
Nadal nie wiadomo, która firma od nowego roku będzie obsługiwać część linii autobusowych w Elblągu. Zarząd Komunikacji Miejskiej unieważnił przetarg na pakiet nr 1. Najkorzystniejszą ofertę złożył w nim elbląski PKS, ale Krajowa Izba Odwoławcza uznała, że firma zaniżyła cenę.
Nowi przewoźnicy linii autobusowych w Elblągu powinni zacząć funkcjonować od 1 stycznia 2021 roku. Na razie Zarządowi Komunikacji Miejskiej udało się wyłonić zwycięzcę przetargu na pakiet nr 2, obejmującego 8,4 mln wozokilometrów, 23 autobusy dla 60 pasażerów każdy. Zostało nim konsorcjum PKS-ów z Gostynina i Grodziska Mazowieckiego, które za siedmioletnią umowę zaoferowało 62,7 mln złotych.
O pierwszy pakiet (7 milionów wozokilometrów, 19 autobusów dla 85 pasażerów każdy) rywalizowało kilka innych firm, w tym najwięksi konkurenci - elbląski PKS i toruńska Arriva Bus, które dotychczas obsługują elbląską komunikację miejską. Przegrana w przetargu dla każdej z firm oznacza więc koniec współpracy z ZKM przez najbliższe siedem lat. Nic więc dziwnego, że rywalizacja o ten kontrakt jest niezwykle zacięta.
PKS zaoferował za swoje usługi 44,3 mln złotych, Arriva – 60,4 mln zł. ZKM szacował wartość zamówienia na 46,4 mln złotych. Komisja przetargowa uznała, że najkorzystniejszą ofertą złożył PKS, ale Arriva dwukrotnie odwołała się od tej decyzji do Krajowej Izby Odwoławczej. Za pierwszym razem ZKM unieważnił postępowanie i ponownie wybrał PKS, za drugim razem KIO odrzuciła ofertę PKS, uznając ją za zaniżoną cenowo. Wobec wyroku KIO elbląski ZKM ponownie unieważnił przetarg.
- Zamawiający wykonując wyrok KIO dokonał ponownej oceny ofert w postępowaniu na pakiet nr 1 zamówienia. Ocenie podlegały trzy oferty (bez PKS – red.). Cena każdej z ofert przewyższa kwotę, którą Zamawiający zamierza przeznaczyć na sfinansowanie zamówienia, w związku z czym zamawiający unieważnił postępowanie – czytamy w uzasadnieniu decyzji.
W najbliższych dniach ZKM w Elblągu powinien ogłosić więc nowy przetarg na pakiet nr 1, a do czasu wyłonienia jego zwycięzcy będzie negocjował z zainteresowanymi firmami kwestię obsługi części linii autobusowych po 1 stycznia 2021 roku.