UWAGA!

Firma z Gdańska przebuduje nabrzeże rzeki Elbląg

 Elbląg, Nabrzeże rzeki Elbląg zyska nowe oblicze
Nabrzeże rzeki Elbląg zyska nowe oblicze (fot. Anna Dembińska)

Za 30 miesięcy ma powstać nowe zachodnie nabrzeże rzeki Elbląg. Dzisiaj w ratuszu prezydent podpisał umowę z wykonawcą prac - Korporacją Budowlaną Doraco z Gdańska. Koszt prac to 30,3 mln złotych. Zobacz zdjęcia.

Modernizacja obejmie odcinek nabrzeża od mostu Wysokiego w kierunku fosy miejskiej i mostu Kardynała Wyszyńskiego oraz od mostu Niskiego w stronę OSW Fala. Prace będą prowadzone na odcinku łącznie około 450 metrów. To m.in. przebudowa nabrzeża wraz z wyposażeniem w urządzenia cumownicze i odbojowe, przebudowę pomostów pływających, kanalizacji, ale także instalacja oświetlenia, zaopatrzenie w prąd i wodę czy renowacja terenów zielonych. W ramach projektu przewidywane jest również wykonanie ciągu pieszo-jezdnego od ul. Wybrzeże Gdańskie w kierunku ul. Warszawskiej oraz budowę parkingu do 200 miejsc przy ul. Warszawskiej.

Inwestycja towarzyszy rozpoczętej kilka miesięcy temu budowie kompleksu kamienic z rządowego programu Fabryka, przeznaczonych pod wynajem dla przedsiębiorców i wartej ok. 90 mln zł.

- Rozpoczynamy zabudowę inwestycyjną Wyspy Spichrzów. Przygotowujemy się do konkretnych działań związanych z wykorzystaniem tych terenów pod kątem turystyczno-rekreacyjnym – mówił Witold Wróblewski, prezydent Elbląga. – Jak wielokrotnie podkreślałem, Wyspa Spichrzów została trochę z tyłu. Stare Miasto i program retrowersji jest realizowany, przyszedł czas na konkrety na Wyspie Spichrzów.

 

"Znamy tu każdy kąt"

Prace dotyczące modernizacji nabrzeża wykona Korporacja Budowlana Doraco z Gdańska, która na realizację kontraktu w systemie „zaprojektuj, wybuduj” będzie miała 30 miesięcy, z tego 16 miesięcy potrwa projektowanie inwestycji. Zakończenie prac jest planowane w połowie 2025 roku.

- Wiemy, że ten projekt to pierwszy krok, by Wyspa Spichrzów nabrała blasku i została przywrócona do życia. To są rzeczy, które robimy na co dzień. Hydrotechnika jest częścią naszego DNA. Od ponad 30 lat jesteśmy w tego typu robotach i w Elblągu też już trochę zadań realizowaliśmy. Jako firma z Gdańska znamy tu prawie każdy kąt – mówiła Andżelika Cieślowska, prezes Korporacji Budowlanej Doraco. – Nie chcę obiecywać, że zrobimy zadanie wcześniej, ale od tego, jak poradzimy sobie z częścią formalną zależy, jak będziemy działali wykonawczo. Jak zwróciliście uwagę, część formalna jest dłuższa niż zwykła praca hydrotechniczna. Elbląg jest takim miejscem na wodą i ta woda przez długi czas chyba była niedoceniana, a teraz wiele się zmieniło i to można rozwinąć. To miasto ma swoją historię i chcielibyśmy być częścią tego.

Czy wykonawca spodziewa się jakichś niespodzianek w trakcie realizacji inwestycji, na przykład pozostałości po drugiej wojnie światowej lub zabytkowych artefaktów, które mogą utrudnić prace?

- Mamy ponad rok na zaprojektowanie inwestycji i mam nadzieję, że w tym czasie uda się wykryć wszystkie niespodzianki. Prawdą jest, że dopiero jak się wejdzie w ziemię w trakcie budowy można znaleźć różne ciekawostki historyczne – mówiła Andżelika Cieślowska.

