Częstym problemem jest zwrot butelek po napojach. Sprzedawcy nie chcą ich przyjmować, a klienci chcą odzyskać zapłaconą kaucję. - Sprzedawca ma obowiązek przyjąć butelkę zwrotną, gdy taki towar ma w swoim asortymencie lub gdy okażemy paragon poświadczający zakup – wyjaśnia Jacek Błaszczyk z elbląskiej delegatury Państwowej Inspekcji Handlowej.
Niemalże każdego dnia spotykamy się z sytuacją, że po zakupie określonej kategorii towarów, np. napojów nie bardzo wiemy, co zrobić z opakowaniem zwrotnym. W przypadku takich, za które zapłaciliśmy przy zakupie kaucję, oczywistym jest fakt chęci zwrotu opakowania w celu otrzymania kaucji. Tryb postępowania w tym zakresie reguluje ustawa o opakowaniach i odpadach opakowaniowych dnia 11 maja 2001 r.
Takie same butelki
- Przepis zawarty w art. 14 tej ustawy zobowiązuje sklepy do przyjmowania na wymianę oraz zwrotów opakowań wielokrotnego użytku, lecz wyłącznie po takich produktach, które znajdują się w ich ofercie handlowej – wyjaśnia Jacek Błaszczyk. - Najczęściej ten problem dotyczy butelek po napojach. Jeżeli sklep nie prowadzi sprzedaży jakiegoś rodzaju towaru, a butelka po nim jest inna niż te, które znajdują się w ofercie, to sprzedawca może odmówić przyjęcia takiej butelki zarówno na wymianę, jak i do zwrotu. Przepisy wyraźnie wskazują na obowiązek przyjmowania opakowań wielokrotnego użytku natomiast nie zobowiązują sprzedawcy do zwrotu kaucji za te opakowania.
Zachowaj paragon
- Taka możliwość istnieje tylko wtedy, gdy klient udowodni na podstawie paragonu, że w danym sklepie zapłacił kaucję za opakowanie w określonej wysokości – dodaje J. Błaszczyk. - W oczach konsumenta takie rozwiązanie jest uciążliwe, gdyż musi gromadzić paragony potwierdzające wpłatę kaucji za opakowanie. Z drugiej jednak strony trudno wyobrazić sobie sytuację drobnego detalisty wypłacającego kaucję za wszystkie dostarczone do jego sklepu butelki, będące opakowaniem wielokrotnego użytku.
Sprzedawca ma obowiązki
W ustawie o szczególnych warunkach sprzedaży konsumenckiej został nałożony szereg obowiązków na sprzedawców. I tak sprzedawca powinien informować klienta o cenie oferowanego towaru, a także tzw. cenie jednostkowej, czyli cenie za jednostkę miary, np. za sztukę, metr, kilogram. Przy szczególnych rodzajach sprzedaży (np. na raty, na przedpłaty, na zamówienie, na próbę, według wzoru, przy sprzedaży towaru powyżej 2 tys. zł) sprzedawca ma obowiązek potwierdzić na piśmie wszystkie istotne postanowienia umowy, np. rodzaj towaru, jego cenę, datę dokonania sprzedaży; w pozostałych przypadkach konsument może zażądać pisemnego potwierdzenia zawarcia umowy (zawierające np. oznaczenie sprzedawcy z jego adresem, datę sprzedaży, określenie towaru, jego ilość oraz cenę). Na sprzedawcy ciąży także obowiązek udzielenia konsumentowi jasnych i zrozumiałych informacji w języku polskim wystarczających do prawidłowego i pełnego korzystania z towaru. Szczególnie należy podać nazwę towaru, określenie producenta lub importera i kraj pochodzenia oraz inne oznakowanie wymagane odrębnymi przepisami w stosunku do różnych towarów (znak bezpieczeństwa, znak zgodności, energochłonność, skład surowca, termin przydatności do spożycia, gramaturę i inne). Ponadto na żądanie kupującego sprzedawca ma obowiązek wyjaśnić znaczenie poszczególnych postanowień umowy.
