Korków przy Porto 55 nie będzie – deklaruje Sjaelso Poland, firma, która buduje galerię handlową Porto 55 u zbiegu ulic Nowowiejskiej i Królewieckiej. Właśnie otrzymaliśmy od niej plany rozwiązań komunikacyjnych w rejonie inwestycji – Sjaelso we współpracy z Urzędem Miejskim w Elblągu przygotowało nową koncepcję przebudowy i zmiany organizacji ruchu w tej części miasta.
Sjaelso, duński inwestor, który wybuduje galerię handlową Porto 55 u zbiegu ulic Nowowiejskiej i Królewieckiej, opracował projekt przebudowy i zmiany organizacji ruchu, który ma rozwiązać problemy komunikacyjne w rejonie inwestycji. Firma „w trosce o dogodny dojazd do galerii i komfort okolicznych mieszkańców”, ma zamiar partycypować w kosztach realizacji projektu na podstawie przygotowywanej umowy o współpracy z Urzędem Miasta.
- Inwestycja Porto 55 w Elblągu jest przez nas planowana kompleksowo. Mając bogate doświadczenie na rynku deweloperskim w Skandynawii, doskonale wiemy, że na sukces inwestycji komercyjnej nie składa się jedynie właściwa lokalizacja, dobrze zaplanowana oferta handlowa i atrakcyjny architektonicznie obiekt. Bardzo ważnym jest również dogodny dojazd – mówi Jan Christensen, prezes Sjaelso.
Komunikat Sjaelso Poland przytaczamy z niewielkimi skrótami, śródtytuły pochodzą od redakcji:
„Prognozy Sjaelso
Miasto szukało już wcześniej rozwiązań, jak poprawić sytuację komunikacyjną w tym rejonie. Sjaelso postanowiło pomóc władzom Elbląga znaleźć właściwe rozwiązanie. Zleciło badanie przepustowości ruchu kołowego w rejonie planowanej inwestycji dla ruchu samochodowego przewidywanego na rok 2020, a więc niemal 10 lat po otwarciu galerii Porto 55. Nowoczesne metody projektowania i analizowania przepustowości ulic są dziś na tyle rozwinięte, że z dużym prawdopodobieństwem można przewidzieć natężenia ruchu i jednocześnie odpowiednio do tego zaprojektować układy komunikacyjne, a szczególnie przebudowę skrzyżowań. Metody te zastosowano także w przypadku galerii Porto 55. Warto dodać, że od dawna planowaną przez Elbląg rozbudowę skrzyżowania ulic Nowowiejskiej, Królewieckiej, Teatralnej i 12 Lutego powiązano z koniecznymi przebudowami wynikającymi z realizacji galerii Porto 55.
Przede wszystkim eksperci przeanalizowali, jak wielki ruch samochodowy może pojawić się w rejonie tego skrzyżowania i następnie do tych wymogów dostosowali jego przeprojektowany układ. Analizy te doprowadziły do opracowania dość radykalnych rozwiązań projektowych.
Szerzej, ze skrętami
Propozycja zmian zakłada znaczne poszerzenie jezdni w celu zwiększenia ilości pasów służących do skręcania w prawo i w lewo. Te manewry bowiem najbardziej blokują skrzyżowanie. Dlatego też należy dodać dodatkowe pasy skrętu w prawo z ulicy Nowowiejskiej oraz w lewo z ulicy Królewieckiej, ponieważ na tym kierunku przewiduje się największe natężenie ruchu związane z obsługą galerii. Ponadto główny ciąg samochodów będzie miał dwa pasy do jazdy na wprost w kierunkach północ – południe, gdyż tam wciąż intensywność ruchu kołowego będzie największa.
Jedną z możliwości zwiększenia przepustowości na skrzyżowaniu jest również instalacja nowoczesnej sygnalizacji świetlnej, która będzie potrafiła dostosować się do zmiennego w ciągu dnia i tygodnia natężenia ruchu samochodów. Chodzi o to, aby nie zatrzymywać pojazdów na kierunkach zatłoczonych w sytuacji, kiedy zielone światło będzie pokazywane kierunkom mało zatłoczonym w danym momencie.
To będzie usprawnienie
Dzięki zaproponowanym przez Sjaelso rozwiązaniom nie tylko nie wystąpią dodatkowe uciążliwości dla mieszkańców Elbląga, ale wręcz przeciwnie – inwestycja wraz z towarzyszącymi jej usprawnieniami znacząco poprawi obsługę komunikacyjną tej części miasta. Wszelkie analizy natężenia ruchu samochodowego były bowiem przeprowadzane przy założeniu najgorszego scenariusza, tzn. największego możliwego natężenia ruchu kołowego. Takie założenie przyjęto w obliczeniach i na taką sytuację zaprojektowano układ komunikacyjny, a przede wszystkim skrzyżowanie Nowowiejska – Królewiecka – 12 Lutego – Teatralna.