  Elbląg, Na zdjęciu od lewej: Radosław Jarosiewicz, Andżelika Cieślowska, Witold Wróblewski, Janusz Nowak i Piotr Siemaszko
Na zdjęciu od lewej: Radosław Jarosiewicz, Andżelika Cieślowska, Witold Wróblewski, Janusz Nowak i Piotr Siemaszko (fot. Anna Dembińska)

- Najważniejsza jest część pierwsza, czyli zaprojektowanie. Na tym etapie uzyskujemy wszystkie niezbędne decyzje, od decyzji konserwatora zabytków przez pozwolenia wodno-prawne. To czas na analizę potencjalnych niespodzianek. Nie wiadomo jak byśmy się starali, to i tak zawsze na coś niespodziewanego możemy trafić. Próbujemy zarządzać tym ryzykiem, nasze doświadczenie pokazuje, że nieźle sobie z tym radzimy – dodał Piotr Siemaszko, dyrektor oddziału hydrotechniki w KB Doraco.

- By trochę pocieszyć wykonawcę, powiem, że przy budowie mostów i bulwaru Zygmunta Augusta wyciągnęliśmy jedynie starą barkę, która nie miała wartości historycznej. Ale zamieszanie było i to już pod sam koniec realizacji – dodała Elżbieta Gieda, dyrektor departamentu inwestycji w Urzędzie Miejskim w Elblągu.

- Jak znajdziemy coś historycznego i wartościowego, to fajnie że możemy to zachować dla następnych pokoleń – stwierdził Radosław Jarosiewicz, wiceprezes Korporacji Budowlanej Doraco.

 

"Najpierw trzeba mieć pieniądze"

Inwestycja ma kosztować 30,3 mln złotych, z czego 26,8 mln zł to dofinansowanie z rządowego programu Polski Ład, a 3,5 mln to środki własne miasta.

– Z doświadczenia mogę powiedzieć, bo realizujemy na rzecz jednego z inwestorów projekt na Wyspie Spichrzów w Gdańsku, że ta część miasta odżyła. Przyszła komercja, pojawiło się mnóstwo turystów. Pierwszym krokiem nie była wcale decyzja inwestora, ale władz miasta, że robią nabrzeże, umocnienia, że przygotowują ten teren pod inwestycje - dodała Andżelika Cieślowska.

Samorządowi do przebudowy pozostanie jeszcze odcinek zachodniego nabrzeża między mostami. Jakie są plany wobec tej części Wyspy Spichrzów?

- Najpierw trzeba mieć pieniądze. Niestety, jeśli chodzi o fundusze unijne, to na razie jedynie Regionalny Program Operacyjny jest planowany do uruchomienia, pierwsze konkursy marszałek zapowiada od kwietnia – wyjaśnia Witold Wróblewski. – Są jeszcze programy strukturalne, które powinny pójść przez Warszawę. Jesteśmy przygotowani na złożenie wniosków na 1,5 miliarda złotych, ale nie ma gdzie ich składać. Na dzisiaj rząd KPO znowu zasypał w popiele, zanim to się wykaraska, to nie wiem kiedy będzie można na te pieniądze liczyć. Mam nadzieję, że stanie się to szybko – dodał.

 

Wizualizacja nabrzeża rzeki Elbląg po modernizacji wraz z kamienicami programu Fabryka

RG

Najnowsze artykuły w dziale Gospodarka

Artykuły powiązane tematycznie

Zamieszczenie następnej opinii do tego artykułu wymaga zalogowania

W formularzu stwierdzono błędy!

Ok
Dodawanie opinii
Aby zamieścić swoje zdjęcie lub avatar przy opiniach proszę dokonać wpisu do galerii Czytelników.
Dołącz zdjęcie:

Podpis:

Jeśli chcesz mieć unikalny i zastrzeżony podpis
zarejestruj się.
E-mail:(opcjonalnie)
Reklama