Sprzedawca ma również obowiązek wydać kupującemu wraz z towarem wszystkie elementy jego wyposażenia oraz sporządzone w języku polskim instrukcje obsługi, konserwacji i inne dokumenty dotyczące towaru. Na sprzedawcy ciąży także obowiązek zapewnienia sprzedaży odpowiednich warunków techniczno - organizacyjnych umożliwiających dokonanie wyboru towaru i sprawdzenie jego jakości, kompletności oraz funkcjonowania głównych mechanizmów i podstawowych podzespołów.
Takie same butelki
- Przepis zawarty w art. 14 tej ustawy zobowiązuje sklepy do przyjmowania na wymianę oraz zwrotów opakowań wielokrotnego użytku, lecz wyłącznie po takich produktach, które znajdują się w ich ofercie handlowej – wyjaśnia Jacek Błaszczyk. - Najczęściej ten problem dotyczy butelek po napojach. Jeżeli sklep nie prowadzi sprzedaży jakiegoś rodzaju towaru, a butelka po nim jest inna niż te, które znajdują się w ofercie, to sprzedawca może odmówić przyjęcia takiej butelki zarówno na wymianę, jak i do zwrotu. Przepisy wyraźnie wskazują na obowiązek przyjmowania opakowań wielokrotnego użytku natomiast nie zobowiązują sprzedawcy do zwrotu kaucji za te opakowania.
Zachowaj paragon
- Taka możliwość istnieje tylko wtedy, gdy klient udowodni na podstawie paragonu, że w danym sklepie zapłacił kaucję za opakowanie w określonej wysokości – dodaje J. Błaszczyk. - W oczach konsumenta takie rozwiązanie jest uciążliwe, gdyż musi gromadzić paragony potwierdzające wpłatę kaucji za opakowanie. Z drugiej jednak strony trudno wyobrazić sobie sytuację drobnego detalisty wypłacającego kaucję za wszystkie dostarczone do jego sklepu butelki, będące opakowaniem wielokrotnego użytku.
Sprzedawca ma obowiązki
W ustawie o szczególnych warunkach sprzedaży konsumenckiej został nałożony szereg obowiązków na sprzedawców. I tak sprzedawca powinien informować klienta o cenie oferowanego towaru, a także tzw. cenie jednostkowej, czyli cenie za jednostkę miary, np. za sztukę, metr, kilogram. Przy szczególnych rodzajach sprzedaży (np. na raty, na przedpłaty, na zamówienie, na próbę, według wzoru, przy sprzedaży towaru powyżej 2 tys. zł) sprzedawca ma obowiązek potwierdzić na piśmie wszystkie istotne postanowienia umowy, np. rodzaj towaru, jego cenę, datę dokonania sprzedaży; w pozostałych przypadkach konsument może zażądać pisemnego potwierdzenia zawarcia umowy (zawierające np. oznaczenie sprzedawcy z jego adresem, datę sprzedaży, określenie towaru, jego ilość oraz cenę). Na sprzedawcy ciąży także obowiązek udzielenia konsumentowi jasnych i zrozumiałych informacji w języku polskim wystarczających do prawidłowego i pełnego korzystania z towaru. Szczególnie należy podać nazwę towaru, określenie producenta lub importera i kraj pochodzenia oraz inne oznakowanie wymagane odrębnymi przepisami w stosunku do różnych towarów (znak bezpieczeństwa, znak zgodności, energochłonność, skład surowca, termin przydatności do spożycia, gramaturę i inne). Ponadto na żądanie kupującego sprzedawca ma obowiązek wyjaśnić znaczenie poszczególnych postanowień umowy.
Sprzedawca ma również obowiązek wydać kupującemu wraz z towarem wszystkie elementy jego wyposażenia oraz sporządzone w języku polskim instrukcje obsługi, konserwacji i inne dokumenty dotyczące towaru. Na sprzedawcy ciąży także obowiązek zapewnienia sprzedaży odpowiednich warunków techniczno - organizacyjnych umożliwiających dokonanie wyboru towaru i sprawdzenie jego jakości, kompletności oraz funkcjonowania głównych mechanizmów i podstawowych podzespołów.