UWAGA!

Nowy Port Elbląg zamiast przekopu (opinia)

 Elbląg, Nowy Port Elbląg nad Zatoką Gdańską i Kanał Wiślany – bez przekopu Mierzei (graf. nadesłana przez Czytelnika)
Nowy Port Elbląg nad Zatoką Gdańską i Kanał Wiślany – bez przekopu Mierzei (graf. nadesłana przez Czytelnika)

Głos w dyskusji na temat przekopu Mierzei Wiślanej zabrał... mieszkaniec Bydgoszczy. Do naszej redakcji przysłał propozycję utworzenia Nowego Portu Elbląg nad Zatoką Gdańską wraz z budową Kanału Wiślanego i drogi dojazdowej łączącej się z powstającą właśnie drogą ekspresową S7. Co sądzicie o tej propozycji?

„Nowy Port Elbląg nad Zatoką Gdańską, Kanał Wiślany zamiast przekopu Mierzei Wiślanej, czyli radykalne zwiększenie korzyści ekonomicznych oraz ominięcie problemów ekologicznych” - tak pan Andrzej z Bydgoszczy zatytułował swoją opinię na temat planowanej inwestycji na Mierzei Wiślanej.
      
       Jak ominąć problemy
      
„Połączenie drogą wodną Zalewu Wiślanego z Zatoką Gdańską jest bardzo potrzebne. Obecnie forsowana wersja wykonania tego zadania ma polegać na zrobieniu przekopu Mierzei Wiślanej i pogłębieniu drogi wodnej do Elbląga w bardzo płytkim Zalewie Wiślanym (z średnio 2,7 m do 5m). Czyli trzeba wykonać szlak wodny o długości ok. 20km, przechodzący także przez obszar Natura 2000. Wiąże się to z licznymi mankamentami (mówiąc oględnie) , które zostały opisane dalej, a o wielu się nie mówi.
       Można dosłownie ominąć problemy ekologiczne, a efekty ekonomiczne i funkcjonalne zwiększyć radykalnie. Jak? Główną propozycję pokazuje dołączony rysunek.
       Uwarunkowania:
       - Polska nie ma ani jednego dużego portu po prawej stronie Wisły
       - ma być znacznie rozbudowany Port Gdański.
       Plan zakłada budowę terminali: drobnicowego, pasażerskiego oraz bazy przeładunku kontenerów.
       - wreszcie zwrócono uwagę na niedoinwestowanie obszarów wschodniej Polski i ma powstać np. S19 (via Carpatia), ale w drodze do portów cała wschodnia Polska musi pokonywać mosty na Wiśle i jest daleko do portów.
       Dołączona propozycja eliminuje większość wad i radykalnie zwiększa korzyści bo:
       - kanał u nasady Mierzei Wiślanej (roboczo nazwany Kanałem Wiślanym) nie narusza wąskiej, wrażliwej ekologicznie Mierzei
       - Elbląg, oprócz obecnego portu, uzyska łatwe połączenie z Zatoką Gdańską (Kanał Wiślany). Będzie miał bardzo szybki dostęp drogą lądową do naprawdę dużego portu morskiego, czyli Nowego Portu Elbląg nad Zatoką Gdańską
       - wielkość i głębokość Kanału Wiślanego dostosowana będzie do zmniejszonych potrzeb (Nowy Port Elbląg przejmie większość przeładunku) i do głębokości Zalewu Wiślanego
       - niedoinwestowany region uzyska trasę szybkiego ruchu , która m.in. wyeliminuje potrzebę kopania/pogłębiania kanału w Zalewie Wiślanym czyli ingerencji w obszar Natura 2000
      
