UWAGA!

Kanał powstaje zgodnie z planem

 Elbląg, Most południowy jest już prawie gotowy, w połowie roku mają po nim już jeździć kierowcy
Most południowy jest już prawie gotowy, w połowie roku mają po nim już jeździć kierowcy (fot. Michał Skroboszewski)

Do końca budowy kanału żeglugowego przez Mierzeję Wiślaną pozostało piętnaście miesięcy. Dzisiaj na placu budowy gościł m.in. minister infrastruktury, a wraz z nim dziennikarze z mediów lokalnych i ogólnopolskich. Co obecnie się tutaj dzieje? Zobacz zdjęcia.

Kanał przez Mierzeję Wiślaną wraz z wyspą na Zalewie Wiślanym ma być gotowy w czerwcu 2022 roku. To pierwszy etap inwestycji, która jest warta w sumie ok. 1,8 miliarda złotych. Drugi etap, czyli prace na rzece Elbląg wraz z budową mostu w Nowakowie, ma rozpocząć się w kwietniu. Przetarg na trzeci etap, czyli pogłębienie toru wodnego od kanału do Elbląga ma być też ogłoszony w tym roku.

 

Na jakim etapie są prace przy samym przekopie?

O tym przedstawiciele wykonawcy i inwestora mówili podczas dzisiejszego spotkania na terenie budowy z ministrem infrastruktury Andrzejem Adamczykiem, lokalnymi samorządowcami oraz dziennikarzami lokalnych i ogólnopolskich mediów.

- Jesteśmy nieprzypadkowo na przyczółku mostu północnego. To tutaj wmurowaliśmy kamień węgielny jesienią ubiegłego roku. Dzisiaj widać postęp prac, znajdujemy się na gotowym podjeździe do przyczółku, wkrótce zaczniemy scalanie stalowej konstrukcji mostu. Zakończyliśmy już scalanie stalowej konstrukcji mostu południowego, chcemy przystąpić do odbiorów technicznych i przełożenia ruchu z drogi nr 501 w połowie roku. Jeśli chodzi o kanał żeglugowy, to rozpoczęliśmy pogłębianie odcinka północnego, by wprowadzić pierwsze jednostki, które będą wykonywały prace morskie na Zatoce Gdańskiej. Kontynuujemy prace narzutowe na obu falochronach – opowiadał Dominik Wróblewski, kierownik budowy przekopu.

- Jesteśmy w połowie realizacji tego projektu. Pozostało nam 15 miesięcy – dodała Małgorzata Winiarek-Gajewska, prezes spółki NDI, jednego z wykonawców inwestycji. - Na tym etapie pogrążamy 16 kilometrów ścianki szczelnej, z czego już dzisiaj jest wykonanych 11 km. Dotyczy to kanału, części falochronu w porcie osłonowym i obwiedni na sztucznej wyspie. Duża część materiałów jest już dostarczona na plac budowy, dostarczamy kamień hydrotechniczny, odbędzie się jeszcze kilkadziesiąt transportów drogą wodną ze Skandynawii i portu w Elblągu. Nowatorskim materiałem, po raz pierwszy zastosowanym w Polsce i drugi w Europie, są X-bloki nowoczesnej technologii, które będą zabezpieczeniem narzutu kamiennego. Są produkowane w Mogilnie i dostarczane na plac budowy, mamy ich już tu 30 procent z zamówionej puli. Nasze główne zaangażowanie w zimie polegało na zgromadzeniu materiałów, co pozwoli nam na sprawne wejście w sezon letni. W sensie inżynierskim jest to znakomite wyzwanie i referencja na przyszłość.

Zarówno wykonawcy, jak i inwestor oraz Ministerstwo Infrastruktury zapewniają, że prace przebiegają zgodnie z harmonogramem i nie zabraknie środków na ich sfinansowanie.

- Każdy, kto kwestionuje tę inwestycję, niech rozmawia z samorządowcami. Każdy z nich mówi o wielkiej nadziei, jaka wiąże się z realizacją tego przedsięwzięcia. To nie tylko dostęp do portu Elbląga, ale szansa dla całego regionu – mówił Andrzej Adamczyk, minister infrastruktury. - Ta inwestycja kosztuje mniej więcej tyle, ile około 60 km drogi ekspresowej. Polskę stać na takie inwestycje, bo one są potrzebne, jeśli myślimy o przyszłych pokoleniach. Ci, którzy nie mieli tej odwagi, jeśli nie chcą pomagać, to niech chociaż nie przeszkadzają – mówił minister, odnosząc się do polityków opozycji.

 

Co z inwestycjami w elbląskim porcie?

W rozmowie z naszą redakcją wiceminister infrastruktury Marek Gróbarczyk ponownie zaapelował do samorządu województwa warmińsko-mazurskiego o przygotowanie finansowania inwestycji, jakie muszą być wykonane w porcie w Elblągu w związku z przekopem.

- Od dawna nawołujemy do tego, aby Regionalny Program Operacyjny w większości przeznaczyć na port w Elblągu, bo tu będzie serce województwa warmińsko-mazurskiego. Dziwi nas to, że jest tak małe zainteresowanie pana marszałka. To nie jest zarzut, po prostu proszę zwrócić uwagę, że za rok będziemy śluzować statki, a port w Elblągu nie będzie przygotowany. Dlatego dzisiaj poprosiliśmy samorządowców, w tym prezydenta Elbląga, by zobaczyli, na jakim etapie jest inwestycja.

Wcześniej Marek Gróbarczyk, jeszcze jako minister gospodarki morskiej i żeglugi śródlądowej zapewniał, że Elbląg na swoje inwestycje w porcie będzie mógł ubiegać się o dofinansowanie z rządowego funduszu małych portów. Czy coś się w tej kwestii zmieniło?

