UWAGA!

Kolejowe kłopoty

Samorząd Województwa musi coraz więcej dopłacać do kolei regionalnych. Koszty rosną, pociągów nie przybywa, ubywa za to pasażerów. Spośród spraw poruszanych na dzisiejszym posiedzeniu Zarządu Województwa Warmińsko-Mazurskiego elblążan najbardziej zainteresuje zapowiedź pojawienia się wkrótce na trasie Elbląg - Olsztyn szynobusów.

Dziś (10 czerwca) Zarząd Województwa Warmińsko-Mazurskiego zdecydował o zwiększeniu dotacji na dofinansowanie regionalnych i międzywojewódzkich kolejowych przewozów pasażerskich dla spółki PKP Przewozy Regionalne. Kwota zwiększy się o ponad 7,6 mln zł, do poziomu ponad 34 mln zł.
       - Z wielkim niepokojem patrzymy na skalę potrzeb spółki PKP Przewozy Regionalne - mówi Grzegorz Nowaczyk, członek Zarządu Województwa Warmińsko-Mazurskiego odpowiedzialny m.in. za komunikację. - W ubiegłym roku spółka dostała od Samorządu Województwa 24 mln zł, czyli o 10 milionów mniej, niż wymaga w tym roku, a wykonała dla nas tę samą pracę, pociągi przejechały tyle samo milionów kilometrów. To wzrost kosztów o ponad 40 proc. Mimo naszego dofinansowania, zmiany są nieuchronne. Likwidujemy osiem pociągów, ale wprowadzamy sześć nowych połączeń.
      
       Zmiany w rozkładzie jazdy
      
Jeszcze przez wakacje będzie kursował pociąg na trasie Mrągowo - Mikołajki - Orzysz - Ełk. Ten kurs zostanie zlikwidowany 1 września, ze względu na mały potok podróżnych (20-30 osób, przy czym w innych regionach Polski za mały potok uważa się 200 osób) i niską dopuszczalną prędkość (do 20 km/h).
       Ze względu na bardzo wysoki deficyt od 1 lipca zostaną zawieszone następujące kursy:
       Iława - Olsztyn z godz. 21.20
       Działdowo - Iława z godz. 18.31
       Iława- Działdowo z godz. 20.22
       Korsze - Ełk z godz. 10 (linia niezelektryfikowana).
       Jednocześnie PKP Przewozy Regionalne uruchomiły 1 czerwca trzy pary pociągów na trasie Poznań - Toruń - Iława - Ostróda - Olsztyn. Są to pociągi przyspieszone, ale w cenie osobowych. Wiadomość ta może ucieszyć elblążan studiujących w Toruniu.
      
       Kolejowe inwestycje
      
Z inicjatywy Samorządu Województwa w poniedziałek (8 czerwca) rozpoczął się pierwszy etap trzyletniego remontu linii kolejowej na trasie Olsztyn - Braniewo oraz trzeci etap remontu na trasie Szczytno - Pisz. Na mocy porozumienia z samorządami lokalnymi one delegują osoby bezrobotne do pracy, natomiast sprzęt, materiały i dozór techniczny zapewnia spółka PKP PLK.
       Sytuację mają też poprawić kolejne trzy dwuczłonowe autobusy szynowe. Pięć szynobusów już jeździ po torach Warmii i Mazur, szósty zacznie jeździć 1 grudnia tego roku, siódmy - 1 lutego 2010 r., a ósmy - 1 marca 2010 r.
       Nowe szynobusy będą jeździć na trasach Olsztyn - Elbląg, Olsztyn - Korsze - Ełk, Olsztyn - Szczytno - Pisz - Olsztyn.
      
       Podróżnych ubywa
      
W związku ze zmniejszającą się liczbą podróżnych w aktualnie kursujących pociągach, Samorząd Województwa zwróci się do starostów z Warmii i Mazur z apelem o uwzględnienie tego faktu przed wydaniem „uzgodnienia”, czyli pozwolenia dla przewoźników kołowych, wnioskujących o nowe kursy drogowe równoległe do linii kolejowej. Zgoda starostów na uruchamianie konkurencyjnej komunikacji drogowej powoduje jeszcze większe pogłębienie deficytu przewoźnika kolejowego, który jest finansowany ze środków budżetu województwa.
       - Ze względu na ograniczone środki finansowe Samorządu Województwa konieczne jest wspólne działanie, jeśli chcemy uniknąć zmniejszania ilości kursujących pociągów - dodaje Grzegorz Nowaczyk. - Wobec tego poprosimy starostów o informację, czy samorząd powiatu jest skłonny współfinansować istniejącą na swoim terenie komunikację kolejową.
      
