UWAGA!

Mamy list, na konkrety czekamy

 Elbląg, Grafika pochodzi ze strony porty24.pl
Grafika pochodzi ze strony porty24.pl

Rząd i przedstawiciele zarządu pięciu województw podpisali list intencyjny o współpracy przy rewitalizacji i rozwoju polskiego odcinka drogi wodnej E70. Przebiega ona między innymi przez rzekę Elbląg oraz Zalew Wiślany. To kolejna próba wykorzystania potencjału tego szlaku.

Międzynarodowa Droga Wodna E70 to szlak wodny łączący Rotterdam w Holandii poprzez berliński węzeł dróg wodnych śródlądowych i północną Polskę z Kłajpedą i Niemnem. Na terenie Polski przebiega od zachodu Odrą, Notecią, Kanałem Bydgoskim, dalej przez Bydgoski Węzeł Wodny i Brdę, gdzie łączy się z Międzynarodową Drogą Wodną E40 (Morze Bałtyckie- Morze Czarne) i dalej Wisłą prowadzi przez Nogat, Szkarpawę do Zalewu Wiślanego. Długość tego odcinka to ok. 600 km.

Przypomnijmy, że już 16 lat temu powstała inicjatywa władz pięciu województw: lubuskiego, wielkopolskiego, kujawsko-pomorskiego, pomorskiego oraz warmińsko-mazurskiego, mająca służyć rewitalizacji i przywróceniu funkcji żeglownych na tej drodze wodnej. Co udało się w tym czasie osiągnąć? - Działania podjęte w ostatnich latach przez sygnatariuszy porozumień MDW E70 doprowadziły do powstania analiz, strategii i koncepcji. Oprócz tego zmodernizowano nabrzeża i nadrzeczne bulwary, wyremontowano stare bądź zbudowano nowe mariny i przystanie – informuje Ministerstwo Infrastruktury, będące jednym z sygnatariuszy listu intencyjnego, który podpisano 11 czerwca w Gdańsku.

Szlak posiada potencjał transportowy i turystyczny, jednak są na nim przepłycenia i mielizny. Brak jest oznakowania nawigacyjnego, są za to niskie prześwity mostowe, zniszczone elementy zabudowy regulacyjnej, które uniemożliwiają prowadzenie żeglugi. Kompleksowa rewitalizacja Międzynarodowej Drogi Wodnej E70 jest zadaniem skomplikowanym i kosztownym.

- Dążymy do zapewnienia stałych środków finansowych na aktywizację Międzynarodowej Drogi Wodnej E70. Jesteśmy świadomi wyzwań, które nas w związku z tym czekają, chociażby ze względu na cenne obszary przyrodnicze, które trzeba zachować. Mamy jednak nadzieję, że wspólnie uda nam się nadać MDW E70 pełen charakter turystyczny - powiedział wiceminister infrastruktury Arkadiusz Marchewka po podpisaniu listu intencyjnego.

Jak czytamy na stronie Ministerstwa Infrastruktury, sygnatariusze listu wyrazili wolę rewitalizacji i zrównoważonego rozwoju polskiego odcinka tej trasy. Założono utrzymanie i modernizację szlaku żeglugowego, z uwzględnieniem rozwijania jego potencjału turystycznego, zachowania unikalnych walorów kulturowych, przyrodniczych i krajobrazowych.

- Celem tego porozumienia jest wychwytywanie tzw. wąskich gardeł szlaku DW E70, m.in mielizn czy miejsc niedrożnych z różnych powodów i usuwanie ich. Nie oznacza to kompleksowej rewitalizacji tej drogi wodnej. Jest to jednak krok w dobrym kierunku - mówi senator Jerzy Wcisła, który w poprzedniej kadencji był przewodniczącym Parlamentarnego Zespołu Dróg Wodnych i zajmował się sprawą drogi wodnej E70.

  Elbląg, Podpisanie listu intencyjnego 11 czerwca 2024 r. w Gdańsku,
Podpisanie listu intencyjnego 11 czerwca 2024 r. w Gdańsku, fot. arch. Ministerstwa Infrastruktury

- Podpisanie listu intencyjnego to pierwszy krok do opracowania strategicznego dokumentu rządowego, w którym znajdą się najważniejsze zadania modernizacyjno-utrzymaniowe na MDW E70. Jego celem jest przywrócenie i wykorzystanie możliwości Międzynarodowej Drogi Wodnej E70, aby zajęła należne jej miejsce na mapie turystycznej i transportowej Polski - czytamy na stronie Ministerstwa Infrastruktury.

