UWAGA!

Butelki na wymianę

Częstym problemem jest zwrot butelek po napojach. Sprzedawcy nie chcą ich przyjmować, a klienci chcą odzyskać zapłaconą kaucję. - Sprzedawca ma obowiązek przyjąć butelkę zwrotną, gdy taki towar ma w swoim asortymencie lub gdy okażemy paragon poświadczający zakup – wyjaśnia Jacek Błaszczyk z elbląskiej delegatury Państwowej Inspekcji Handlowej.

Niemalże każdego dnia spotykamy się z sytuacją, że po zakupie określonej kategorii towarów, np. napojów nie bardzo wiemy, co zrobić z opakowaniem zwrotnym. W przypadku takich, za które zapłaciliśmy przy zakupie kaucję, oczywistym jest fakt chęci zwrotu opakowania w celu otrzymania kaucji. Tryb postępowania w tym zakresie reguluje ustawa o opakowaniach i odpadach opakowaniowych dnia 11 maja 2001 r.
     
     Takie same butelki
     - Przepis zawarty w art. 14 tej ustawy zobowiązuje sklepy do przyjmowania na wymianę oraz zwrotów opakowań wielokrotnego użytku, lecz wyłącznie po takich produktach, które znajdują się w ich ofercie handlowej – wyjaśnia Jacek Błaszczyk. - Najczęściej ten problem dotyczy butelek po napojach. Jeżeli sklep nie prowadzi sprzedaży jakiegoś rodzaju towaru, a butelka po nim jest inna niż te, które znajdują się w ofercie, to sprzedawca może odmówić przyjęcia takiej butelki zarówno na wymianę, jak i do zwrotu. Przepisy wyraźnie wskazują na obowiązek przyjmowania opakowań wielokrotnego użytku natomiast nie zobowiązują sprzedawcy do zwrotu kaucji za te opakowania.
     
     Zachowaj paragon
     - Taka możliwość istnieje tylko wtedy, gdy klient udowodni na podstawie paragonu, że w danym sklepie zapłacił kaucję za opakowanie w określonej wysokości – dodaje J. Błaszczyk. - W oczach konsumenta takie rozwiązanie jest uciążliwe, gdyż musi gromadzić paragony potwierdzające wpłatę kaucji za opakowanie. Z drugiej jednak strony trudno wyobrazić sobie sytuację drobnego detalisty wypłacającego kaucję za wszystkie dostarczone do jego sklepu butelki, będące opakowaniem wielokrotnego użytku.
     
     Sprzedawca ma obowiązki
     W ustawie o szczególnych warunkach sprzedaży konsumenckiej został nałożony szereg obowiązków na sprzedawców. I tak sprzedawca powinien informować klienta o cenie oferowanego towaru, a także tzw. cenie jednostkowej, czyli cenie za jednostkę miary, np. za sztukę, metr, kilogram. Przy szczególnych rodzajach sprzedaży (np. na raty, na przedpłaty, na zamówienie, na próbę, według wzoru, przy sprzedaży towaru powyżej 2 tys. zł) sprzedawca ma obowiązek potwierdzić na piśmie wszystkie istotne postanowienia umowy, np. rodzaj towaru, jego cenę, datę dokonania sprzedaży; w pozostałych przypadkach konsument może zażądać pisemnego potwierdzenia zawarcia umowy (zawierające np. oznaczenie sprzedawcy z jego adresem, datę sprzedaży, określenie towaru, jego ilość oraz cenę). Na sprzedawcy ciąży także obowiązek udzielenia konsumentowi jasnych i zrozumiałych informacji w języku polskim wystarczających do prawidłowego i pełnego korzystania z towaru. Szczególnie należy podać nazwę towaru, określenie producenta lub importera i kraj pochodzenia oraz inne oznakowanie wymagane odrębnymi przepisami w stosunku do różnych towarów (znak bezpieczeństwa, znak zgodności, energochłonność, skład surowca, termin przydatności do spożycia, gramaturę i inne). Ponadto na żądanie kupującego sprzedawca ma obowiązek wyjaśnić znaczenie poszczególnych postanowień umowy.
     Sprzedawca ma również obowiązek wydać kupującemu wraz z towarem wszystkie elementy jego wyposażenia oraz sporządzone w języku polskim instrukcje obsługi, konserwacji i inne dokumenty dotyczące towaru. Na sprzedawcy ciąży także obowiązek zapewnienia sprzedaży odpowiednich warunków techniczno - organizacyjnych umożliwiających dokonanie wyboru towaru i sprawdzenie jego jakości, kompletności oraz funkcjonowania głównych mechanizmów i podstawowych podzespołów.

Najnowsze artykuły w dziale Poradnik

Artykuły powiązane tematycznie

Zamieszczenie następnej opinii do tego artykułu wymaga zalogowania

W formularzu stwierdzono błędy!

Ok
Dodawanie opinii
Aby zamieścić swoje zdjęcie lub avatar przy opiniach proszę dokonać wpisu do galerii Czytelników.
Uwaga! Opinia zostanie zamieszczona na stronie po zatwierdzeniu przez redakcję.
Dołącz zdjęcie:

Podpis:

Jeśli chcesz mieć unikalny i zastrzeżony podpis
zarejestruj się.
E-mail:(opcjonalnie)
A moim zdaniem...
  • Gdyby w Polsce tak jak w Czechach lub Słowacji i większości krajów UE byla ustawa o opakowaniach w ktorej to producent odpowiada za to z opakowaniem jego towaru sie stanie to nie byloby klopotu. Sprzedawca oddawal by opakowanie do producenta lub firme przez niego wyznaczona i byloby z glowy... A tak co jakis czas uzeram sie ze sprzedawca zeby u niego kupilem piwo...
  • A może by tak ściągnąć wzór ze Szwecji. Tam są już od ponad 20 lat automaty do skupu puszek, butelek typu PET i szklanych. Warunek jest jeden - musi być szwedzki kod paskowy. Za puszkę po piwie jest 0,6KR(30gr) za niektóre butelki nawet 4Kr (2zł). W dziedzinie aparatów komórkowych i samochodów szybko nadrobiliśmy zaległości do zachodu a w takiej prostej sprawie jak skup butelek jesteśmy kilkadziesiąt lat do tyłu
  • ..nie tylko w tej sprawie jestesmy do tyłu i jeszcze długo tak pozostaniemy!!!!
    Zgłoś do moderacji     Odpowiedz
    0
    0
    Niestety(2005-01-05)
  • I niestety problem po dzisiejsze czasy można zobaczyć w sklepach, nawet tych dużych. Dziwnym jest dla mnie robienie problemów z oddaniem butelek klientowi, który robi zakupy za 100zł, oddaje 12 butelek po piwie. Jednocześnie kupując tylko 11 piw. A tak to wygląda w Auchanie: sceptyczny.pl
    Zgłoś do moderacji     Odpowiedz
    0
    0
    sceptyczny.pl(2009-11-21)
Reklama