reguły są różne, w zależności od towaru, którego dotyczą oraz podmiotu udzielającego gwarancji. Gwarantem może być producent, importer, hurtownik, sprzedawca i to on określa warunki gwarancji.
W przypadku, gdy gwarant bądź jego serwis są poza miejscem zamieszkania konsumenta, warto zastanowić się, czy nie korzystniejsze jest zgłoszenie reklamacji na podstawie cytowanej ustawy, zawiadamiając sprzedawcę o niezgodności towaru z umową, i dochodzić swych roszczeń na jej podstawie. Wówczas sprzedawca ma 14 dni na ustosunkowanie się do zgłoszonej reklamacji, a do konsumenta należy wybór sposobu jej załatwienia - poprzez naprawę czy poprzez wymianę towaru na nowy.
Jeśli reklamacja została rozpatrzona negatywnie, można złożyć wniosek do Inspekcji Handlowej o przeprowadzenie mediacji. Inną możliwością jest dochodzenie swoich roszczeń z powództwa cywilnego przed sądem powszechnym lub przed Polubownym Sądem Konsumenckim.
Udzielenie kupującemu gwarancji nie jest obowiązkowe i następuje bez odrębnej opłaty przez oświadczenie gwaranta, zamieszczone w dokumencie gwarancyjnym lub reklamie, odnoszących się do towaru konsumpcyjnego. Określa ono obowiązki gwaranta i uprawnienia kupującego w przypadku, gdy właściwość sprzedanego towaru nie odpowiada właściwości wskazanej w tym oświadczeniu. Nie uważa się za gwarancję oświadczenia, które nie kształtuje obowiązków gwaranta.
Przed pojęciem decyzji, z jakiego tytułu będziemy dochodzić swoich roszczeń, ważne jest dokładne zapoznanie się z warunkami gwarancji. Z reguły są różne, w zależności od towaru, którego dotyczą oraz podmiotu udzielającego gwarancji. Gwarantem może być producent, importer, hurtownik, sprzedawca i to on określa warunki gwarancji.
W przypadku, gdy gwarant bądź jego serwis są poza miejscem zamieszkania konsumenta, warto zastanowić się, czy nie korzystniejsze jest zgłoszenie reklamacji na podstawie cytowanej ustawy, zawiadamiając sprzedawcę o niezgodności towaru z umową, i dochodzić swych roszczeń na jej podstawie. Wówczas sprzedawca ma 14 dni na ustosunkowanie się do zgłoszonej reklamacji, a do konsumenta należy wybór sposobu jej załatwienia - poprzez naprawę czy poprzez wymianę towaru na nowy.
Jeśli reklamacja została rozpatrzona negatywnie, można złożyć wniosek do Inspekcji Handlowej o przeprowadzenie mediacji. Inną możliwością jest dochodzenie swoich roszczeń z powództwa cywilnego przed sądem powszechnym lub przed Polubownym Sądem Konsumenckim.
Radosław Rzepecki - IH Elbląg