  Elbląg, Kanał powstaje zgodnie z planem
(fot. Michał Skroboszewski)

- Fundusz będzie miał za zadanie wesprzeć podobne inwestyje, natomiast w związku z tym, że zmieniła się koncepcja funkcjonowania ministerstwa, przygotowujemy ustawę, która ma powołać Główny Urząd Inwestycji Morskich i to on będzie dystrybuował te środki. Będziemy jednak w pewnym niedoczasie jeśli chodzi o lokalne inwestycje, dlatego jest duży nacisk na władze samorządowe, by przede wszystkim środki z RPO kierowały na takie cele – dodał minister.

Na dzisiaj Ministerstwo Infrastruktury w projekcie budowy drogi wodnej uwzględniło rzekę Elbląg, ale poza ostatnim ok. 800-metrowym odcinkiem w granicach portu i obrotnicą dla statków. Dokumentację obrotnicy przygotowują i finansują władze Elbląga, ale sama inwestycja ma kosztować ok. 25 mln zł. Miasto – bez dofinansowania zewnętrznego – takiej inwestycji nie jest w stanie samodzielnie sfinansować. Co na to wiceminister?

- Zrobimy to, co jesteśmy w stanie zrobić w świetle dyscypliny finansów publicznych. Ta, jak i każda inna inwestycja, będzie drobiazgowa kontrolowana przez opozycję . Niech tak się dzieje, ale to powoduje pewne ograniczenia i wyłączenia w zakresie takiego huraoptymizmu i realizacji zadań. To są obiektywne przyczyny, które mogą spowodować, że nie będziemy w stanie pewnych działań dofinansować – stwierdził wiceminister Gróbarczyk.


Najnowsze artykuły w dziale Gospodarka

Artykuły powiązane tematycznie

Zamieszczenie następnej opinii do tego artykułu wymaga zalogowania

W formularzu stwierdzono błędy!

Ok
Dodawanie opinii
Aby zamieścić swoje zdjęcie lub avatar przy opiniach proszę dokonać wpisu do galerii Czytelników.
Dołącz zdjęcie:

Podpis:

Jeśli chcesz mieć unikalny i zastrzeżony podpis
zarejestruj się.
E-mail:(opcjonalnie)
  • szach i mat popapraŅcy
  • zaraz wróbelek wcisła i reszta darmozjadów wyjdą i będą bić brawa że to ich zasługa, nie zapomnijcie ludzie że wróblewski był przeciwko budowie przekopu
    Zgłoś do moderacji     Odpowiedz
    56
    19
    mirekzzatorza(2021-03-10)
  • wróblewski składaj wniosek o dofinansowanie na kolejny most na rzece elbląg, na co ty czekasz ? nie widzisz jak się korkuje most unii eur. ????
    Zgłoś do moderacji     Odpowiedz
    58
    8
    mariolaurzędniczka(2021-03-10)
  • jeszcze nic o wyższym levelu?pobudka czas zaintonować pieśń pochwalną na cześć na słońca narodu i jego partii
  • @JAAAAAAAAAAAAA - Kanał dawno był by zbudowany, gdyby nie peowcy którzy wstrzymali plany gdy diszli do władzy. .. NIGDY WIECEJ POPAPRANCÓW. widzicie ludzie sami jaka jest współpraca UM z władzami RZP
  • A za około dwa tygodnie przyjedzie tu motorówka z babą w laczkach i nissanem i powiedzą, że to ich zasluga :D no chyba, że będzie z nimi czaskowski ten od szamba to powiedzą, że przekop jest niepotrzebny :D A ich elbląski elektorat przyzna im racje :D żal. pl
    Zgłoś do moderacji     Odpowiedz
    24
    8
    ZdzichuMarynarz(2021-03-10)
  • tttttyyyyy-dzięki pisowi to słońce wschodzi i zachodzi
  • Niejednokrotnie trudno zrozumieć opór opozycji w stosunku do inwestycji. Krytyka, krytyka ubrana w slogany. .. a tu nagle komuś coś się wymknie nioopacznie. Przykład? Tunel pomiędzy wyspami. Po co? Nieopłacalne itd. A tu niemiecka prasa nieopatrznie pisze, że firmy turystyczne, niemieckie protestują bo to zagrożenie dla ich interesu. Wyspa Wolin będzie atrkcyjniejsza dla turystów niż bazy u nich. Wyszła nieopatrznie prawda o cele protestów opozycji !!!!! Tu należy zastanowić się kogo oni wspierają i czyich interesów bronią.
  • Jest pięknie - ku irytacji przeciwników rozwoju naszego miasta. Szkoda tylko, że PO i spółka cale lata rzucała kłody pod nogi tej jakże ważnej dla nas inwestycji. Dlatego, gdy widzę Wcisłę, który wypowiada się w jakiejkolwiek kwestii ws. przekopu to otwiera mi się scyzoryk w lewej kieszeni i zaciska prawa pięść. Do tego jeszcze bezczelnie, któryś z kacyków z PO stwierdził niedawno, że to dzięki nim jest przekop.
  • @Elbl.. - Całą tą opozycję na czele z gelertowa wysłać powinniśmy do obozu pracy do wujka Putina. Może by się czegoś nauczyli. .chodź wątpię że do ich małych mózgów coś wogule dochodzi poza krytyką
  • Marszałek nie inwestuje w Elbląski port i rzekę bo to nie w olsztynie. A wlodarz Elblągu na co czeka, teczkach pojedziecie jak tak dalej pójdzie.
  • Goście na budowie zawsze otrzymują białe kaski aby reszta widziała, że nie są fachowcami :)
Reklama