W jakiej kondycji finansowej są miejskie spółki? Która w 2018 roku osiągnęła zysk, a która stratę? Przejrzeliśmy raport podsumowujący ubiegły rok, przygotowany przez miejskich urzędników.
Raport z działalności spółek za dany rok jest przygotowywany we wrześniu następnego roku, po zatwierdzeniu sprawozdań przez rady nadzorcze. Z najnowszego zestawienia wynika, że elbląski samorząd miał na koniec 2018 roku udziały w 13 spółkach, w dziesięciu przypadkach jest ich całkowitym lub większościowym właścicielem, w pozostałych – mniejszościowym. Osiem przedsiębiorstw przyniosło w ubiegłym roku zysk, pięć stratę, choć w przypadku Zarządu Komunikacji Miejskiej i Tramwajów Elbląskich lepiej pasuje określenie „konieczne dofinansowanie”, bo w Elblągu – tak jak i w każdym innym mieście – do komunikacji samorządy dokładały i będą dokładać. Różnica jest taka, że w naszym mieście komunikacją zarządza spółka prawa handlowego, a w pozostałych samorządach są to po prostu typowe jednostki komunalne.
2018 rok Tramwaje Elbląskie zakończyły na minusie w wysokości 2,5 mln złotych, to o prawie 9 procent więcej niż rok wcześniej. „Uzyskiwana przez spółkę stawka za tzw. wozokilometr nie pokrywa w pełni ponoszonych przez nią kosztów. Tym niemniej strata za rok 2018 mieści się w granicach kosztów amortyzacji, co przy realizacji zasadniczych inwestycji dotyczących trakcji i wagonów tramwajowych bezpośrednio przez Gminę Miasto Elbląg pozwala na zachowanie przez spółkę płynności finansowej” - czytamy w raporcie.
Podobnie jest z ZKM, który rok 2018 zakończył na minusie w wysokości prawie 21,7 mln złotych, większym o 9 procent od wyniku rok wcześniej. Urzędnicy tłumaczą gorszy wynik zmniejszeniem się wpływów ze sprzedaży biletów (o 3,9 proc., to skutek obniżek cen biletów wprowadzonych przez poprzednią Radę Miejską) i jednoczesnym wzrostem kosztów usług przewozowych (o 4,2 proc.). „Przychody spółki ze sprzedaży biletów pokrywają zaledwie ok. 36 procent kosztów usług przewozowych. W celu zapewnienia funkcjonowania komunikacji miejskiej z budżetu miejskiego na ten cel przekazywane są dopłaty na kapitał spółki, co nie znajduje odzwierciedlenia w rachunku wyników” - piszą urzędnicy miejscy w raporcie.
Gorsze wyniki w 2018 roku zanotowały też: Zakład Utylizacji Odpadów i Elbląskie Przedsiębiorstwo Energetyki Cieplnej. W przypadku ZUO strata wyniosła 1,5 mln złotych (przy zysku za 2017 r. w wysokości 86 tys. zł) i została spowodowana przez „radykalny wzrost stawki i kosztów opłaty środowiskowej odprowadzanej przez spółkę do Urzędu Marszałkowskiego” - czytamy w raporcie. Z kolei zysk EPEC w 2018 roku obniżył się w porównaniu z 2017 r. (z 2,4 mln do 549 tys. zł), a powodem są niższe przychody ze sprzedaży. Urzędnicy podkreślają jednak, że i tak zysk jest cztery razy większy od zaplanowanego przez władze spółki. Na minusie 2018 rok zakończył też Zarząd Portu Morskiego (- 201 tys. zł).
Zyski osiągnęły też: Elbląskie Towarzystwo Budownictwa Społecznego (256 tys. zł), Elbląskie Przedsiębiorstwo Gospodarki Komunalnej (297 tys. zł), spółki w likwidacji (czyli MPO – 1,7 mln zł i PDiM – 1 mln zł), co wynika ze sprzedaży ich majątku za cenę wyższą niż ich wartość księgowa. Dziewięć razy większy zysk niż rok wcześniej uzyskało Elbląskie Przedsiębiorstwo Wodociągów i Kanalizacji (w sumie aż 1,3 mln zł), co – jak piszą urzędnicy – przy niższej ilościowo sprzedaży wody i opłat za odprowadzanie ścieków wynikało głównie ze wzrostu cen. Woda podrożała o 5,1 proc., ścieki – o 14,1 proc.
Pocieszające jest to, że wartość majątku w większości spółek rośnie. Największy procentowy przyrost wystąpił w EPGK, którego majątek wynosi już ponad 5 mln złotych (3,6 mln rok wcześniej), co wynika z coraz większej skali działalności firmy na rzecz miasta. Wzrósł też majątek Tramwajów Elbląskich (o 21 mln złotych), co jest efektem wniesienia przez miasto aportu do spółki w postaci torów, sieci trakcyjnej, peronów przystankowych i oświetlenia dotyczących zakończonych już inwestycji - przebudowy drogi nr 503 i 504 czy przebudowy skrzyżowania płk. Dąbka z Ogólną czy Grota Roweckiego z 12 Lutego.
Ze spółek, których majątek zmalał w porównaniu z 2017 rokiem, warto wymienić ZUO, które jest obecnie warte 69 mln złotych, a rok wcześniej były to prawie 73 mln zł. Z kolei najbardziej wartościowymi spółkami pod względem majątku są: EPWiK (194,1 mln zł), EPEC (111,6 mln zł) i Tramwaje Elbląskie (76,9 mln zł).
W raporcie za 2019 rok liczba spółek powinna się zmniejszyć, a to dlatego że z listy zniknie MPO, PDiM oraz Pętla Żuławska. Dwie pierwsze już zostały wykreślone z Krajowego Rejestru Sądowego, Pętlę Żuławską wkrótce to czeka.
W środę przedstawimy raport dotyczący średnich wynagrodzeń w miejskich spółkach