
Dziś (28 kwietnia) o godz. 8 na Zawadzie, tuż za piekarnią, ustawiono formę przestrzenną. Operację montowania tej formy sfotografowała nasza czytelniczka, Irena Polak. Zobacz zdjęcia.
Jest to forma przestrzenna autorstwa Antoniego Starczewskiego, wcześniej usytuowana była w sąsiedztwie bramy wjazdowej na dziedziniec Galerii EL (zanim to miejsce zmieniło się w plac budowy).
„Forma ma postać monumentalnej tarczy o średnicy 6 metrów. Poszczególne wycinki koła tworzone są poprzez umieszczone na promieniście rozchodzących się z centrum kompozycji elementach szkieletu, na których rytmicznie rozmieszczono wąskie blachy. Powtarzalność tych elementów tworzy swoisty rytm nadający formie jednolitość, zbliżając skojarzenia widza do wirnika turbiny w trakcie pracy lub lśniącej w świetle pajęczyny. Monotonia tych rytmów zakłócana jest jednak zmiennym ustawnie poszczególnych blach wewnątrz wycinków koła. Tworzy to efekt drgania o zmiennych częstotliwościach wywołanego padającym na nie światłem, widocznego szczególnie z oddali. Formę należy oglądać od frontu" – czytamy w „Przewodniku po formach przestrzennych” na stronie internetowej Galerii EL.
„Forma ma postać monumentalnej tarczy o średnicy 6 metrów. Poszczególne wycinki koła tworzone są poprzez umieszczone na promieniście rozchodzących się z centrum kompozycji elementach szkieletu, na których rytmicznie rozmieszczono wąskie blachy. Powtarzalność tych elementów tworzy swoisty rytm nadający formie jednolitość, zbliżając skojarzenia widza do wirnika turbiny w trakcie pracy lub lśniącej w świetle pajęczyny. Monotonia tych rytmów zakłócana jest jednak zmiennym ustawnie poszczególnych blach wewnątrz wycinków koła. Tworzy to efekt drgania o zmiennych częstotliwościach wywołanego padającym na nie światłem, widocznego szczególnie z oddali. Formę należy oglądać od frontu" – czytamy w „Przewodniku po formach przestrzennych” na stronie internetowej Galerii EL.
PD