UWAGA!

Od środy przejedziesz nowym mostem w Nowakowie

 Elbląg, Próby obciążeniowe mostu odbyły się w kwietniu
Próby obciążeniowe mostu odbyły się w kwietniu (fot. mat. prasowe Budimex)

Most w Nowakowie, wybudowany jako część drugiego etapu budowy drogi wodnej z Zatoki Gdańskiej na Zalew Wiślany, został dopuszczony do użytkowania. Pierwsi kierowcy przejadą nim w środę, 5 lipca.

Ponad 100-metrowy nowy most obrotowy w Nowakowie nad rzeką Elbląg z pewnością usprawni żeglugę, ale również w znaczący sposób wpłynie na poprawę komunikacji kołowej. Oddanie do użytkowania nowego obiektu wraz z towarzyszącą mu infrastrukturą drogową, pozwoli wykonawcy przystąpić do kolejnego kroku, jakim będzie rozbiórka istniejącej przeprawy, stanowiącej przeszkodę nawigacyjną, a mianowicie mostu pontonowego i dokończenie prac, związanych z odbudową brzegu w tym rejonie.

Nowy most to konstrukcja stalowa. Pośrodku na głównej podporze jest specjalne łożysko. Konstrukcja waży ponad 650 ton. Jest to najdłuższy (103 m) z trzech mostów obrotowych, zaprojektowanych i wybudowanych w ramach drogi wodnej.

- Po wybudowaniu mostu zniknie problem z otwieraniem/zamykaniem przeprawy w niesprzyjających warunkach pogodowych. Bardzo istotnym przedsięwzięciem jest tu również budowa 1,5 km drogi powiatowej, która łączy się z nowym mostem obrotowym. Nowakowo, na terenie którego realizowany jest drugi etap inwestycji, jako wyspa, połączone jest obecnie z lądem stałym mostem pontonowym, który jest w bardzo złym stanie technicznym. Nowy, obrotowy most obraca się wokół pionowej osi obrotu - czyli jest odwodzony, a nie zwodzony. Ułatwi on znacznie komunikację z Wyspą Nowakowską. Most będzie otwierany dla jednostek komercyjnych na polecenie Kapitanatu, mała przeprawa dla jednostek o „air draft” poniżej 5 m odbywać się będzie na bieżąco – mówił Wiesław Piotrzkowski, dyrektor Urzędu Morskiego w Gdyni, inwestora „Budowy drogi wodnej łączącej Zalew Wiślany z Zatoka Gdańską”.

Budowa mostu jest jednym z elementów drugiego etapu „Budowy drogi wodnej łączącej Zalew Wiślany z Zatoką Gdańską”. W ramach tego kontraktu, na rzece Elbląg wykonywana jest obudowa brzegów na odcinku o długości około 10,4 km i roboty czerpalne na odcinku 3,8 km. Brzegi wzdłuż rzeki Elbląg są obudowywane konstrukcją hydrotechniczną do rzędnej +2,5 m (na odcinkach, na których przebudowywane są wały). Umocnienie brzegów jest realizowane w formie ścianki szczelnej, zwieńczonej żelbetowym oczepem. Ponadto, w celu ułatwienia dostępu do rzeki, budowane są dwie przystanie niskie na rzędnej +1,2 m wraz ze slipem do wodowania jednostek.

Zakończona we wrześniu 2022 roku na Mierzei Wiślanej pierwsza część budowy 23-kilometrowej drogi wodnej, łączącej Zalew Wiślany z Zatoką Gdańską, tak jak i jej etap drugi, to nie koniec całej inwestycji. W ramach trzeciego etapu zakończono już pogłębianie toru wodnego na Zalewie Wiślanym na długości 8200 m oraz wystawiono nowe oznakowanie nawigacyjne.

Magdalena Kierzkowska, rzecznik prasowy Urzędu Morskiego w Gdyni

Najnowsze artykuły w dziale Gospodarka

Artykuły powiązane tematycznie

Zamieszczenie następnej opinii do tego artykułu wymaga zalogowania

W formularzu stwierdzono błędy!

Ok
Dodawanie opinii
Aby zamieścić swoje zdjęcie lub avatar przy opiniach proszę dokonać wpisu do galerii Czytelników.
Dołącz zdjęcie:

Podpis:

Jeśli chcesz mieć unikalny i zastrzeżony podpis
zarejestruj się.
E-mail:(opcjonalnie)
  • jak się nie zawali
  • No i pięknie, wreszcie zniknie ten nieszczęsny most w pontonowy w Nowakowie.
  • A Wróblewski nadal pali głupa i nie chce, żeby Elblag dołączyl do grona portów o znaczeniu stretgicznym Wszystko byle zatrzymać rozwój miasta. Jak jego otoczeniu nie udało sie zatrzymać przekopu to zaczęli uderzać w port i "obrazili się" na rząd, ze che inwestować w porcie. Wszystko źle - most w Nowakowie, WRESZCIE - źle, przekop - źle, Elbląg z portem o znaczeniu strateicznym - źle - lepiej "związek małych portow". Po co się wychylać, pozosatańmy Wólką Warmińską.. Mini autobusiki, mini amfiteatr, mini wagoniki tramwajowe, mini baseniki zamaist oryginalengo basenu odkrytego. Teraz kolej na mini-port. Szkoda, że grupa referendalna tak dala ciała i nie wyszła do ludzi. Pozbylibyśmy sie tej kupy gnoju z UM już dawno temu.
  • Może komuś się nie podobać PiS. Ale to dzięki tym rządom na ziemię zulawską w rejonie Elbląga zawitał XXI wiek. Gdyby jeszcze paru kolesiów w Elblągu dało sobie na luz, może mielibyśmy wkrótce port z XXI wieku a Elbląg zamiast się staczać zaczął się rozwijać?
  • Jakie otwarcie bez pisowskiego przecinania wstęgi, przemówień i przy okazji obrzucenia Tuska błotem?????
  • Betonoza na rzece,
  • Super. To teraz barki z Nowakowa przerzucić na rzekę Nogat pomiędzy Kępiny Wielkie oraz Małe i przywrócić najkrótszą drogę nad morze jak kiedyś promem w tym miejscu lub druga opcja barki do Osłonki przerzucić i przez Szkarpawę byłoby połączenie z mierzeją.
    Zgłoś do moderacji     Odpowiedz
    37
    9
    Kępiny(2023-07-04)
  • A ja słyszałem że już jest zepsuty xD spalili już jeden napęd, niby poprawili ale nie wiadomo ile pochodzi. Chyba kawałek mostu osiadł i stąd przeciążenia których nie przewidzieli :) rozbiorą pontonowy a miesiąc po tym pewnie zamkną na pół roku na czas remontu i trzeba będzie jeździć kilkanaście km na około, ot cuda techniki; )
    Zgłoś do moderacji     Odpowiedz
    20
    47
    Bigt(2023-07-04)
  • Dzieki PIS ktoś wreście zainwestował w rozwój Elblaga. PRECZ z PO Tuska, PSL i Lewice.
  • wet a ty"wreście"zainwestuj w słownik poprawnej polszczyzny
  • @POlak Wyborca - Precz z pisiorami i ich trollami
  • @Bigt- Jak popaprańce nie będą sypać piachu w tryby... - to most będzie działał.
Reklama