       Co wystarczy zrobić?
       Dotychczasowy projekt czyli „Wykonanie dokumentacji projektowej dotyczącej budowy drogi wodnej łączącej Zalew Wiślany z Zatoką Gdańską " nawet nie ulegnie zasadniczym zmianom, bo wystarczy:
       - lokalizację projektu przesunąć ok. 8,5 km na zachód (stały ląd)
       - port osłonowy (600m) i nabrzeże postojowe (200 m) dla statków oczekujących (w dotychczasowym projekcie) będą stanowić po prostu część Nowego Portu Elbląg (pod zarządem Elbląga?)
       - taki port już na stałym lądzie będzie mógł mieć znacznie dłuższe nabrzeża
       - zamiast przekopu Mierzei będzie krótki trzykilometrowy kanał o nazwie np. Kanał Wiślany
       - śluzę i mosty zwodzone trzeba wykonać, ale już na Kanale Wiślanym
       Zmienione zostaną proporcje - mniejszy kanał i śluzy, a większy port (dla promów pełnomorskich). A drogę wodną do Elbląga wystarczy wyrównać/pogłębić, np. do 3,5 m (a nie 5 m). Bo nie będzie potrzeby, aby statki pełnomorskie dopływały do Elbląga. Zamiast wielkich prac związanych ze znacznym pogłębianiem Zalewu Wiślanego i rzeki Elbląg (a co jakiś czas trzeba ponawiać pogłębianie) zbudować szybką trasę drogową łączącą Elbląg z Zatoką Gdańską - ok 28 km, czyli 20 min. jazdy.

  Elbląg, Obecnie most pontonowy trzeba zastąpić mostem zwodzonym, a w północnej części Elbląga trzeba by wybudować port dla dużych statków (przed mostem Unii Europejskiej) (grafika nadesłana przez Czytelnika)
Obecnie most pontonowy trzeba zastąpić mostem zwodzonym, a w północnej części Elbląga trzeba by wybudować port dla dużych statków (przed mostem Unii Europejskiej) (grafika nadesłana przez Czytelnika)


       Co ciekawe, w projekcie Urzędu Morskiego nie ma mowy o potrzebie wybudowania na rzece Elbląg w Nowakowie zamiast mostu pontonowego mostu zwodzonego. I dopiero niedawno dostrzeżono ten problem. Ale w ogóle nie mówi się, że most nad rzeką Elbląg o prześwicie 9 m blokuje wpłynięcie większych statków do środkowej i południowej części portu Elbląg (patrz rysunek 2). I powstaje konieczność wybudowania w północnej części Elbląga portu dla dużych statków.
       Zaproponowane rozwiązanie eliminuje te problemy.
      
       Podsumowanie
      
Można niezwykle korzystnie połączyć kilka spraw, czyli poprzez wykorzystanie części środków na rozbudowę Portu Gdańsk można wybudować Nowy Port Elbląg nad Zatoką Gdańską oraz wykonać Kanał Wiślany zamiast przekopu Mierzei. W pewnym sensie połączenie drogą wodną Zatoki Gdańskiej z Zalewem Wiślanym byłoby za darmo i bez strat ekologicznych.
      

Czytelnik z Bydgoszczy (imię i nazwisko do wiadomości redakcji)
      

       PS. Z zawodu jestem inżynierem elektronikiem i przez rewolucyjne znaczenie superkondensatorów dla komunikacji miejskiej(masową elektryfikację komunikacji miejskiej można było już wprowadzać od kilku lat) zainteresowałem się szerzej komunikacją i gospodarką.
      

      


Najnowsze artykuły w dziale Gospodarka

Artykuły powiązane tematycznie

Zamieszczenie następnej opinii do tego artykułu wymaga zalogowania

W formularzu stwierdzono błędy!

Ok
Dodawanie opinii
Aby zamieścić swoje zdjęcie lub avatar przy opiniach proszę dokonać wpisu do galerii Czytelników.
Dołącz zdjęcie:

Podpis:

