Tego dnia na dobre rozpocznie się przebudowa drogi wojewódzkiej nr 503. Całkowicie wyłączona z ruchu zostanie Aleja Armii Krajowej oraz jedna jezdnia (ta bliższa Placu Słowiańskiego) ulic Pocztowej i Robotniczej (do skrzyżowania z Teatralną). Przebudowa kolejnych odcinków tej drogi potrwa dwa lata. Zobacz schemat kierunków ruchu w obszarze inwestycji.
Dotychczas zrobiono...
Prolog tej inwestycji mogliśmy obserwować jeszcze w ubiegłym roku. W 2011 r. wykonano kanalizację deszczową i roboty przygotowawcze (m.in. wycinki i zabezpieczenie drzew) w obrębie Al. Armii Krajowej na odcinku od ul. Winnej do ul. Pocztowej oraz kanalizację deszczową w obrębie ul. Nowej 1.
2 kwietnia prace (a więc i związane z nimi utrudnienia w ruchu) rozpoczną się na dobre. Około 20 marca w miejscu prac pojawią się tablice informujące o nowej organizacji ruchu – żeby kierowcy zdążyli się nauczyć jeździć na nowo.
Kiedy? Co?
Tak wygląda przybliżony harmonogram prac:
2 kwietnia całkowicie wyłączona z ruchu zostanie Aleja Armii Krajowej. Ruch ulicami Pocztową, Robotniczą do Browarnej będzie odbywał po jednej jezdni (tej od strony Alstomu). Ul. Królewiecka będzie jednokierunkowa (w kierunku 12 Lutego) na odcinku od Pocztowej do ul. Księdza Osińskiego. Żeby usprawnić ruch w drugą stronę, ul. Odzieżowa zostanie tymczasowo połączona z ul. Teatralną.
Tak ma być do końca maja. Wówczas zostanie oddana nowo zbudowana jezdnia Alei Armii Krajowej, ale zostanie zamknięta Królewiecka od strony ul. Pocztowej. Do końca czerwca.
Około 1 lipca zostanie zakończona przebudowa skrzyżowania 12 Lutego z Grota-Roweckiego i oddane do użytku obie jezdnie Al. Armii Krajowej.
Z początkiem lipca ruch zostanie przeniesiony na przebudowaną już jezdnię ciągu Pocztowa-Rycerska, a zamknięta zostanie druga jezdnia (bliższa Alstomu). Tak ma być do kwietnia 2013 r.
W międzyczasie trzeba będzie wyburzyć kilka budynków po wschodniej stronie ul. Browarnej, między ul. Brzeską i ul. Lubraniecką (numery od 46 do 52). Aktualnie trwają procedury związane z przekwaterowaniami mieszkańców oraz zapewnieniem mieszkań i lokali zastępczych. Planowane zakończenie tych procedur przewiduje się na listopad 2012.
W pierwszej połowie 2013 r. zostanie zamknięta część Trasy Unii Europejskiej i ul. Brzeskiej (ruch na tym odcinku będzie możliwy). Także na ul. Browarnej ruch będzie prowadzony po istniejącej jezdni, a budowana będzie nowa – bliższa ul. Robotniczej.
Również w pierwszej połowie 2013 r. rozpocznie się przebudowa długiego odcinka ul. Browarnej (od Teatralnej do Trasy Unii Europejskiej), który ma pozostać jednojezdniowy. Będzie prowadzona przy zamykaniu fragmentów Browarnej między kolejnymi przecznicami.
Zakończenie całej inwestycji przewidziano na koniec 2013 r.
Co się zmieni po modernizacji?
Armii Krajowej
Będzie ulicą dwujezdniową.
Nowa 1
Powstanie ulica o długości 0,7 km – od skrzyżowania ul. Stoczniowej z Królewiecką do skrzyżowania z ul. Niską, wraz z łącznikiem do projektowanego ronda na obecnym skrzyżowaniu ulic Browarnej, Teatralnej i Robotniczej.
Nowa 2
Ta ulica, o długości 0,3 km, to nowy przebieg odcinka ul. Portowej od skrzyżowania z Trasą Unii Europejskiej do ul. Browarnej przy stacji Elbląg-Zdrój.
Plac Słowiański
Nie zmieni się. Będzie ulicą dwujezdniową z pasem rozdzielającym z torowiskiem tramwajowym. Utrzymana zostanie też lokalizacja tramwajowych peronów przystankowych.
Pocztowa
Na całej długości będzie ulicą dwujezdniową z pasem dzielącym z torowiskiem tramwajowym oraz jednostronną ścieżką rowerową od Placu Słowiańskiego do Al. Armii Krajowej. Skrzyżowanie z Al. Armii Krajowej otrzyma sygnalizację świetlną.
