UWAGA!

Bilet po 4 złote i ważny 60 minut

 Elbląg, Bilet po 4 złote i ważny 60 minut
(fot. Anna Dembińska, archiwum portEl.pl)

Rada Miejska w Elblągu przegłosowała dzisiaj (22 września) podwyżki cen biletów komunikacji miejskiej. Ostatecznie bilet normalny będzie kosztował 4 zł (dzisiaj 3,20 zł) i będzie ważny 60 minut od skasowania. Zmiany wejdą w życie 1 grudnia.

Przeciw wprowadzeniu podwyżek głosowali radni PiS, „za” byli pozostali. Klub PiS przed dyskusją na temat podwyżek zaproponował, by nie głosować podwyżek cen biletów, a w zamian wprowadzić wyższe niż proponował prezydent podwyżki opłat w strefie płatnego parkowania, którą również administruje Zarząd Komunikacji Miejskiej.

- Rozumiemy argumenty, jakie przedstawił pan prezydent w projektach uchwał, ale wydaje nam się, że od lat dążymy do tego, aby mobilizować mieszkańców, by przesiadali się z komunikacji samochodowej na zbiorową, miejską. Naszym zdaniem należy doprowadzić do sytuacji, aby podnosić opłaty w strefie płatnego parkowania, a nie podnosić cen biletów w komunikacji, bo wówczas komunikacja miejska będzie bardziej atrakcyjna dla mieszkańców – mówił w imieniu klubu radnych PiS radny Rafał Traks.

- Jest wiele krytycznych uwag odnośnie funkcjonowania komunikacji miejskiej. Szczególnie osób starszych czy chorych, które muszą korzystać z przesiadek. Trzeba najpierw poprawić rozkład jazdy, a dopiero potem myśleć o podwyżkach - wtórował przewodniczący klubu radnych PiS Marek Pruszak.

- Każdy z nas wie doskonale, co się dzieje wokoło. Energia elektryczna wzrosła sześciokrotnie, paliwo o 60 procent. Wzrost kosztów komunikacji wyniesie 100 procent, a podwyżka cen biletów pokryje tylko 30 procent. Mamy konkretne wyliczenia, nie są one z sufitu. Prosiłbym, by nie zgłaszać wniosków, które są populistyczne – mówił do radnych PiS prezydent Witold Wróblewski.

Rada Miejska odrzuciła wniosek PiS. Irena Sokołowska z klubu Koalicji Obywatelskiej przypomniała, że zarówno jej klub jak i klub prezydencki na kilka dni przed sesją zgłosiły wnioski o zmiany w projekcie uchwały. Chodziło o wydłużenie czasu obowiązywania tzw. biletu przesiadkowego z 45 do 60 minut i zmniejszenie skali podwyżek. Bilet normalny miałby kosztować 4 zł (zamiast proponowanych 4,20 zł). Obie propozycje prezydent uwzględnił w autopoprawkach do projektu uchwały.

- Nikogo nie trzeba przekonywać, że komunikacja miejska była, jest i będzie deficytowa, że trzeba do niej dopłacać. Dyskutujmy o tym, ile jesteśmy w stanie do niej dopłacić. Jeśli nie dopłacimy, będziemy musieli zmniejszać liczbę wozokilometrów. W 2021 roku tę liczbę zmniejszyliśmy. Dlaczego? Bo dopłata do komunikacji byłaby o 10 mln większa, tego byśmy w budżecie nie wytrzymali – mówił prezydent przed głosowaniem. - Jeśli popatrzymy na miasta podobnej wielkości, to pod względem cen biletów już biorąc pod uwagę proponowane podwyżki, to jesteśmy na 16. miejscu od końca na 44 miasta. Nikt z nas nie jest zadowolony, ale niestety musimy z bólem przedstawić taką propozycję, że trzeba podwyższyć ceny biletów, co i tak nie załatwia sprawy, bo nie wiemy do końca, jak zachowają się nośniki energii do końca roku. Czy nie będziemy musieli ograniczyć liczby kursów – dodał prezydent.

- Podwyżki uderzają w najuboższych mieszkańców, osoby starsze, młodzież uczącą się. Dzisiaj jest Europejski Dzień bez Samochodu, Elbląg jakby zapomniał o tej akcji. Elbląg powinien iść w kierunku, by transport był bezpłatny, a parkowanie na tyle drogie, by każdy się zastanowił, czy opłaca mu się brać samochód, tworzyć korki i produkować spaliny – mówiła tuż przed głosowaniem radna PiS Elżbieta Banasiewicz.