- Przy planowaniu Porto 55 jednym z naszych priorytetów stało się wsparcie miasta w staraniach usprawnienia komunikacji drogowej w rejonie inwestycji. Ściśle współpracowaliśmy w tym zakresie z Zarządem Dróg w Elblągu, Wydziałem Architektury i Planowania Przestrzennego Urzędu Miejskiego w Elblągu oraz Miejskim Biurem Urbanistycznym, aby stworzyć projekt, który będzie zgodny z planami rozwoju tej części miasta i jednocześnie rozwiąże problemy z korkami nie doraźnie, ale długofalowo – mówi prezes Jan Christensen.
Prognozy dra Chmielewskiego
Rozwiązania drogowe opracowane przez Sjaelso na podstawie analiz przeprowadzonych przez Zakład Inżynierii Ruchu (ZIR) z Bytomia zostały dodatkowo poddane ocenie niezależnej jednostce – Uniwersytetowi Technologiczno-Przyrodniczemu w Bydgoszczy. Wydział Budownictwa i Inżynierii Środowiska tej uczelni stale współpracuje z Urzędem Miasta Elbląga i opracowuje projekty dla całego miasta, stąd tamtejsi specjaliści mogli zweryfikować przedstawione im rozwiązania na tle całego miasta i z uwzględnieniem strategii bezpieczeństwa ruchu kołowego.
Dr inż. Jacek Chmielewski po zbadaniu projektu Sjaelso przy zastosowaniu innych metod badań przepustowości niż pracownia ZIR, stwierdził, że:
„Z przeprowadzonych analiz symulacyjnych ruchu drogowego, które umożliwiły określenie natężeń ruchu drogowego na analizowanym skrzyżowaniu dla okresu prognozy do roku 2020, wynika, iż w przypadku przebudowy analizowanego skrzyżowania Nowowiejska – 12 Lutego – Teatralna, a w szczególności budowy dwóch pasów lewoskrętu w relacji 12 Lutego – Nowowiejska, przy założeniu sterowania skrzyżowania sygnalizacją świetlną o długości cyklu Tc=100 sek., skrzyżowanie charakteryzować się będzie II poziomem swobody ruchu (w czterostopniowej skali, gdzie I – oznacza warunki bardzo dobre, IV – bardzo złe), co dla obszaru centrum miasta jest wynikiem całkowicie akceptowalnym”.
Więcej naziemnych parkingów
Modernizacji skrzyżowania Nowowiejska – Królewiecka – 22 Lutego – Teatralna i budowie Porto 55 towarzyszyć będzie likwidacja parkingu istniejącego dziś przy ul. Pilgrima w sąsiedztwie budynku Biedronki. Miejsc parkingowych w okolicy jednak nie zabraknie. Przede wszystkim z myślą o okolicznych mieszkańcach planowane jest odtworzenie utraconych miejsc postojowych nieco dalej przy ulicy Pilgrima oraz uporządkowanie istniejących. Po zastosowaniu wszystkich tych zmian liczba miejsc parkingowych w tej okolicy wzrośnie. Mieszkańcy nie muszą się też martwić, że klienci galerii Porto 55 będą zajmować naziemne miejsca parkingowe przy okolicznych blokach, gdyż w samej galerii znajdzie się duży parking podziemny, który będzie służyć zarówno pracującym w tym obiekcie, jak i klientom odwiedzającym go dla zakupów, wizyt w restauracji lub kawiarni czy w centrum rekreacji.
Podsumowując, można stwierdzić, iż przeprojektowany układ komunikacyjny w rejonie Porto 55 będzie miał przepustowość znacznie przewyższającą potrzeby, co spowoduje, że warunki obsługi komunikacyjnej ulegną znaczącej poprawie. Lokalizacja inwestycji w samym sercu miasta spowoduje też, że wielu mieszkańców Elbląga będzie przyjeżdżać do galerii środkami komunikacji miejskiej (autobusami i tramwajami), nie zwiększając ruchu kołowego. Kolejną zaletą zmian w rejonie Porto 55 będzie zwiększenie ilości miejsc parkingowych, których brakuje w centrum miasta. Co również niezwykle ważne, realizację tych nowych rozwiązań drogowych planuje się przed otwarciem galerii Porto 55.”