Ze strony Ministerstwa Infrastruktury dokument podpisał Arkadiusz Marchewka, sekretarz stanu, ze strony Wód Polskich Mateusz Balcerowicz, zastępca prezesa ds. Ochrony przed Powodzią i Suszą. List podpisali również: Mieczysław Struk, marszałek województwa pomorskiego, Grzegorz Potęga, wicemarszałek województwa lubuskiego, Krzysztof Grabowski, wicemarszałek województwa wielkopolskiego, Piotr Całbecki, marszałek województwa kujawsko-pomorskiego i Robert Turlej, członek zarządu województwa warmińsko-mazurskiego.

daw

Najnowsze artykuły w dziale Gospodarka

Artykuły powiązane tematycznie

Zamieszczenie następnej opinii do tego artykułu wymaga zalogowania

W formularzu stwierdzono błędy!

Ok
Dodawanie opinii
Aby zamieścić swoje zdjęcie lub avatar przy opiniach proszę dokonać wpisu do galerii Czytelników.
Dołącz zdjęcie:

Podpis:

Jeśli chcesz mieć unikalny i zastrzeżony podpis
zarejestruj się.
E-mail:(opcjonalnie)
  • 16 lat od pierwszych prób przywrócenia szlaku.... Chyba szybciej moje prawnuki poleca samolotem z Baranowa niż tym szlakiem popłynie jakąś barka... Taki mamy klimat...
    Zgłoś do moderacji     Odpowiedz
    31
    2
    Bhima(2024-06-13)
  • Czyli nie mają konkretów a opowiadają bajki z mchu i paproci. Kiedy powstanie ten miejski port oszuści? Mija półtora roku od zakłamanej ankiety propagandowej. Portu miejskiego jak nie było tak nie ma.
  • patrzac na te mape to Elbląg nie ma połaczenia drogą wodna,
  • Jak by natura chciała to by ta droga była... koniec kropka.
  • To tak jak kolej metropolitalna z Elbląga do Gdańska przez Nowy Dwór Gdański. Bezposrednie połączenie.
  • Pieniędzy nie ma i nie będzie.
  • @Kuglarze z PO - Trudno jest nazwać ankietą to co zorganizował Wróblewski z poparciem Wcisły. Ankieta jest narzędziem badania opinii publicznej i wymaga ściśle naukowych, statystycznych metod poznawczych. Natomiast to coś w Elblągu było, jakimś plebiscytem, w dodatku nierzetelnym, w którym jedyne co dobre były krówki, cukierki którymi przyciagano uwagę przechodniów.
  • Co by nie mówić Polska uśmiechnięta Tuska i tak na te wszystkie podwyżki, bajki z mchu i paproci będzie zadowolona.
  • Z CPK kajakiem do Elbląga. Mozna?. No i extra, jeszcze tylko, zeby bylo gdzie koncertowac w regionie. Moze bliżej przed Pęklewem
    Zgłoś do moderacji     Odpowiedz
    3
    0
    poduszkowiec(2024-06-13)
  • Podpisać można wszystko, a i tak wyjdzie przekop do największego portu na Bałtyku, czyli Suchacz. idioten program i idioten gruppe. wiadomo kto za tym stoi i od kilku lat ma wizje cieków wodnych poziomych i pionowych Jurek motorówka znowu grasuje.
  • Szanowny Panie Jerzy Wcisła - żadne Pana wysiłki nie zmienią faktu, że to nie Pan wybudował kanał żeglugowy przez mierzeję wiślaną. Żadne prężenie muskułów, żadne przypominajki faktów, ani opowieści, że ktoś komuś podprowadził pomysł. Owszem ma Pan zasługi w promocji tej idei, ale - jak to w historii bywa - nie miał Pan wystarczającej sprawczości aby to dzieło zrealizować. Sprawiły to odważne działania PiSu a Panu zostaje tylko gryźć z bezsilności paznokcie i pomniejszać zasługi PiSowskie i powiększać swoje zasługi oraz snuć marzenia o śródlądowych podróżach wodnych. Przeszła Panu koło nosa wielka szansa bycia budowniczym przekopu, Pana podgryzanie i złośliwości w stosunku do PiSu jak budowali przekop były żenujące i mimo, że ma Pan jakieś tam zasługi to muszę powiedzieć ze straciłem do Pana wówczas serce, bo pokazał Pan małostkowość. Mały kaliber po prostu. Jednak warto zachowywać klasę niezależnie od sytuacji
  • Artykuł, ani moja wypowiedź nie ma nic wspólnego z tzw. Przekopem. Dotyczy MDW E70,którą PiS wyłączył ze szlaków wartych uwagi. Na szczęście, dzisiaj już nie rządzi i ten szlak - obejmujący także Elbląg - wraca do rządowych programów. Mam w tym spory udział. ---- A co do samego Przekopu. Przypomnę, że PiS chciał zakończyć tą inwestycję 3 km przed portem. I chciał odebrać port Elblągowi. Przypomnę też, że zamknął Elblągowi dostęp do unijnych pieniędzy na rozbudowę portu - 40 mln euro. --- Może Pan opowiadać bzdury o zasługach PiS-u, ale nie radzę tego robić w Elblągu.
Reklama