UWAGA!

Zyski i straty miejskich spółek

 Elbląg, EPWiK osiągnął w ubiegłym roku ponad 1,3 mln zysku
EPWiK osiągnął w ubiegłym roku ponad 1,3 mln zysku (fot. Michał Skroboszewski, archiwum portEl.pl)

W jakiej kondycji finansowej są miejskie spółki? Która w 2018 roku osiągnęła zysk, a która stratę? Przejrzeliśmy raport podsumowujący ubiegły rok, przygotowany przez miejskich urzędników.

Raport z działalności spółek za dany rok jest przygotowywany we wrześniu następnego roku, po zatwierdzeniu sprawozdań przez rady nadzorcze. Z najnowszego zestawienia wynika, że elbląski samorząd miał na koniec 2018 roku udziały w 13 spółkach, w dziesięciu przypadkach jest ich całkowitym lub większościowym właścicielem, w pozostałych – mniejszościowym. Osiem przedsiębiorstw przyniosło w ubiegłym roku zysk, pięć stratę, choć w przypadku Zarządu Komunikacji Miejskiej i Tramwajów Elbląskich lepiej pasuje określenie „konieczne dofinansowanie”, bo w Elblągu – tak jak i w każdym innym mieście – do komunikacji samorządy dokładały i będą dokładać. Różnica jest taka, że w naszym mieście komunikacją zarządza spółka prawa handlowego, a w pozostałych samorządach są to po prostu typowe jednostki komunalne.

2018 rok Tramwaje Elbląskie zakończyły na minusie w wysokości 2,5 mln złotych, to o prawie 9 procent więcej niż rok wcześniej. „Uzyskiwana przez spółkę stawka za tzw. wozokilometr nie pokrywa w pełni ponoszonych przez nią kosztów. Tym niemniej strata za rok 2018 mieści się w granicach kosztów amortyzacji, co przy realizacji zasadniczych inwestycji dotyczących trakcji i wagonów tramwajowych bezpośrednio przez Gminę Miasto Elbląg pozwala na zachowanie przez spółkę płynności finansowej” - czytamy w raporcie.

Podobnie jest z ZKM, który rok 2018 zakończył na minusie w wysokości prawie 21,7 mln złotych, większym o 9 procent od wyniku rok wcześniej. Urzędnicy tłumaczą gorszy wynik zmniejszeniem się wpływów ze sprzedaży biletów (o 3,9 proc., to skutek obniżek cen biletów wprowadzonych przez poprzednią Radę Miejską) i jednoczesnym wzrostem kosztów usług przewozowych (o 4,2 proc.). „Przychody spółki ze sprzedaży biletów pokrywają zaledwie ok. 36 procent kosztów usług przewozowych. W celu zapewnienia funkcjonowania komunikacji miejskiej z budżetu miejskiego na ten cel przekazywane są dopłaty na kapitał spółki, co nie znajduje odzwierciedlenia w rachunku wyników” - piszą urzędnicy miejscy w raporcie.

Gorsze wyniki w 2018 roku zanotowały też: Zakład Utylizacji Odpadów i Elbląskie Przedsiębiorstwo Energetyki Cieplnej. W przypadku ZUO strata wyniosła 1,5 mln złotych (przy zysku za 2017 r. w wysokości 86 tys. zł) i została spowodowana przez „radykalny wzrost stawki i kosztów opłaty środowiskowej odprowadzanej przez spółkę do Urzędu Marszałkowskiego” - czytamy w raporcie. Z kolei zysk EPEC w 2018 roku obniżył się w porównaniu z 2017 r. (z 2,4 mln do 549 tys. zł), a powodem są niższe przychody ze sprzedaży. Urzędnicy podkreślają jednak, że i tak zysk jest cztery razy większy od zaplanowanego przez władze spółki. Na minusie 2018 rok zakończył też Zarząd Portu Morskiego (- 201 tys. zł).

Zyski osiągnęły też: Elbląskie Towarzystwo Budownictwa Społecznego (256 tys. zł), Elbląskie Przedsiębiorstwo Gospodarki Komunalnej (297 tys. zł), spółki w likwidacji (czyli MPO – 1,7 mln zł i PDiM – 1 mln zł), co wynika ze sprzedaży ich majątku za cenę wyższą niż ich wartość księgowa. Dziewięć razy większy zysk niż rok wcześniej uzyskało Elbląskie Przedsiębiorstwo Wodociągów i Kanalizacji (w sumie aż 1,3 mln zł), co – jak piszą urzędnicy – przy niższej ilościowo sprzedaży wody i opłat za odprowadzanie ścieków wynikało głównie ze wzrostu cen. Woda podrożała o 5,1 proc., ścieki – o 14,1 proc.

Pocieszające jest to, że wartość majątku w większości spółek rośnie. Największy procentowy przyrost wystąpił w EPGK, którego majątek wynosi już ponad 5 mln złotych (3,6 mln rok wcześniej), co wynika z coraz większej skali działalności firmy na rzecz miasta. Wzrósł też majątek Tramwajów Elbląskich (o 21 mln złotych), co jest efektem wniesienia przez miasto aportu do spółki w postaci torów, sieci trakcyjnej, peronów przystankowych i oświetlenia dotyczących zakończonych już inwestycji - przebudowy drogi nr 503 i 504 czy przebudowy skrzyżowania płk. Dąbka z Ogólną czy Grota Roweckiego z 12 Lutego.