***
Tyle Sjaelso Poland o Porto 55 w Elblągu i komunikacji w rejonie galerii. Oby te prognozy sprawdziły się lepiej niż inne rozwiązania komunikacyjne w mieście. Bo jeśli zapytać kierowców, sprawdzalność niektórych usprawnień komunikacyjnych, zapowiadanych przez Urząd Miasta i instytucje z nim współpracujące, nie jest – mówiąc delikatnie – stuprocentowa.
- Inwestycja Porto 55 w Elblągu jest przez nas planowana kompleksowo. Mając bogate doświadczenie na rynku deweloperskim w Skandynawii, doskonale wiemy, że na sukces inwestycji komercyjnej nie składa się jedynie właściwa lokalizacja, dobrze zaplanowana oferta handlowa i atrakcyjny architektonicznie obiekt. Bardzo ważnym jest również dogodny dojazd – mówi Jan Christensen, prezes Sjaelso.
Komunikat Sjaelso Poland przytaczamy z niewielkimi skrótami, śródtytuły pochodzą od redakcji:
„Prognozy Sjaelso
Miasto szukało już wcześniej rozwiązań, jak poprawić sytuację komunikacyjną w tym rejonie. Sjaelso postanowiło pomóc władzom Elbląga znaleźć właściwe rozwiązanie. Zleciło badanie przepustowości ruchu kołowego w rejonie planowanej inwestycji dla ruchu samochodowego przewidywanego na rok 2020, a więc niemal 10 lat po otwarciu galerii Porto 55. Nowoczesne metody projektowania i analizowania przepustowości ulic są dziś na tyle rozwinięte, że z dużym prawdopodobieństwem można przewidzieć natężenia ruchu i jednocześnie odpowiednio do tego zaprojektować układy komunikacyjne, a szczególnie przebudowę skrzyżowań. Metody te zastosowano także w przypadku galerii Porto 55. Warto dodać, że od dawna planowaną przez Elbląg rozbudowę skrzyżowania ulic Nowowiejskiej, Królewieckiej, Teatralnej i 12 Lutego powiązano z koniecznymi przebudowami wynikającymi z realizacji galerii Porto 55.
Przede wszystkim eksperci przeanalizowali, jak wielki ruch samochodowy może pojawić się w rejonie tego skrzyżowania i następnie do tych wymogów dostosowali jego przeprojektowany układ. Analizy te doprowadziły do opracowania dość radykalnych rozwiązań projektowych.
Szerzej, ze skrętami
Propozycja zmian zakłada znaczne poszerzenie jezdni w celu zwiększenia ilości pasów służących do skręcania w prawo i w lewo. Te manewry bowiem najbardziej blokują skrzyżowanie. Dlatego też należy dodać dodatkowe pasy skrętu w prawo z ulicy Nowowiejskiej oraz w lewo z ulicy Królewieckiej, ponieważ na tym kierunku przewiduje się największe natężenie ruchu związane z obsługą galerii. Ponadto główny ciąg samochodów będzie miał dwa pasy do jazdy na wprost w kierunkach północ – południe, gdyż tam wciąż intensywność ruchu kołowego będzie największa.
Jedną z możliwości zwiększenia przepustowości na skrzyżowaniu jest również instalacja nowoczesnej sygnalizacji świetlnej, która będzie potrafiła dostosować się do zmiennego w ciągu dnia i tygodnia natężenia ruchu samochodów. Chodzi o to, aby nie zatrzymywać pojazdów na kierunkach zatłoczonych w sytuacji, kiedy zielone światło będzie pokazywane kierunkom mało zatłoczonym w danym momencie.
To będzie usprawnienie
Dzięki zaproponowanym przez Sjaelso rozwiązaniom nie tylko nie wystąpią dodatkowe uciążliwości dla mieszkańców Elbląga, ale wręcz przeciwnie – inwestycja wraz z towarzyszącymi jej usprawnieniami znacząco poprawi obsługę komunikacyjną tej części miasta. Wszelkie analizy natężenia ruchu samochodowego były bowiem przeprowadzane przy założeniu najgorszego scenariusza, tzn. największego możliwego natężenia ruchu kołowego. Takie założenie przyjęto w obliczeniach i na taką sytuację zaprojektowano układ komunikacyjny, a przede wszystkim skrzyżowanie Nowowiejska – Królewiecka – 12 Lutego – Teatralna.
