Kontynuujemy wędrówkę po miejscowościach w gminie Kwidzyn, która w latach 1975-98 należała do województwa elbląskiego. Dzisiaj Karol Wyszyński, przewodnik elbląskiego PTTK, opowiada o Korzeniewie, gdzie w okresie II Rzeczpospolitej istniała granica polsko-niemiecka.
Równie ważne znaczenie miało istnienie w XIV w. w pobliskim Kwidzynie korporacji żeglarzy wiślanych. Planowano wówczas budowę kanału, który połączyłby Wisłę z Kwidzynem, miał on przebiegać właśnie przez Korzeniewo.
W miejscowości miał też przebywać miedzy innymi Jan III Sobieski, król Polski.
Przeprawa i port
Dla rozwoju wsi ważne było uruchomienie przeprawy promowej w latach 1667-1669 (stała przeprawa zaistniała w połowie XVIII w). a także powstanie portu rzecznego w 1754 r. (w tym celu nadbrzeża umocniono i je ufortyfikowano). W czasie wojen napoleońskich w latach 1808-1813 Francuzi zbudowali tu most pontonowy, został on jednak zdobyty przez wojska rosyjskie.
Korzeniewo w okresie 1466-1772 leżało w granicach Prus Królewskich po tym okresie przypadła zaborcy pruskiemu. Wtedy to Prusacy ustanowili we wsi punkt celny i pobierali cło za towary przewożone z Polski do polskiego jeszcze Gdańska.
W związku z działalnością portu utwardzono także drogę pomiędzy Korzeniewem a Kwidzynem, a 1842 r. oddano nowy port na północ od szosy i przeprawy przez Wisłę. W samym zaś porcie cumowano elementy mostu pontonowego.
Na szczycie wału do dzisiaj znajduje się budynek po dawnym bosmanacie.
Konflikty na granicy
Na początku XX wieku powstała wąskotorowa linia kolejowa łącząca port z Kwidzynem oraz Gniewem. By usprawnić połączenie z Gniewem, w 1909 r, pobudowano most przez Wisłę, który zastąpił dotychczasowy prom kolejowy. Po 1945 r. kurował tu prom drogowy, ale swoją działalność zakończył w 2012 r., po oddaniu do użytku mostu w Lipiankach.
Po plebiscycie w 1920 roku Korzeniewo, wraz z portem (który był pod polskim zarządem) znalazło się po stronie niemieckiej. Port, wykorzystywany do transportu tranzytowego, był przyczyną licznych konfliktów i i prowokacji ze strony niemieckiej.
Wisła na odcinku, gdzie przebiegała granica między Polską Niemcami, decyzją Traktatu Wersalskiego przypadła naszemu krajowi wraz z 20-metrowym pasem na jej wschodnim brzegu. Most, który znalazł się po stronie Polski, przestał spełniać swą komunikacyjną rolę i został rozebrany. Części z tego obiektu zostały wykorzystane do budowy mostów w Toruniu i Koninie. Jednocześnie zlikwidowano wąskotorową linię kolejową. Pozostały po niej nieliczne ślady. A Korzeniewo, pozostające po stronie III Rzeszy, było jedną z logistycznych baz, wykorzystanych do ataku na Polskę we wrześniu 1939 r.
Po zakończeniu II wojny światowej Korzeniewo wróciło do macierzy. W latach 50. utworzono tu Rolniczą Spółdzielnię Produkcyjną „Zgoda”, specjalizującą się w hodowli bydła i uprawie warzyw. Prawdopodobnie ta ostania specjalizacja była jedną z przyczyn utworzenia we wsi w latach 60. zakładu przetwórczego warzyw i owoców Spółdzielni Ogrodniczej „Nadwiślanka” w Kwidzynie.