Niestety często zdarza się nam – konsumentom – mieć do czynienia z nierzetelnymi rzemieślnikami. Czy możemy coś zrobić gdy widzimy, że usługodawca nie ma szans na wykonanie usługi w umówionym czasie?
Klient w dniu 14 lipca 2009 r. zawarł umowę z artystą malarzem na wykonanie dzieła w postaci obrazu. Malarz przyjął zamówienie, z którego wynikało iż miał namalować pejzaż do dnia 20 lipca 2009 r. Klient pojawił się w dniu 18 lipca 2009 r. w pracowni malarskiej aby zobaczyć jak postępują prace po czym dowiedział się, że jego obraz nie został nawet zaczęty, a artysta prosi o więcej czasu. Klient w myśl art. 635 Kodeksu Cywilnego może rozwiązać tę umowę bez konieczności wyznaczenia artyście dodatkowego terminu.
„Jeżeli przyjmujący zamówienie opóźnia się z rozpoczęciem lub wykończeniem dzieła tak dalece, że nie jest prawdopodobne, żeby zdołał je ukończyć w czasie umówionym, zamawiający może bez wyznaczenia terminu dodatkowego od umowy odstąpić jeszcze przed upływem terminu do wykonania dzieła.”
„Jeżeli przyjmujący zamówienie opóźnia się z rozpoczęciem lub wykończeniem dzieła tak dalece, że nie jest prawdopodobne, żeby zdołał je ukończyć w czasie umówionym, zamawiający może bez wyznaczenia terminu dodatkowego od umowy odstąpić jeszcze przed upływem terminu do wykonania dzieła.”
Ewelina Antczak-Bobińska, Inspekcja Handlowa