Urząd Morski w Gdyni rozpisał drugie postępowanie przetargowe na budowę statku pogłębiarki ssąco-refulującej, która ma pracować na Zalewie Wiślanym. W pierwszym przetargu ofertę złożyła jedna firma, fińska stocznia Uudenkaupungin Työvene Oy, i niemal trzykrotnie przewyższała ona kwotę, jaką w przetargu określił urząd. Został on unieważniony.
Teraz firmy zainteresowane przetargiem mogą składać swoje oferty do 6 grudnia, tego dnia nastąpi również ich otwarcie. Przypomnijmy. Po wybudowaniu kanału przez Mierzeję Wiślaną i toru wodnego przez Zalew Wiślany i rzekę Elbląg konieczne będzie systematyczne pogłębianie toru wodnego. Będzie się tym zajmował Urząd Morski w Gdyni, który w przetargu poszukiwał dostawcy nasiębiernej pogłębiarki ssąco-refulującej. Jako jedyna ofertę złożyła fińska firma Uudenkaupungin Työvene Oy. Cena brutto wówczas przez nią zaoferowana to ponad 117 mln zł, z okresem gwarancji i rękojmi 36 miesięcy. Natomiast kwota jaką UM w Gdyni przeznaczył wtedy na zakup pogłębiarki to 40 mln zł. Uudenkaupungin Työvene Oy to fińska stocznia, która specjalizuje się w małych i średnich jednostkach pływających do użytku profesjonalnego, począwszy od łodzi roboczych z aluminiowym kadłubem po stalowe statki wielozadaniowe i promy drogowe. Urząd Morski w Gdyni nie zwiększył kwoty przeznaczonej na zakup pogłębiarki, unieważnił postępowanie przetargowe. 3 listopada ogłosił drugi przetarg.
- Zgodnie z procedurami o kwocie jaką chce obecnie przeznaczyć Urząd Morski w Gdyni na budowę pogłębiarki nie możemy mówić do czasu otwarcia ofert. Zmodyfikowana została natomiast specyfikacja techniczna warunków zamówienia – mówi Magdalena Kierzkowska, rzeczniczka UM w Gdyni.
- Pogłębiarka będzie użytkowana do utrzymania zadanych parametrów głębokości na torze wodnym łączącym Zalew Wiślany z Zatoką Gdańską (w tym w obszarze rzeki Elbląg) o głębokości 5 m (wraz z odkładem urobku na wyspę za pomocą systemu rurociągów refulacyjnych) oraz do obsługi utrzymania parametrów głębokości torów podejściowych do portów morskich w zakresach głębokości pogłębiania do 18 m – czytamy w dokumentach przetargowych.
Statek-pogłębiarka ma być gotowy w ciągu 23 miesięcy od daty podpisania umowy z wykonawcą.