Ze spółek, których majątek zmalał w porównaniu z 2017 rokiem, warto wymienić ZUO, które jest obecnie warte 69 mln złotych, a rok wcześniej były to prawie 73 mln zł. Z kolei najbardziej wartościowymi spółkami pod względem majątku są: EPWiK (194,1 mln zł), EPEC (111,6 mln zł) i Tramwaje Elbląskie (76,9 mln zł).

W raporcie za 2019 rok liczba spółek powinna się zmniejszyć, a to dlatego że z listy zniknie MPO, PDiM oraz Pętla Żuławska. Dwie pierwsze już zostały wykreślone z Krajowego Rejestru Sądowego, Pętlę Żuławską wkrótce to czeka. 

 

W środę przedstawimy raport dotyczący średnich wynagrodzeń w miejskich spółkach

 

RG

Najnowsze artykuły w dziale Gospodarka

Artykuły powiązane tematycznie

Zamieszczenie następnej opinii do tego artykułu wymaga zalogowania

W formularzu stwierdzono błędy!

Ok
Dodawanie opinii
Aby zamieścić swoje zdjęcie lub avatar przy opiniach proszę dokonać wpisu do galerii Czytelników.
Dołącz zdjęcie:

Podpis:

Jeśli chcesz mieć unikalny i zastrzeżony podpis
zarejestruj się.
E-mail:(opcjonalnie)
  • Ciekawe było by napisanie ile pieniędzy w poszczególnych spółkach pobrali, prezesi, dyrektorzy bądż rady nadzorcze, bo to też było by bardzo interesujące.
    Zgłoś do moderacji     Odpowiedz
    42
    5
    slawekel1(2019-10-01)
  • Obraz nędzy i rozpaczy grunt że koledzy mają wypłaty,małomiasteczkowy układ,dla dobra miasta Słupnik musi odejść, i jego cała zgraja urzędników ,post komunistycznych.
    Zgłoś do moderacji     Odpowiedz
    34
    3
    1125.(2019-10-01)
  • PREZESI spółek powinni mięc wypłate wyliaczna od wyników, a nie zarabiaja krocie a mimo to straty są a oni mają to w d. .. .. Wyniki wtedy dobre zarobki
    Zgłoś do moderacji     Odpowiedz
    36
    4
    aleksandta23@(2019-10-01)
  • Brawo prezydent, brawo osoby zarządzające. daliście popis swoich umiejętności !!! A tak na poważnie szkoda słów, należy zabrać wam wszystkie dodatki, premie, ustalić kontrakty menadżerskie z wysokością dochodów uzależnioną od wyników spółki, którą zarządzacie. .a w przypadku działania na jej szkodę wprowadzić odpowiedzialność karną.
  • Tak właśnie działają "fachowi" prezesi i dyrektorzy Wróblewskiego, że wszystkie spółeczki generują straty albo minimalne zyski. No, ale grunt, że wróblewski ma z tego wyborców i wpłatomaty
    Zgłoś do moderacji     Odpowiedz
    24
    4
    WpłatomatWroblewskiego(2019-10-01)
  • Spójrzcie na wynik EPWiK i jego uzasadnienie ". .przy niższej ilościowo sprzedaży wody i opłat za odprowadzanie ścieków wynikało głównie ze wzrostu cen. .. " Czyli podnieśli ceny o większe kwoty niż mieli koszty z tym związane w ten oto sposób robi się zysk i Klientów "w balona".
    Zgłoś do moderacji     Odpowiedz
    31
    3
    Anonimek1(2019-10-01)
  • Wyniki spółek pokazują wyraźnie, że prezydent Wróblewski nie radzi sobie z zarządzaniem majątkiem miejskim. Czy mamy się z nim męczyć jeszcze 4 lata?
    Zgłoś do moderacji     Odpowiedz
    23
    6
    hegemon(2019-10-01)
  • Powinni zawiazac dzialalnosci placic zus podatki i wszelkie koszty od tego podatek i to co zostanie na raczke to dopiero wyczyn bylby.
  • Będzie jeszcze gorzej w tramwajach i autobusach czyli w całej komunikacji w Elblągu. Jeździmy złomem, bez klimatyzacji,trasy tramwajowe te same od lat. Zapomnieli włodarze że Elbląg się rozrasta i powstaja nowe dzielnice. Brak jest dobrego menadżera w Elblągu i mamy efekty,może dojdzie do wymiany dzięki referendum. W innych miadtach podobnej wielkością do Elbląga komunikacja jest darmowa i przynosi zyski. Tylko tam są nowoczesne pojazdy ,nowe trasy tramwajowe i autobusowe. Co wy robicie z tego miasta Elbląg. Co.
  • Wiekszosc spolek to pociotki maja robote bo ich rodzinki mialy.reszta na kasy do marketow no i sprzatac ktos musi.
    Zgłoś do moderacji     Odpowiedz
    17
    2
    Boleks(2019-10-01)
  • Ptaszka ludzie maja posady to najwazniejsze.
  • Jak.ma być dobrze jak na ul. Grunwaldzkiej rozesłano nowr perony przystankowe, wiaty by wybudować to samo . Komuś zachciało się węzła przesiadkowego po co. Nikt przy zdrowych zmysłach nie zostawi wygodnego samochodu by jechać złomem tramwajowy. W innych przypadkach jest podobnie spółki, spoleczki i zakłady które powinny przynosić zyski lawiruja. A kto winny sami sobie napiszcie.
Reklama