Czy jeśli mam na obuwie gwarancję na rok, to czy po jej wygaśnięciu mogę się jeszcze domagać reklamacji na podstawie ustawy konsumenckiej? - pyta czytelnik. Odpowiada Radosław Rzepecki z Inspekcji Handlowej w Elblągu:
- Tak, można złożyć reklamację na podstawie przepisów ustawy o szczególnych warunkach sprzedaży konsumenckiej z 27 lipca 2002 roku. Odpowiedzialność sprzedawcy z tytułu niezgodności towaru z umową, w tym przypadku obuwia, wynosi 2 lata od dnia zakupienia.
Warto podkreślić, że udzielenie kupującemu gwarancji następuje bez odrębnej opłaty przez oświadczenie gwaranta, zamieszczone w dokumencie gwarancyjnym, odnoszącym się do towaru konsumpcyjnego. Powinny w nim zostać określone obowiązki gwaranta i uprawnienia kupującego w przypadku, gdy właściwość sprzedanego towaru nie odpowiada właściwości wskazanej w tym oświadczeniu. Nie uważa się za gwarancję oświadczenia, które nie kształtuje obowiązków gwaranta.
Dodatkowo w dokumencie gwarancyjnym muszą znaleźć się podstawowe dane potrzebne do dochodzenia roszczeń z gwarancji, w tym w szczególności nazwa i adres gwaranta lub jego przedstawiciela w Rzeczypospolitej Polskiej, czas trwania i terytorialny zasięg ochrony gwarancyjnej. Ponadto powinno być w nim zawarte stwierdzenie, że gwarancja na sprzedany towar konsumpcyjny nie wyłącza, nie ogranicza ani nie zwiesza uprawnień kupującego wynikających z niezgodności towaru z umową.
W związku z powyższym, kiedy sprzedawca informuje nas przy zakupie, że mamy rok gwarancji, a podstawą jej jest paragon, to zostajemy wprowadzeni w błąd. Składając wówczas reklamację przyjmuje się, że podstawą jest cytowana ustawa.
Warto podkreślić, że udzielenie kupującemu gwarancji następuje bez odrębnej opłaty przez oświadczenie gwaranta, zamieszczone w dokumencie gwarancyjnym, odnoszącym się do towaru konsumpcyjnego. Powinny w nim zostać określone obowiązki gwaranta i uprawnienia kupującego w przypadku, gdy właściwość sprzedanego towaru nie odpowiada właściwości wskazanej w tym oświadczeniu. Nie uważa się za gwarancję oświadczenia, które nie kształtuje obowiązków gwaranta.
Dodatkowo w dokumencie gwarancyjnym muszą znaleźć się podstawowe dane potrzebne do dochodzenia roszczeń z gwarancji, w tym w szczególności nazwa i adres gwaranta lub jego przedstawiciela w Rzeczypospolitej Polskiej, czas trwania i terytorialny zasięg ochrony gwarancyjnej. Ponadto powinno być w nim zawarte stwierdzenie, że gwarancja na sprzedany towar konsumpcyjny nie wyłącza, nie ogranicza ani nie zwiesza uprawnień kupującego wynikających z niezgodności towaru z umową.
W związku z powyższym, kiedy sprzedawca informuje nas przy zakupie, że mamy rok gwarancji, a podstawą jej jest paragon, to zostajemy wprowadzeni w błąd. Składając wówczas reklamację przyjmuje się, że podstawą jest cytowana ustawa.
Radosław Rzepecki