      
      
PD

Najnowsze artykuły w dziale Gospodarka

Artykuły powiązane tematycznie

Zamieszczenie następnej opinii do tego artykułu wymaga zalogowania

W formularzu stwierdzono błędy!

Ok
Dodawanie opinii
Aby zamieścić swoje zdjęcie lub avatar przy opiniach proszę dokonać wpisu do galerii Czytelników.
Dołącz zdjęcie:

Podpis:

Jeśli chcesz mieć unikalny i zastrzeżony podpis
zarejestruj się.
E-mail:(opcjonalnie)
A moim zdaniem... (od najstarszych opinii)
  • WojŁawrynowicz A gdzie jest "kolej nadzalewowa"? :( Mówienie o rozwoju turystyki bez inwestowania w infrastrukturę, to bicie piany.
    Zgłoś do moderacji     Odpowiedz
    0
    0
    WojŁawrynowicz(2009-06-10)
  • Kolejny raz możemy się przekonać, że województwo to jest niewypałem i totalnym molochem, który nie może sobie poradzić i na pewno sobie nie poradzi. Z roku na rok będzie coraz gorzej i biedniej, a jak się skończą dotacje unijne to już lepiej nie mówić. Widzimy doskonale, że nic wspólnego nas nie łączy z Olsztynem mimo wszystkich urzędów o statucie wojewódzkim( tylko konieczność). Z pewnością lepiej dla nas i dla kolei byłoby przy Gdańsku co sukcesywnie i stopniowo w kolejnych dziedzinach będzie się przejawiać. Może w bliższej lub dalszej przyszłości znajdą się mądrzy politycy, którzy doprowadzą te nieszczęsne decyzje administracyjne do należytego porządku.
    Zgłoś do moderacji     Odpowiedz
    0
    0
    Albert S.(2009-06-11)
  • A gdzie jest kolejka nad zalewowa? Brak jej obniża nasze walory turystyczne. Lepiej nie wspominać o pracujących przy okienkach na dworcu pkp Elbląg, bo to totalna moim zdaniem porażka, ciekawe czy kiedykolwiek się coś zmieni w pkp? Jestem osobą która często korzysta z usług pkp i często nie jestem z nich zadowolona nie dziwię się że podróżnych ubywa. I czas coś z tym zrobić. a na utworzeniu województwa warmińsko mazurskiego Elbląg i okolice tracą niestety. .. z tego co wiem nie leżymy ani na Warmii ani na Mazurach. .. ale nikt tego nie uwzględnił. .. i gdzie nasz port z prawdziwego zdarzenia? Elbląg ma też bogatą historię ale nikt z tego nie potrafi korzystać pozdrawiam mądrych i nic nie robiących polityków; /
  • Szczególny urok istnienia i funkcjonowania takich instytucji jak PKP, ZUS, KRUS. .. .etc to ten swoisty smaczek siermiężnej myśli i niemocy twórczej wyrażonej jedynie nieustającym festiwalem pawi i zaprzeczeniem istnienia jednej z dziedzin nauki pt LOGIKA. Tam gdzie autentyczne samorządy wzięły za mordę majątek i to co pozostało po działalności tych tytanów pracy twórczej zaowocowało powstaniem autentycznych Kolei Regionalnych, które bija na łeb pogrobowca socjalizmu cenami jakością usług i inwencją tworzenia nowych przedsięwzięć. Nasza perełka Kolej Nadzalewowa powoli chyli się ku upadkowi w ramach nieustającego potoku nic nie znaczących posunięć a właściwie ich braku. A tak wzorem zachodniej Europy (Holandia, Belgia) można by tą linię zelektryfikować i rzucić na nią tabor podobny do tramwajowego a dla osłody i atrakcji dopełnić to trakcją parową funkcjonującą jak niewątpliwa atrakcja i magnes. Budowniczowie tej linii przewalają się w grobie - wszak linię tą zbudowali w celach typowo turystycznych i rekreacyjnych a teraz patrzą na ten powolny zgon infrastruktury, otoczenia i swoistego smaczku tych terenów, który nam odebrano po wojnie.
    Zgłoś do moderacji     Odpowiedz
    0
    0
    AborygenMiejscowy(2009-06-12)
