Klient zakupił w sklepie spożywczym napój w butelce zwrotnej płacąc tym samym kaucję. W momencie zwrotu butelki (do sklepu, w którym odbył się zakup) sprzedawca odmówił jej przyjęcia i oddania kaucji, gdyż klient nie posiadał paragonu. Czy sprzedawca miał prawo tak postąpić?
Art. 14 ustawy z dnia 11 maja 2001 r. o opakowaniach i odpadach opakowaniowych (Dz. U. z 2001 Nr 63, poz. 638 z późn. zm.) stanowi, iż: „Jednostki handlu detalicznego są obowiązane do przyjmowania zwracanych i na wymianę opakowań wielokrotnego użytku po produktach w takich opakowaniach, które znajdują się w ich ofercie handlowej”.
Z przepisu tego wynika zatem, iż każdy sklep prowadzący sprzedaż detaliczną ma obowiązek przyjęcia butelek zwrotnych zarówno na wymianę czyli w związku z dokonaniem nowego zakupu jak i tylko w związku z samym zwrotem butelki, jeżeli posiada w swojej ofercie sprzedaży taki produkt. Nie wskazuje się na to, aby istniała konieczność oddawania butelek do sklepu, w którym dokonano zakupu. Będzie miało to znaczenie tylko w wypadku jeśli klient będzie domagał się zwrotu uprzednio zapłaconej kaucji, wówczas musi potwierdzić ten fakt okazując paragon.
Zatem sprzedawca miał obowiązek przyjęcia butelki, ale nie musiał zwrócić klientowi wpłaconej przez niego kaucji.
Z przepisu tego wynika zatem, iż każdy sklep prowadzący sprzedaż detaliczną ma obowiązek przyjęcia butelek zwrotnych zarówno na wymianę czyli w związku z dokonaniem nowego zakupu jak i tylko w związku z samym zwrotem butelki, jeżeli posiada w swojej ofercie sprzedaży taki produkt. Nie wskazuje się na to, aby istniała konieczność oddawania butelek do sklepu, w którym dokonano zakupu. Będzie miało to znaczenie tylko w wypadku jeśli klient będzie domagał się zwrotu uprzednio zapłaconej kaucji, wówczas musi potwierdzić ten fakt okazując paragon.
Zatem sprzedawca miał obowiązek przyjęcia butelki, ale nie musiał zwrócić klientowi wpłaconej przez niego kaucji.
Ewelina Antczak-Bobińska, Inspekcja Handlowa