Konsument zapytał, czy jeśli zakup jakiego dokonał podczas pokazu, po przemyśleniu okazał się być jego chwilową zachcianką, a nie realną potrzebą – to może zwrócić towar do sprzedawcy?
Robienie zakupów podczas prezentacji odbywających się w domach, hotelach czy sanatoriach stało się bardzo modne i zarazem wygodne. Konsument zakupując daną rzecz podczas pokazu może jak najbardziej zrezygnować z niej zgodnie z przepisami ustawy z dnia 2 marca 2000 r. o ochronie niektórych praw konsumentów oraz o odpowiedzialności za szkodę wyrządzoną przez produkt niebezpieczny (Dz. U. 2000 Nr 22, poz. 271 z późn. zm.).
Od umowy zawartej poza lokalem przedsiębiorstwa konsument może odstąpić:
- bez podania przyczyny swojego działania,
- składając oświadczenie na piśmie w ciągu dziesięciu dni od zawarcia umowy. Aby zachować ten termin wystarczy wysłać to oświadczenie przed upływem wspomnianego terminu,
- przedsiębiorca nie może zastrzec, że konsument może odstąpić od umowy za zapłatą danej kwoty (odstępne),
- kiedy konsument odstąpi od umowy uważa się ją za niezawartą, konsument jest wówczas zwolniony z wszelkich zobowiązań,
- to co strony świadczyły powinny zwrócić w stanie niezmienionym niezwłocznie jednak nie później niż w ciągu czternastu dni,
- gdyby konsument dokonał jakichkolwiek przedpłat, należą mu się od nich odsetki ustawowe od daty dokonania przedpłaty.
Przedsiębiorca powinien przed zawarciem umowy poinformować konsumenta na piśmie o możliwości odstąpienia od umowy. Jeśli przedsiębiorca nie powiadomi konsumenta o takim uprawnieniu wówczas taki konsument będzie mógł odstąpić od umowy nie przekraczając terminu trzech miesięcy od wykonania umowy.
Od umowy zawartej poza lokalem przedsiębiorstwa konsument może odstąpić:
- bez podania przyczyny swojego działania,
- składając oświadczenie na piśmie w ciągu dziesięciu dni od zawarcia umowy. Aby zachować ten termin wystarczy wysłać to oświadczenie przed upływem wspomnianego terminu,
- przedsiębiorca nie może zastrzec, że konsument może odstąpić od umowy za zapłatą danej kwoty (odstępne),
- kiedy konsument odstąpi od umowy uważa się ją za niezawartą, konsument jest wówczas zwolniony z wszelkich zobowiązań,
- to co strony świadczyły powinny zwrócić w stanie niezmienionym niezwłocznie jednak nie później niż w ciągu czternastu dni,
- gdyby konsument dokonał jakichkolwiek przedpłat, należą mu się od nich odsetki ustawowe od daty dokonania przedpłaty.
Przedsiębiorca powinien przed zawarciem umowy poinformować konsumenta na piśmie o możliwości odstąpienia od umowy. Jeśli przedsiębiorca nie powiadomi konsumenta o takim uprawnieniu wówczas taki konsument będzie mógł odstąpić od umowy nie przekraczając terminu trzech miesięcy od wykonania umowy.
Ewelina Antczak - Bobińska, Inspekcja Handlowa