  • Panowie poprzednicy piszący o kolei nad zalewowej nie oczekujmy, że władza z województwa zgodzi się na przywrócenia tego odcinka PKP. Powodem jest zbyt atrakcyjne miejsce tego miernego województwa, które jest zdecydowanie najbardziej konkurencyjnym punktem regionu w raz z Kanałem Elbląskim. Dlatego nie mamy co się łudzić, że ci w województwie wyłożą nam pieniądze. Oczywiście stałoby się inaczej gdyby te dwie atrakcje były przy Olsztynie ale, że są przy Elblągu mamy tak jak mamy i nie dziwmy się jak pisze ktoś o chęci przejścia naszego miasta do Gdańska. Tak jak pisałem już kiedyś Elbląg był, jest i musi być miastem portowym bo w takim celu powstał, a faktem niech będzie przed wiekami zwodowanie dla Korony Polskiej pierwszego okrętu w naszym porcie. Z zazdrością, zawiścią czy mentalnością ludzi rządzących naszym regionem możemy walczyć tylko poprzez przeniesienie Elbląga do Pomorza.
    Zgłoś do moderacji     Odpowiedz
    0
    0
    Albert S.(2009-06-12)
  • Drodzy Parafianie i wy innowiercy. Zapomnijcie o jakichkolwiek zmianach administracyjnych bo to golgota prawna a tak poza tym nikt oprócz nas elblążan nie jest tym zainteresowany. Po drugie z chciejstwa urojonego nic niestety nie wynika, jak nam to, stara się, od wielu lat udowodnić miejscowa władza - vi de port, komunikacja, niby sobie strefa. .. .etc Przykro mi wielce i bardzo nad tym boleję - ale nasze miasto to karykatura samorządności i przedsiębiorczości i ciągle mi się marzy, że im coś się nie uda i skończy się pozytywnym rezultatem, tak życzę temu miastu z całego serca. Ale z drugiej strony, patrząc na ten pozorny dorobek mam płonne nadzieje na spełnienie mego marzenia - ile jeszcze lat można grać uwerturę - a gdzie opera i finał?
    Zgłoś do moderacji     Odpowiedz
    0
    0
    MiejscowyAborygen(2009-06-12)
  • Do poprzednika, któremu dziękuję za sprowadzenie mnie na ziemię. Wiem, że jestem niepoprawnym optymistą ale co jest warte życie bez jakiejkolwiek nadziei. Jednak myślę, że może znajdą się w naszym mieście ludzie( politycy), którym nie będzie chodziło o pieniądze lecz o prestiż i dobro naszego miasta, a to nie jest przecież niemożliwe.
    Zgłoś do moderacji     Odpowiedz
    0
    0
    Albert S.(2009-06-12)
  • Jak to sie dzieje, ze w Niemczech miasto powiatowe posiada ok. 30 szynobusow a czestotliwosc kursowania takich zestaw to jeden na godzine przez 12 godzin na dobe a torowiska sa doskonale uztrzymane? Juz samo miasto Elblag z racji proporcji powinno dzis posiadac ze 100 szynobusow obslugujacych wszystkie linie jakie tam istnialy. przeciez roznica w poziomie rozwoju nie wynosi 500 lat a tylko 200 lat.
    Zgłoś do moderacji     Odpowiedz
    0
    0
    vinzent(2009-06-12)
  • A moim zdaniem to po co PKP mówi, że pewne linie są nie rentowne? Czy ktoś pomyślał dlaczego zamknięto trasę nadzalewowa? PKP swojego czasu tak ułożyła rozkład jazdy, że pociąg rano był na Zdroju o 06.58,a wracał ze Zdroju o 14.03.Komy pracującemu w Elblągu to pasowało? Na cholerę był taki rozkład? A później było tłumaczenie, że wożą powietrze !? Jeżeli czegoś się nie robi dla LUDZI to ZAWSZE jest to niewypałem !!! Czy ludzie u władzy w końcu zaczną myśleć o Nas, zwykłych szaraczkach, czy zawsze będą myśleć o własnej D. .. !!!???. ..
    Zgłoś do moderacji     Odpowiedz
    0
    0
    ROZGORYCZONY(2009-06-12)
  • A kto do tej wsi zwanej Olsztynem jeżdzi?? Bliżej nam do Gdańska i raczej w tym kierunku trzeba iść, niech się Olsztyn martwi problemem kolei regionalnej, w koncu jest stolica województwa szuwarno-bagiennego!
    Zgłoś do moderacji     Odpowiedz
    0
    0
    Oczkoś(2009-06-14)
  • Pamiętacie REFERENDUM i wyniki. Jakoś nikt tym się nie nie interesuje!!!!!
    Zgłoś do moderacji     Odpowiedz
    0
    0
    woj. pomorskie(2009-06-14)
  • A moze pamiętacie stowarzyszenie "Ziemia Elblaska do Pomorza"?, to ono walczyło o oderwania naszej malej ojczyzny od tego syfu, niestety krzykacze z ratusza pozamykali mordy i nie pozwolili tej organizacji wybić się, wręcz przeciwnie-zaczęli przeszkadzać, utrudniać, wniosek, ktory zostal zlozony u Sloniny o secesję i ktory mial być przekazany do Warszawy, został przez czerwonych z ratusza zlekceważony, to smutne, ze znaja nas tylko do wyborów. fredek
Reklama