
Grupa Lotos chce otwierać nowe stacje paliw w segmencie ekonomicznym, na których paliwa będą tańsze niż na obecnych stacjach Lotosu, należących do segmentu premium. Chciałaby zacząć od Elbląga, bo prezes Lotosu mieszka w Elblągu i wszędzie podkreśla swój sentyment do naszego miasta. Mówią, że w biznesie nie ma sentymentów, ale...
Paweł Olechnowicz jest zaprzeczeniem tej tezy, bo przez wszystkie lata jego rządów Grupa Lotos jest jednym z największych sponsorów elbląskich wydarzeń kulturalnych i sportowych. Za poprzednich władz miasta ten sentyment nie był raczej odwzajemniany, bo gdyby nie fakt, że koncern Esso wycofał się z interesów w Polsce i Lotos kupił wówczas od niego dwie stacje paliw w Elblągu, nie byłoby w Elblągu stacji paliw Lotosu.
Lotos Optima to nazwa ekonomicznej sieci stacji paliw. Ten projekt po raz pierwszy zaprezentowano podczas tegorocznych Targów Stacji Paliw w Warszawie. Elbląg jest miastem, od którego Grupa Lotos rozpoczyna cykl spotkań z samorządowcami i lokalnymi przedsiębiorcami branży paliwowej. To także ukłon Pawła Olechnowicza wobec Elbląga. W poniedziałek (23 maja) w Ratuszu Staromiejskim odbyło się spotkanie inaugurujące ten cykl.
W spotkaniu uczestniczył marszałek naszego województwa Jacek Protas, prezydent Elbląga Grzegorz Nowaczyk i wielu samorządowców z Warmii i Mazur. W województwie warmińsko-mazurskim średnia płaca wciąż jest niższa od średniej płacy krajowej, dlatego rosnące ceny benzyny są tu bardziej dokuczliwe niż np. w Warszawie. A stacje Lotos Optima mają oferować tańszą benzynę.
Mniejsze, tańsze...
Założenia projektu Lotos Optima przedstawił zebranym Paweł Lisowski, dyrektor spółki Lotos Paliwa, odpowiedzialnej w koncernie za zarządzanie stacjami paliw. Powiedział m.in., że do 2015 roku Grupa Lotos ma ambicje, by jej sprzedaż detaliczna wzrosła w obecnych 17 procent do 27 procent sprzedaży koncernu ogółem.
Obecnie stacje paliw dzielone są na trzy segmenty: segment premium, segment stacji przymarketowych, samoobsługowych i segment ekonomiczny. Segment ekonomiczny jest obecnie najmniejszy, ma tylko 11 procent udziału w rynku stacji paliw, ale tylko on w ostatnich czterech latach wykazuje tendencje rosnące – ilość wszystkich stacji paliw w Polsce zmniejsza się (Grupa Lotos ma obecnie w Polsce 316 stacji paliw).
– Ponieważ jedynie segment ekonomiczny rozwija się, nasza oferta ulokowana jest właśnie w tym segmencie – mówił Paweł Lisowski. – Rozpoczynamy dywersyfikację naszych stacji na część premium i część ekonomiczną. Chcemy, aby w 2015 roku około 30 procent naszych stacji stanowiły stacje ekonomiczne, ale nie będziemy zmieniać już istniejących. Stacje Lotos Optima będą to wszystko nowo wybudowane e stacje. Chcemy tworzyć sieć stacji paliw dwutorowo: budując nasze własne stacje, z drugiej strony działając w systemie franczyzowym, oferując niezależnym partnerom możliwość wykorzystania naszego know how, naszego logo i naszych paliw.
...czyli jakie?
Stacje Lotos Optima mają sprzedawać tylko paliwa podstawowe – olej napędowy, benzynę PB95, tylko opcjonalnie gaz. Mniejsze będą na nich sklepy, gastronomia ograniczona do kawy i jakiejś ciepłej przekąski. Nie będzie na nich programu Nawigator (wymiana punktów na nagrody), z usług dodatkowych tylko kompresor i toaleta. Oczywiście w przypadku franczyzy wpływ na ofertę będzie miał franczyzobiorca.
Podczas gdy stacje premium potrzeba 3-4 tys. m kwadratowych powierzchni, stacje Lotos Optima da się zbudować na 1-2 tys. m kwadratowych. Koszt budowy Lotos Optima to 1-1,5 mln zł (nie licząc gruntu), stacji Premium – 2,7- 4 mln zł.