- Osoby starsze jeżdżą w Elblągu za darmo, młodzież ma ulgi. Nie rezygnujemy z tego. Mamy wiele ulg, które wprowadził samorząd, a które nie były obowiązkowe do wprowadzenia – argumentował wiceprezydent Janusz Nowak.

W głosowaniu za podwyżkami, zgodnie z autopoprawką prezydenta, opowiedziało się 16 radnych, przeciw było ośmioro radnych PiS. Podwyżki cen biletów wejdą w życie 1 grudnia.

RG

Najnowsze artykuły w dziale Gospodarka

Artykuły powiązane tematycznie

Zamieszczenie następnej opinii do tego artykułu wymaga zalogowania

W formularzu stwierdzono błędy!

Ok
Dodawanie opinii
Aby zamieścić swoje zdjęcie lub avatar przy opiniach proszę dokonać wpisu do galerii Czytelników.
Dołącz zdjęcie:

Podpis:

Jeśli chcesz mieć unikalny i zastrzeżony podpis
zarejestruj się.
E-mail:(opcjonalnie)
  • Wbijcie sobie w te puste łby jak będzie ludzka komunikacja tramwaj i autobus to podwyzka będzie zasadna a tak to won.
  • Dobrze ze tym razem wiemy komu dziękować! Dobrze usytuowanym pełowcom ! Pis byl przeciwny!
  • Mam nadzieję, ze jesteście dumni ze swoich wyborów! To tez wasza wina!
  • dlaczego starzy jezdzą za darmo?!oni mają ZCZEGO PŁACIC.
  • Zdziwiony? PiS jest w mniejszości i mają wywalone czy podniosą ceny czy nie, za nic nie odpowiadają a podwyżka cen to wina centralnego PiSu i Kaczyńskiego zresztą inflacja polityka PiSu Glapińskiego jest im na ręke.
  • Czy tam są bezmózgi? W Elblażkowie 60 minut jazdy? Gdzie pytam się? Powinny być krotkodystansowe dojazdy również, bo to male i proste miasteczko! Zaplacisz 4 zeta za 2,3 przystanki w ciągu 15 minut dojedziesz! A reszta to nasza strata pieniędzy i niewykorzystanego czasu ! Totalna porażka Totalnej Opozycji!
  • a co z ulgą którzy mieli właściciele aut? Aby zamiast w samochód wsiąść z biletem ulgowym do komunikacji miejskiej?
  • Pis był przeciwny, bo rozwalili komunikację to teraz się biorą za kierowców benzyna w górę, mandaty horrendalne, strefa płatnego parkowania w górę - nie wspominając o OC, olejach częściach etc. masz rację super partia
  • Należy zminimalizować opłaty w strefie płatnego parkowania, budować nowe parkingi (bezpłatne na ile to możliwe), obwodnicę i drogi wraz ze sciezkami rowerowymi oraz wprowadzić zielona fale. Krótko mówiąc + Wróblewski spisał już transport zbiorowy w mieście na straty i należy wspierać wszelki transport indywidualny w mieście.
    Zgłoś do moderacji     Odpowiedz
    20
    16
    Upadły Harley(2022-09-22)
  • 4 zł w tym miasteczku to jakaś kpina, coraz mniej ludzi będzie jeździć, czy to się opłaca?
  • Bilet miesięczny dla dzieci i młodzieży kosztuje 20 zł, dostajecie 500 plus to macie z czego za bilet zapłacić. Wasze dzieci więcej wydają na papierosy elektroniczne. A poza tym mnóstwo ludzi jeździ na gapę i jeszcze się tym chwalą i są z tego dumni. I dlatego komunikację miejską trzeba dofinansowywać. W Anglii bilet kupuje się u kierowcy w pierwszych drzwiach - nie płacisz, nie jedziesz. W Austrii to kompletny obciach nie zapłacić za przejazd komunikacją miejską. No ale w Polsce cwaniactwo to powód do dumy.
  • Nie stać nas na ulgowe i bezpłatne przejazdy emerytów w autobusach, ale o tym oczywiście geriatria z rady miasta się nie zająkneła. Czas je zlikwidować, a nie nakładać dodatkowe haracze na kierowców jak chce np PiS, bo to nie jego emerytalny elektorat głównie porusza się autami.
Reklama