Jeśli chcesz mieć unikalny i zastrzeżony podpis
zarejestruj się.
E-mail:(opcjonalnie)
  • A gdyby port w Gdańsku wykorzystać. Ten port już jest gotowy, Trasa S7 też prawie gotowa. Będzie taniej. Też jestem elektronikiem.
  • Pomysł jest wart rozpatrzenia, bo polityczna kiełbasa pisowska z przekopem i wyspą na środku zalewu jest nie do przyjęcia. Wyspa ma być z urobku z przekopu! Jest jeszcze jeden smaczek elbląski. Od lat znane są badania nad suprekondensatorami na Politechnice Gdańskiej. Autorkami tych superprojektów ( dielektrykami o bardzo wielkiej stałej dielektrycznej) są Elblążanki. Może tak by Redakcja Portelu dotarła do tych osób. Toż to rzut beretem. .. ..
    Zgłoś do moderacji     Odpowiedz
    13
    43
    klmn(2018-03-02)
  • Az sie pocą ale kombinują żeby tylko do rozwoju Elbląga nie doszĺo! Papa wielki gdansku-tracisz czesc portu, tracisz czesc rafinerii i macki po oslabna i tak ma byc...
    Zgłoś do moderacji     Odpowiedz
    73
    17
    Obojetny politycznie(2018-03-02)
  • A nie lepiej byłoby zrobić gigantyczną kolej podziemną? takie towarowe metro o rozstawie szyn 3000 mm. Pomysł równie prawdopodobny do zrealizowania jak przekop i nowy port Elbląg. Potem ze statków albo z Portu w dalszą Polskę towar jechał by koleją. Elbląg zawsze miał dogodne połączenie kolejowe, stąd można dojechać do Pasłęka, Braniewa a nawet do Olsztyna. Inwestorzy zabijaliby się aby statki puszczać do portu elbląskiego. Miasto jeszcze bardziej by rozkwitło. Wszyscy by mieli prace na poziomie 20 000 a nie jakieś 10 000,które nawet Panu byłemu ministrowi Jarosławowi G. nie wystarczało. Do tego przyłaczyć nas do województwa pomorskiego gdzie Gdańsk tylko czeka aby ładować kasę w Elbląg z racji czystej sympatii. Wróciłyby tłuste lata 50 i 60 kiedy to Elbląg był w gdańskiem i to miasto rzucało różnego rodzaju dotacjami a Elbląg promieniał w oczach.
    Zgłoś do moderacji     Odpowiedz Pokaż ten wątek
    26
    7
    pomysłowywnuczek(2018-03-02)
  • Drogi Panie z Bydgoszczy, zapomniał Pan o jednej ważnej kwestii.Lokalizacja nowego portu znajduje się w innym województwie. Co to powoduje, chyba nie mi muszę tłumaczyć.Bliskość portu w Gdańsku i Gdyni inwestycję tę czyni bezcelową.
    Zgłoś do moderacji     Odpowiedz
    74
    5
    warm-mandżur(2018-03-02)
  • Pan Andrzej raczej nie spojrzał na mapę administracyjną Polski, tam gdzie umieścił port jest województwo pomorskie.
  • Panowie nie wiecie jakie cele ms transport wodny!!! Towarowo jest duży +!!! Transport kołowy lub szynowy nic nie straci!!! Jeśli patrzeć na aspekt militarny i prywatny to przekop jest bardzo potrzebny!!!
    Zgłoś do moderacji     Odpowiedz
    28
    5
    Miki:)(2018-03-02)
  • Bez komentarza jeśli chodzi o pomysł ale gdyby było podane imię i nazwisko autora uznałbym, ze to nie prowokacja "Trola" tylko czyjś prywatny pomysł jeden z miliona w tej sprawie. Czymże zasłużył sobie "ten" czytelnik że nadredaktor i wydawca zamieścili to coś?! Jeszcze coś jeśli port elbląski miałby gdzieś być indziej niż w Elblągu to tylko i wyłącznie w Tolkmicku. .. .. a o Bałtyckiej Ukrainie już nie pamiętacie?
  • Gacie ponczochy, skarpety opadaja ..co chcecie ..o czym tu debatowac o porcie gdzie niby teraz w Stegnie ludzie to juz dawno wiedza ze., tuz obok Stegny mamy dwa ogromne porty Gdansk i Gdynie , ktore mozna by powiekszyc do nakwieksxych na swiecie , bo zatoka ogromna jak by cyrklem wyznaczona , tylko po co? ruch w tych portach slaby i nic nie zapowiada aby raptem przy obecnym braku pomyslow rzadzacych . mial sie zwiekszyc ....jeszcze jeden port .,po jaka cho...e no chyba zeby ruskim pokazac no i mnie zaimponowac ,ktory jako stary elblazak siedze tu w stanach i kibicuje tez przekopowi.
    Zgłoś do moderacji     Odpowiedz
    14
    5
    Do boju zks(2018-03-02)
  • Czekamy jeszcze na opinię stoczni w Radomiu.
    Zgłoś do moderacji     Odpowiedz
    37
    3
    zbik76(2018-03-02)
  • Wiedza autora poraża. .. cytuje ". .. .(z średnio 2,7 m do 5m). .. " co rozumie, że średnia głębokość wynosi od 27 do 5 m? Bo z dokumentów wynika, że że w polskiej części akwenu śr. gł to 2,7 metra, a po rosyjskiej stronie 6 metów!
    Zgłoś do moderacji     Odpowiedz
    8
    2
    Czopek(2018-03-02)
  • Co za brednie.
Reklama