Nastały czasy, w których pojęcie „konsument” bądź „reklamacja” są powszechnie znane. Większość z nas była zmuszona reklamować zakupiony towar lub wykonaną usługę i przeżywała katusze z powodu nie przyjęcia reklamacji lub jej negatywnego rozpatrzenia. I co w takim wypadku zrobić?
Każdy konsument ma prawo w takiej sytuacji wytoczyć powództwo przed sądem powszechnym przeciwko przedsiębiorcy (sprzedawcy), jeżeli nie zgadza się z jego stanowiskiem, co do rozpatrzenia reklamacji i jest przekonany o zasadności swoich roszczeń.
Jednakże konsument może skorzystać również z pozasądowych sposobów rozwiązywania sporów cywilnoprawnych, które zmierzają do polubownego zakończenia sprawy. Jednym ze sposobów takiego rozwiązywania sporu jest mediacja, która jest przeprowadzana w Inspekcji Handlowej.
Postępowanie mediacyjne w Inspekcji Handlowej wszczyna się na wniosek konsumenta lub z urzędu, jeżeli wymaga tego ochrona interesu konsumenta. Mediację przeprowadza upoważniony do tego mediator. Mediator jest uprawniony do prowadzenia mediacji w sprawach dotyczących sporów cywilnoprawnych między konsumentem a przedsiębiorcą z wyłączeniem sporów dotyczących zakupu energii, usług bankowych, ubezpieczeniowych, pocztowych i telekomunikacyjnych, pośrednictwa finansowego, informatycznych, naukowo-badawczych, edukacyjnych oraz w zakresie ochrony zdrowia i opieki społecznej.
Mediacje prowadzi się na zasadach bezstronności, przejrzystości, efektywności i uczciwości. Strony sporu mogą w każdym czasie odmówić uczestnictwa lub wycofać się na każdym etapie postępowania mediacyjnego. Jeżeli którakolwiek ze stron sporu odmówi udziału w mediacji, bądź wycofa się z procedury mediacji mediator odstępuje od prowadzenia mediacji.
Postępowanie mediacyjne jest bezpłatne zarówno dla konsumenta, jak i dla przedsiębiorcy.
Jednakże konsument może skorzystać również z pozasądowych sposobów rozwiązywania sporów cywilnoprawnych, które zmierzają do polubownego zakończenia sprawy. Jednym ze sposobów takiego rozwiązywania sporu jest mediacja, która jest przeprowadzana w Inspekcji Handlowej.
Postępowanie mediacyjne w Inspekcji Handlowej wszczyna się na wniosek konsumenta lub z urzędu, jeżeli wymaga tego ochrona interesu konsumenta. Mediację przeprowadza upoważniony do tego mediator. Mediator jest uprawniony do prowadzenia mediacji w sprawach dotyczących sporów cywilnoprawnych między konsumentem a przedsiębiorcą z wyłączeniem sporów dotyczących zakupu energii, usług bankowych, ubezpieczeniowych, pocztowych i telekomunikacyjnych, pośrednictwa finansowego, informatycznych, naukowo-badawczych, edukacyjnych oraz w zakresie ochrony zdrowia i opieki społecznej.
Mediacje prowadzi się na zasadach bezstronności, przejrzystości, efektywności i uczciwości. Strony sporu mogą w każdym czasie odmówić uczestnictwa lub wycofać się na każdym etapie postępowania mediacyjnego. Jeżeli którakolwiek ze stron sporu odmówi udziału w mediacji, bądź wycofa się z procedury mediacji mediator odstępuje od prowadzenia mediacji.
Postępowanie mediacyjne jest bezpłatne zarówno dla konsumenta, jak i dla przedsiębiorcy.
oprac. Anieze