Robotnicza
Na całej długości, jak obecnie, będzie dwujezdniowa z pasem dzielącym z torowiskiem tramwajowym. Zamknięte zostanie połączenie z ul. Osińskiego, dojazd z Osińskiego będzie możliwy z ul. Teatralnej. Zamknięte zostanie również połączenie z ul. Królewiecką (tą przy Alstomie) – powstaną tam miejsca postojowe z wjazdem od ul. Stoczniowej.
Skrzyżowanie linii tramwajowej pozostanie tak, jak jest teraz, ale powstanie tam sygnalizacja świetlna. Na wlocie ul. Królewieckiej zaprojektowano dwa perony dla tramwajów oraz chodniki.
Skrzyżowania: Teatralna-Robotnicza oraz Robotnicza-Browarna będzie zastąpione dużym rondem z linią tramwajową biegnącą przez wyspę środkową. Nie będzie wyjazdu ze stacji paliw Lotos bezpośrednio w ul. Teatralną, która zostanie włączona w rondo. Będzie za to przebicie ulicy Odzieżowej do ul. Teatralnej. Wokół ronda zostaną zbudowane ścieżki dla rowerzystów, a na rondzie przewidziano sygnalizatory wzbudzane z uwagi na linię tramwajową.
Browarna
Między ul. Robotniczą i ul. Brzeską będzie to tylko remont nawierzchni jezdni i chodników, bez przebudowy części linii tramwajowej.
W miejscach przystanków tramwajowych, gdzie obecnie pasażerowie wysiadają bezpośrednio na ulicę, skorygowano przebieg drogi i zaprojektowano typowe perony oddzielone od jezdni.
Zaplanowano też przebudowę odcinka ul. Browarnej (przy budynkach mieszkalnych nr 31 a-d), włączającej się do głównego ciągu ul. Browarnej na wysokości zajezdni tramwajowej.
Przy zajezdni tramwajowej przewidziano przebudowę linii tramwajowej na dwutorową.
Dalszy odcinek ul. Browarnej, od ul. Brzeskiej do ul. Obrońców Pokoju, będzie drogą dwujezdniową, z szerokim pasem dzielącym z dwutorowym torowiskiem tramwajowym. Będzie to możliwe dzięki zaplanowanym wyburzeniom. Na wysokości ul. Lubranieckiej i przed zjazdem tramwaju w ul. Obrońców Pokoju będą obustronne perony.
Likwidacji ulegnie istniejące skrzyżowanie ul. Portowej z ul. Browarną.
Skrzyżowania ul. Browarnej z ulicami Lubraniecką, Krakusa, Obrońców Pokoju i projektowaną ulicą Nowa 2 będą tylko prawoskrętne, bez przejazdów przez pas dzielący drogi głównej. Skrzyżowanie Browarnej z jednokierunkową ul. Obrońców Pokoju otrzyma dodatkowy pas dla skrętu w prawo i sygnalizację świetlną.
W miejscu istniejących miejsc postojowych przy budynku dworca Elbląg Zdrój zaprojektowano nowe parkingi.
Wzdłuż ulicy Browarnej, na odcinku od ronda na skrzyżowaniu z ul. Brzeską i Trasą UE do Obrońców Pokoju, obok obustronnych chodników powstanie jednostronna, dwukierunkowa ścieżka rowerowa.
Obecne skrzyżowanie z sygnalizacją świetlną ul. Browarnej z Brzeską i Trasą Unii Europejskiej zostanie zastąpione rondem z torowiskiem tramwajowym przechodzącym przez wyspę środkową (na rondzie zaprojektowano sygnalizację wzbudzaną z uwagi na linię tramwajową).
Co dalej?
Na razie to tyle, ale jest jeszcze drugi etap przebudowy drogi wojewódzkiej nr 503. Dotyczy on odcinków w pierwszym etapie pominiętych, a więc ul. Rycerskiej i ul. Mazurskiej od skrzyżowania z ul. Elektryczną do granicy miasta.
Zaplanowano także budowę nowych odcinków dróg, nazwanych roboczo Nowa 3, Nowa 4 i Nowa 5. Razem z Nową 1 i Nową 2 mają był połączone z Trasą Unii Europejskiej, by stworzyć równoległą do Browarnej alternatywę dla ciężkiego transportu, obsługującego usytuowane w tym rejonie miasta zakłady przemysłowe.
Drugi etap inwestycji planowany jest do realizacji w latach 2014-2016. Wszystko zależy od pozyskania środków z funduszy Unii Europejskiej.