UWAGA!

Usłysz więcej - metoda Johansena

 Usłysz więcej - metoda Johansena

Prawidłowy słuch ma ogromny wpływ na właściwy rozwój narządu mowy. Ponadto umożliwia prawidłowe jej przyswajanie oraz kształtuje podstawowe umiejętności pozwalające dziecku funkcjonować w społeczeństwie.

Słuch stanowi także istotny warunek ogólnego rozwoju dziecka, co jest bardzo ważne zwłaszcza w pierwszych latach życia naszej pociechy. Narząd słuchu człowieka bardzo wcześnie jest gotowy do odbierania wrażeń dźwiękowych. Zanim dziecko przyjdzie na świat, jako płód będący w łonie matki, potrafi zareagować na różne dźwięki w tym muzykę.
      
       Zdarza się, że coś zaczyna nas niepokoić w funkcjonowaniu dziecka: często nie reaguje na swoje imię, prosi o powtórzenie polecenia, nie finalizuje zadania, męczy się. Prawdopodobnie może mieć problem z prawidłowym przetwarzaniem słuchowym. To tylko kilka przykładowych czynników mogących świadczyć o tym zaburzeniu, a terapia słuchu zwana treningiem słuchowym Johansena - może wzmacniać działanie słuchowe stymulacji jeśli specyficzne obszary, w których występują problemy zostaną pobudzone.
      
       Muzyka jest najsilniejszym bodźcem jaki mamy, a dzięki plastyczności mózgu możemy wpływać na jego zmiany w strukturze neuronalnej. Program Indywidualnej Stymulacji Słuchu jest w formie specjalnie skomponowanej na syntezatorze muzyki nagranej na płytę CD. Muzyka jest tak zaprogramowana, aby sygnał do prawego ucha był trochę silniejszy. Tym samym wzmacniamy dominację prawego ucha, która jest, jak wskazują badania korzystniejsza prawie dla wszystkich osób praworęcznych i dla większości leworęcznych. Dlaczego?
      
       Osoby z dominacją prawego ucha, są bardziej nastawione na „treść” tego, czego słuchają aniżeli „jak” coś zostało powiedziane (np.: z jaką emocją,) jak u osób leworęcznych. Jest im łatwiej zrozumieć i zapamiętać przekazywane informacje, ponieważ dźwięki które wędrują z prawego ucha do lewej kory słuchowej słyszymy szybciej i mocniej. Osoby leworęczne pokonują dłuższą drogę, bo z prawej kory słuchowej przez ciało modzelowate dopiero przekazywane są do lewej kory słuchowej.
      
       Lewa strona mózgu lepiej odbiera zmiany częstotliwości i natężenia dźwięku, zarówno w muzyce, jak i w słowach. Lewa półkula analizuje napływające informacje. Prawa – wspomaga integrowanie sygnałów muzycznych w jednolitą całość.
      
       Szacuje się, że co najmniej u połowy dzieci z rozpoznanymi trudnościami w uczeniu się, dysleksją, zaburzeniem uwagi i zachowania występują zaburzenia przetwarzania słuchowego. W wielu przypadkach w tej grupie dzieci to właśnie trudności słuchowe są przyczyną opóźnień w nauce, trudności w czytaniu i pisaniu czy zaburzeń zachowania.

      
       Metoda Johansena znana jest już w 16 krajach m.in.: Niemczech, Francji, Wielkiej Brytanii, Szwecji. Skierowana jest do dzieci od 3 roku życia, młodzieży, dorosłych z trudnościami w mówieniu, pisaniu i czytaniu, a w szczególności u których stwierdza się:
       - opóźniony rozwój mowy (z uwagi na autyzm, mózgowe porażenie dziecięce, uszkodzenia neurologiczne),
       - dysleksję i ADHD,
       - jednostronny, obustronny niedosłuch,
       - trudności w skupianiu i koncentracji uwagi podczas wykonywania zadania,
       - problemy w nawiązywaniu kontaktów i komunikowaniu się z innymi,
       - trudności w zrozumieniu i zapamiętywaniu instrukcji, poleceń,
       - problemy w czytaniu, zrozumieniu czytanego tekstu.
      
       Diagnoza w Indywidualnej Stymulacji Słuchu polega na zbadaniu słuchu za pomocą audiometru, uwagi słuchowej testem dychotycznym oraz lateralizacji. Wówczas tworzony jest specjalny program w formie muzyki na płycie CD, którą dziecko słucha codziennie przez 10 minut na słuchawkach zasłaniających całe uszy. Miejscem słuchania powinien być wygodny fotel, łóżko. Dziecko powinno być całkowicie oddane muzyce, nie oglądać bajek, nie odrabiać lekcji itp. Cały program trwa (w zależności od wieku) od 6 do 18 miesięcy. Za każdym razem po wizycie kontrolnej dziecko otrzymuje kolejną płytę z nowym programem i instrukcję słuchania. Terapia kończy się poprzez zmniejszanie liczby dni i czasu słuchania płyt.
      
       Zaletą tej metody jest to, że:
       - odbywa się w bezpiecznym, domowym otoczeniu ważnym dla dziecka np.: z autyzmem,
       - wizyty kontrolne odbywają się co 4-10 tygodni, więc nie są to spotkania cotygodniowe,
       - nie ma konieczności rezygnowania z innych form terapii prowadzonych w tym samym czasie.
      
       Terapia słuchowa poprawia nie tylko przetwarzanie słuchowe, ale również:
       • Zdolność utrzymywania uwagi i koncentracji na wypowiedziach ustnych,
       • Czytanie,
       • Rozumienie mowy,
       • Artykulację, komunikację, samoocenę,
       • Harmonizuję napięcie mięśniowe co wpływa na postawę ciała,
       • Utrzymanie równowagi i koordynację ruchów.
      
       Prowadzeniem terapii zajmują się zarejestrowani terapeuci w wybranych miastach całej Polski, których można znaleźć na stronie www.johansen-ias.pl. W Elblągu osobą, która przeprowadza badanie słuchu i kieruje terapią jest mgr Agata Ujazda, z wykształcenia oligofrenopedagog, a na co dzień pracująca jako nauczyciel wspomagający w jednym z integracyjnych przedszkoli.
       Wszelkie zapisy i szczegółowe informacje pod nr tel. 607 832 871 lub drogą mailową myszka2519@wp.pl.
      
       Warto o tej metodzie mówić i pisać ponieważ to możliwość i szansa dla wielu osób mających deficyty w różnych obszarach funkcjonowania. Być może pomoże ona nam samym, naszym dzieciom, znajomym, rodzinie. Serdecznie zapraszam wszystkich zainteresowanych.
      
      

 


      

--------------------- Reklama -------------------

Najnowsze artykuły w dziale Jej portEl

Artykuły powiązane tematycznie