- Przy planowaniu Porto 55 jednym z naszych priorytetów stało się wsparcie miasta w staraniach usprawnienia komunikacji drogowej w rejonie inwestycji. Ściśle współpracowaliśmy w tym zakresie z Zarządem Dróg w Elblągu, Wydziałem Architektury i Planowania Przestrzennego Urzędu Miejskiego w Elblągu oraz Miejskim Biurem Urbanistycznym, aby stworzyć projekt, który będzie zgodny z planami rozwoju tej części miasta i jednocześnie rozwiąże problemy z korkami nie doraźnie, ale długofalowo – mówi prezes Jan Christensen.
Prognozy dra Chmielewskiego
Rozwiązania drogowe opracowane przez Sjaelso na podstawie analiz przeprowadzonych przez Zakład Inżynierii Ruchu (ZIR) z Bytomia zostały dodatkowo poddane ocenie niezależnej jednostce – Uniwersytetowi Technologiczno-Przyrodniczemu w Bydgoszczy. Wydział Budownictwa i Inżynierii Środowiska tej uczelni stale współpracuje z Urzędem Miasta Elbląga i opracowuje projekty dla całego miasta, stąd tamtejsi specjaliści mogli zweryfikować przedstawione im rozwiązania na tle całego miasta i z uwzględnieniem strategii bezpieczeństwa ruchu kołowego.
Dr inż. Jacek Chmielewski po zbadaniu projektu Sjaelso przy zastosowaniu innych metod badań przepustowości niż pracownia ZIR, stwierdził, że:
„Z przeprowadzonych analiz symulacyjnych ruchu drogowego, które umożliwiły określenie natężeń ruchu drogowego na analizowanym skrzyżowaniu dla okresu prognozy do roku 2020, wynika, iż w przypadku przebudowy analizowanego skrzyżowania Nowowiejska – 12 Lutego – Teatralna, a w szczególności budowy dwóch pasów lewoskrętu w relacji 12 Lutego – Nowowiejska, przy założeniu sterowania skrzyżowania sygnalizacją świetlną o długości cyklu Tc=100 sek., skrzyżowanie charakteryzować się będzie II poziomem swobody ruchu (w czterostopniowej skali, gdzie I – oznacza warunki bardzo dobre, IV – bardzo złe), co dla obszaru centrum miasta jest wynikiem całkowicie akceptowalnym”.
Więcej naziemnych parkingów
Modernizacji skrzyżowania Nowowiejska – Królewiecka – 22 Lutego – Teatralna i budowie Porto 55 towarzyszyć będzie likwidacja parkingu istniejącego dziś przy ul. Pilgrima w sąsiedztwie budynku Biedronki. Miejsc parkingowych w okolicy jednak nie zabraknie. Przede wszystkim z myślą o okolicznych mieszkańcach planowane jest odtworzenie utraconych miejsc postojowych nieco dalej przy ulicy Pilgrima oraz uporządkowanie istniejących. Po zastosowaniu wszystkich tych zmian liczba miejsc parkingowych w tej okolicy wzrośnie. Mieszkańcy nie muszą się też martwić, że klienci galerii Porto 55 będą zajmować naziemne miejsca parkingowe przy okolicznych blokach, gdyż w samej galerii znajdzie się duży parking podziemny, który będzie służyć zarówno pracującym w tym obiekcie, jak i klientom odwiedzającym go dla zakupów, wizyt w restauracji lub kawiarni czy w centrum rekreacji.
Podsumowując, można stwierdzić, iż przeprojektowany układ komunikacyjny w rejonie Porto 55 będzie miał przepustowość znacznie przewyższającą potrzeby, co spowoduje, że warunki obsługi komunikacyjnej ulegną znaczącej poprawie. Lokalizacja inwestycji w samym sercu miasta spowoduje też, że wielu mieszkańców Elbląga będzie przyjeżdżać do galerii środkami komunikacji miejskiej (autobusami i tramwajami), nie zwiększając ruchu kołowego. Kolejną zaletą zmian w rejonie Porto 55 będzie zwiększenie ilości miejsc parkingowych, których brakuje w centrum miasta. Co również niezwykle ważne, realizację tych nowych rozwiązań drogowych planuje się przed otwarciem galerii Porto 55.”
***
Tyle Sjaelso Poland o Porto 55 w Elblągu i komunikacji w rejonie galerii. Oby te prognozy sprawdziły się lepiej niż inne rozwiązania komunikacyjne w mieście. Bo jeśli zapytać kierowców, sprawdzalność niektórych usprawnień komunikacyjnych, zapowiadanych przez Urząd Miasta i instytucje z nim współpracujące, nie jest – mówiąc delikatnie – stuprocentowa.
oprac. PD