I najważniejsze dla kierowców: – Założenie jest takie, że przy obecnych cenach litr benzyny na stacji Lotos Optima będzie o 8 groszy tańszy – mówi Paweł Lisowski.
Zapytałem prezydenta Elbląga Grzegorza Nowaczyka, czy ma jakieś propozycje dla projektu Lotos Optima. Wskazał trzy możliwe lokalizacje takiej stacji w północnej części Elbląga, ale jest za wcześnie, by je ujawniać. W końcu to biznes, choć z sentymentalnym podtekstem.
Lotos Optima to nazwa ekonomicznej sieci stacji paliw. Ten projekt po raz pierwszy zaprezentowano podczas tegorocznych Targów Stacji Paliw w Warszawie. Elbląg jest miastem, od którego Grupa Lotos rozpoczyna cykl spotkań z samorządowcami i lokalnymi przedsiębiorcami branży paliwowej. To także ukłon Pawła Olechnowicza wobec Elbląga. W poniedziałek (23 maja) w Ratuszu Staromiejskim odbyło się spotkanie inaugurujące ten cykl.
W spotkaniu uczestniczył marszałek naszego województwa Jacek Protas, prezydent Elbląga Grzegorz Nowaczyk i wielu samorządowców z Warmii i Mazur. W województwie warmińsko-mazurskim średnia płaca wciąż jest niższa od średniej płacy krajowej, dlatego rosnące ceny benzyny są tu bardziej dokuczliwe niż np. w Warszawie. A stacje Lotos Optima mają oferować tańszą benzynę.
Mniejsze, tańsze...
Założenia projektu Lotos Optima przedstawił zebranym Paweł Lisowski, dyrektor spółki Lotos Paliwa, odpowiedzialnej w koncernie za zarządzanie stacjami paliw. Powiedział m.in., że do 2015 roku Grupa Lotos ma ambicje, by jej sprzedaż detaliczna wzrosła w obecnych 17 procent do 27 procent sprzedaży koncernu ogółem.
Obecnie stacje paliw dzielone są na trzy segmenty: segment premium, segment stacji przymarketowych, samoobsługowych i segment ekonomiczny. Segment ekonomiczny jest obecnie najmniejszy, ma tylko 11 procent udziału w rynku stacji paliw, ale tylko on w ostatnich czterech latach wykazuje tendencje rosnące – ilość wszystkich stacji paliw w Polsce zmniejsza się (Grupa Lotos ma obecnie w Polsce 316 stacji paliw).
– Ponieważ jedynie segment ekonomiczny rozwija się, nasza oferta ulokowana jest właśnie w tym segmencie – mówił Paweł Lisowski. – Rozpoczynamy dywersyfikację naszych stacji na część premium i część ekonomiczną. Chcemy, aby w 2015 roku około 30 procent naszych stacji stanowiły stacje ekonomiczne, ale nie będziemy zmieniać już istniejących. Stacje Lotos Optima będą to wszystko nowo wybudowane e stacje. Chcemy tworzyć sieć stacji paliw dwutorowo: budując nasze własne stacje, z drugiej strony działając w systemie franczyzowym, oferując niezależnym partnerom możliwość wykorzystania naszego know how, naszego logo i naszych paliw.
...czyli jakie?
Stacje Lotos Optima mają sprzedawać tylko paliwa podstawowe – olej napędowy, benzynę PB95, tylko opcjonalnie gaz. Mniejsze będą na nich sklepy, gastronomia ograniczona do kawy i jakiejś ciepłej przekąski. Nie będzie na nich programu Nawigator (wymiana punktów na nagrody), z usług dodatkowych tylko kompresor i toaleta. Oczywiście w przypadku franczyzy wpływ na ofertę będzie miał franczyzobiorca.
Podczas gdy stacje premium potrzeba 3-4 tys. m kwadratowych powierzchni, stacje Lotos Optima da się zbudować na 1-2 tys. m kwadratowych. Koszt budowy Lotos Optima to 1-1,5 mln zł (nie licząc gruntu), stacji Premium – 2,7- 4 mln zł.
I najważniejsze dla kierowców: – Założenie jest takie, że przy obecnych cenach litr benzyny na stacji Lotos Optima będzie o 8 groszy tańszy – mówi Paweł Lisowski.
Zapytałem prezydenta Elbląga Grzegorza Nowaczyka, czy ma jakieś propozycje dla projektu Lotos Optima. Wskazał trzy możliwe lokalizacje takiej stacji w północnej części Elbląga, ale jest za wcześnie, by je ujawniać. W końcu to biznes, choć z sentymentalnym podtekstem.
Piotr Derlukiewicz