Przy zakupach na odległość, np. przez internet, często obawiamy się, że dostaniemy towar uszkodzony, lub w paczce nie będzie tego, co zamawialiśmy. Zdarzają się też takie sytuacje, że od firmy, prowadzącej handel wysyłkowy dostajemy przedmiot, którego nie zamawialiśmy. Jak powinniśmy wtedy postąpić?
Na przykład: konsument otrzymał z księgarni wysyłkowej książkę, której nie zamawiał. Czy jego obowiązkiem jest odesłanie jej do nadawcy?
Jeśli konsument otrzyma przesyłkę (w tym wypadku książkę z księgarni wysyłkowej), której wcześniej nie zamówił, to z pewnością nie będzie spoczywał na nim obowiązek zapłaty żądanej przez przedsiębiorcę kwoty ani obowiązek odesłania przesyłki do nadawcy. Zgodnie z art. 15 ustawy z dnia 2 marca 2000 r. o ochronie niektórych praw konsumentów oraz o odpowiedzialności za szkodę wyrządzoną przez produkt niebezpieczny (Dz. U. 2000 Nr 22, poz. 271 z późn. zm.): Spełnienie świadczenia niezamówionego przez konsumenta następuje na ryzyko przedsiębiorcy i nie nakłada na konsumenta żadnych zobowiązań. Zatem przedsiębiorca stosujący taką praktykę musi liczyć się ze stratą towaru, a co za tym idzie i pożądanego zysku.
Jeśli konsument otrzyma przesyłkę (w tym wypadku książkę z księgarni wysyłkowej), której wcześniej nie zamówił, to z pewnością nie będzie spoczywał na nim obowiązek zapłaty żądanej przez przedsiębiorcę kwoty ani obowiązek odesłania przesyłki do nadawcy. Zgodnie z art. 15 ustawy z dnia 2 marca 2000 r. o ochronie niektórych praw konsumentów oraz o odpowiedzialności za szkodę wyrządzoną przez produkt niebezpieczny (Dz. U. 2000 Nr 22, poz. 271 z późn. zm.): Spełnienie świadczenia niezamówionego przez konsumenta następuje na ryzyko przedsiębiorcy i nie nakłada na konsumenta żadnych zobowiązań. Zatem przedsiębiorca stosujący taką praktykę musi liczyć się ze stratą towaru, a co za tym idzie i pożądanego zysku.
Ewelina Antczak-Bobińska, Inspekcja Handlowa