Do połowy 2025 roku ma powstać nowe nabrzeże rzeki Elbląg wzdłuż Wyspy Spichrzów. Obejmie nie tylko odcinek między fosą miejską a Mostem Wysokim, ale także odcinek od Mostu Niskiego do wysokości OSW Fala. Trwa wyłanianie wykonawcy.
O inwestycjach planowanych przez samorząd nad rzeką mówiła radnym na poniedziałkowym posiedzeniu komisji gospodarki miasta Elżbieta Gieda, dyrektor departamentu inwestycji Urzędu Miejskiego. Jak już informowaliśmy, Elbląg zainwestuje w nabrzeże 30 mln złotych, z których 27 mln to dofinansowanie z rządowego Funduszu Inwestycji Strategicznych.
- Obecnie trwa procedura wyłonienia wykonawcy. Oferty złożyły trzy firmy, jedna z nich mieści się w zaplanowanym budżecie, druga jest o 20 procent wyższa, a trzecia o 60 procent wyższa. Postępowanie rokuje dość dobrze, firma specjalizuje się pracach, które chcielibyśmy jej powierzyć, rozbudowywała wiele portów, między innymi w Szczecinie, ma więc doświadczenie – mówiła Elżbieta Gieda podczas posiedzenia komisji.
Przetarg dotyczy zarówno zaprojektowania nabrzeży, co ma trwać 16 miesięcy od daty podpisania umowy z wykonawcą, jak i wykonania inwestycji, na co przeznaczono kolejnych 14 miesięcy od daty uzyskania pozwolenia na budowę. - Zakończenie planujemy w połowie 2025 roku – dodała dyrektor Gieda.
To inwestycja towarzysząca budowie kompleksu kamienic Porta Mare, realizowanej przez spółkę Agencji Rozwoju Przemysłu. Modernizacji ma podlegać nie tylko odcinek nabrzeża od Mostu Wysokiego w kierunku fosy miejskiej i mostu Kardynała Wyszyńskiego, ale także odcinek od Mostu Niskiego w stronę OSW Fala. - Teren między mostami nie będzie na razie rewitalizowany. Dlaczego? Gdy się przymierzaliśmy do zaprojektowania całości nabrzeża po tej stronie rzeki, przy sporządzaniu programu funkcjonalno-użytkowego wyszło nam, że to będą za duże pieniądze. Dlatego skupiliśmy się na tych dwóch odcinkach, by nie stracić pieniędzy z rządowego funduszu – mówiła Elżbieta Gieda.
Roboty budowlane na odcinku od Mostu Wysokiego do wysokości budynku przy ul. Warszawskiej 55 (odcinek około 300 metrów) obejmą przebudowę nabrzeża wraz z budową oświetlenia, pomostów pływających z zaopatrzeniem w prąd i wodę, miejscami do cumowania. Z kolei na odcinku od Mostu Niskiego do wysokości OSW Fala (około 160 m) zostanie przebudowane nabrzeże, powstaną miejsca cumownicze, mają być też prowadzone prace pogłębiarskie przy samym nabrzeżu.
- To będzie mini terminal przy przyczółku Mostu Niskiego, w ciągu ul. Studziennej i Orlej. Nabrzeże będzie pogłębione do 5 metrów, z myślą o przyszłości i zawijaniu do portu większych jednostek. Nabrzeże między mostami nie będzie pogłębiane – dodała Elżbieta Gieda.
Ostatnim elementem inwestycji jest budowa około 200 miejsc postojowych przy ul. Warszawskiej wraz z dojazdem, oświetleniem, elementami małej architektury.