UWAGA!

Dochodzenie roszczeń

Konsument, który złożył reklamacje do sprzedawcy na podstawie ustawy o szczególnych warunkach sprzedaży konsumenckiej może w przypadku nieuznania reklamacji bądź załatwienia reklamacji niezgodnie z jego żądaniem, dochodzić swoich roszczeń od sprzedawcy. Sprzedawca butów nie może odsyłać nas do producenta, tłumacząc, iż to nie on wyprodukował wadliwe obuwie. Konsument może w pierwszej kolejności skorzystać z postępowania mediacyjnego w Inspekcji Handlowej.

Wniosek o przeprowadzenie mediacji dostępny jest na stronie internetowej Głównego Inspektoratu Inspekcji Handlowej. Należy pamiętać, iż składając wniosek jako drugą stronę należy wskazać ten podmiot, do którego składaliśmy reklamację: sprzedawcę, bądź gwaranta, jeżeli reklamacja była składana na podstawie karty gwarancyjnej. Ponadto konsument powinien dołączyć niezbędne dokumenty, czyli kserokopię protokołu reklamacyjnego, odpowiedzi udzielonej przez sprzedawcę bądź gwaranta, jak również paragon, lub inny dowód zakupu. Mediacja pozwala konsumentowi na polubowne załatwienie sporu. Jest bezpłatna, trwa stosunkowo krótko sprowadzając się zazwyczaj do jednego tylko spotkania stron, ponadto fakt zawarcia ugody między stronami korzystnie wpływa na dalsze stosunki pomiędzy stronami.
     Jedynym mankamentem jest wymóg zgody przedsiębiorcy, bez której mediacja odbyć się nie może. W sytuacji kiedy do mediacji nie dojdzie, albo kiedy strony nie zdołają wypracować ugody, niezadowolonemu konsumentowi przysługuje prawo skierowania sprawy na drogę sądową z powództwa cywilnego. Sprawy takie są rozpatrywane najczęściej w trybie uproszczonym. Konsument musi sobie zdawać jednak sprawę z tego, iż w przeciwieństwie do mediacji, w przypadku oddalenia powództwa poniesie koszty procesu. Ponadto przy wnoszeniu pozwu, zobowiązany jest wnieść opłatę, która w sprawach o roszczenia majątkowe wynosi 5 % wartości przedmiotu sporu, nie mniej jednak niż 30 złotych.
     Przed ewentualnym skierowaniem sprawy na drogę sądową, konsument może skorzystać także z Polubownego Sadu Konsumenckiego. Stałe polubowne sądy konsumenckie przy wojewódzkich inspektorach, zwane dalej "sądami", tworzone są na podstawie umów o zorganizowaniu takich sądów, zawartych przez wojewódzkich inspektorów z organizacjami pozarządowymi reprezentującymi konsumentów lub przedsiębiorców oraz innymi zainteresowanymi jednostkami organizacyjnymi. Sądy rozpatrują spory o prawa majątkowe wynikłe z umów sprzedaży produktów i świadczenia usług zawartych pomiędzy konsumentami i przedsiębiorcami na podstawie regulaminu. Postępowanie przed Sądami polubownymi jest wolne od opłat, jednakże może być przeprowadzone, podobnie jak mediacja, tylko w przypadku zgody obu stron. Konsumenci mogą skorzystać także z porad miejskich i powiatowych rzeczników praw konsumentów, którzy mogą także na rzecz konsumentów wytaczać powództwa jak również przyłączać się do toczących się spraw.
Jacek

Najnowsze artykuły w dziale Poradnik

Artykuły powiązane tematycznie

Zamieszczenie następnej opinii do tego artykułu wymaga zalogowania

W formularzu stwierdzono błędy!

Ok
Dodawanie opinii
Aby zamieścić swoje zdjęcie lub avatar przy opiniach proszę dokonać wpisu do galerii Czytelników.
Dołącz zdjęcie:

Podpis:

Jeśli chcesz mieć unikalny i zastrzeżony podpis
zarejestruj się.
E-mail:(opcjonalnie)
A moim zdaniem...
Reklama