
Przysługujące podróżnym prawa warto znać szczególnie teraz, kiedy z powodu śniegu i mrozu pociągi nie kursują tak, jak należy.
Niewielu konsumentów zdaje sobie sprawę, że kupując bilet na autobus czy pociąg, zawiera umowę. To właśnie na bilecie jest napisane, z kim ją zawieramy, kiedy i na jak długi czas. Bilet jest podstawą nie tylko do podróżowania, ale i do złożenia reklamacji.
Jak przypomina Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów, zasady, na podstawie których kupujemy różne bilety, są określone w regulaminach przewoźników.
Zgodnie z prawem przewozowym przed rozpoczęciem podróży możemy zmienić termin odjazdu, miejscowość przeznaczenia oraz klasę pociągu. Możemy także oddać bilet i żądać zwrotu pieniędzy proporcjonalnie do niewykorzystanego świadczenia, po potrąceniu odstępnego.
W przypadku niewywiązania się z umowy bądź niewłaściwej jej realizacji, np. opóźnień w przejazdach czy odwołania kursów, konsumenci powinni zgłaszać się z reklamacją bezpośrednio do przewoźnika.
Pomoc w trudnych przypadkach
Jeżeli przewoźnik nie chce respektować praw, poproś o pomoc Powiatowego Rzecznika Konsumentów w Elblągu – ul. Saperów 14a; tel. 55 239 49 09. Ponadto porady udzielane są przez Federację Konsumentów. Bezpłatne porady można uzyskać również pod numerem infolinii 0 800 800 008.
Źródło: UOKiK
Jak przypomina Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów, zasady, na podstawie których kupujemy różne bilety, są określone w regulaminach przewoźników.
Zgodnie z prawem przewozowym przed rozpoczęciem podróży możemy zmienić termin odjazdu, miejscowość przeznaczenia oraz klasę pociągu. Możemy także oddać bilet i żądać zwrotu pieniędzy proporcjonalnie do niewykorzystanego świadczenia, po potrąceniu odstępnego.
W przypadku niewywiązania się z umowy bądź niewłaściwej jej realizacji, np. opóźnień w przejazdach czy odwołania kursów, konsumenci powinni zgłaszać się z reklamacją bezpośrednio do przewoźnika.
Pomoc w trudnych przypadkach
Jeżeli przewoźnik nie chce respektować praw, poproś o pomoc Powiatowego Rzecznika Konsumentów w Elblągu – ul. Saperów 14a; tel. 55 239 49 09. Ponadto porady udzielane są przez Federację Konsumentów. Bezpłatne porady można uzyskać również pod numerem infolinii 0 800 800 008.
Źródło: UOKiK
oprac. MK