Rozmowa z Lechosławem Bartosikiem, dyrektorem Zarządu Komunikacji Miejskiej.
Joanna Ułanowska-Horn: Czy w Elblągu wiele osób korzysta z autobusów i tramwajów?
Lechosław Bartosik: Niestety, obserwujemy tendencję spadkową w ilości pasażerów.
J.U.: Ludzie się bogacą czy biednieją?
L.B.: Jedno i drugie. Kiedyś się bogacili, kupując samochody, natomiast teraz obserwujemy spadek liczby korzystających z komunikacji.
J.U.: Jak liczba osób korzystających z autobusów i tramwajów ma się do ilości wysyłanych codziennie na ulice miasta autobusów?
L.B: Obecna sytuacja w pełni zabezpiecza potrzeby mieszkańców. Może trochę gorzej jest w godzinach szczytu, kiedy mieszkańcy chcą dojechać do pracy, do szkół. W późniejszych godzinach jest już swobodniej. Trzech przewoźników autobusowych dysponuje 70 autobusami i to liczba całkowicie wystarczająca.
J.U.: Zarząd komunikacji miejskiej prowadził badania tzw. napełnienia pojazdów. Czy są już wyniki?
L.B.: Ostatnie badania napełnień, oceniające średnią ilość korzystających z komunikacji, były prowadzone w 1999 roku. Obecnie budowana jest nowa trakcja tramwajowa, musimy więc przygotować się do pewnych zmian i zweryfikować informacje. Badaliśmy cztery linie autobusowe i trzy tramwajowe pod względem napełnienia i kierunków przemieszczania się mieszkańców.
J.U.: To w jakich kierunkach najchętniej jeżdżą elblążanie?
L.B.: Najczęściej z tak zwanych sypialni w kierunku centrum. W tej chwili jeszcze nie potrafię powiedzieć bliżej o wynikach badań. Będziemy je analizować.
J.U.: Budowana jest kolejna linia tramwajowa. Czy to będzie "czwórka"? Takiego numeru nie ma jeszcze żadna linia...
L.B.: Nie jest jeszcze przesądzone, czy to będzie "czwórka". Pod koniec stycznia będzie można się już spodziewać czegoś konkretnego. Jest natomiast oczywiste, że nowa trakcja w ciągu ul. Płk. Dąbka będzie najszybszym sposobem przemieszczenia się w kierunku śródmieścia czy dworców. Kierujemy się natomiast generalną zasadą, że nowe propozycje w żadnym razie nie mogą pogorszyć stanu, jaki mamy dzisiaj.
J.U.: Ale czy jest możliwe, że np. tramwaj linii nr 3 będzie jeździł nową trasą, czy będzie to osobna linia?
L.B.: Nie wiem, nie chciałbym tutaj przesądzać czegokolwiek. W nowej sytuacji będziemy mieli dwie trasy: jedna z wykorzystaniem nowego odcinka, a druga to trasa obecna w ciągu ulicy Browarnej.
J.U.: Zaniepokojeni mieszkańcy już zaczynają telefonować z obawami, że zmniejszy się częstotliwość kursowania tramwajów linii nr 1 i 3. Czy rzeczywiście są takie plany?
L.B.: Wcale się nie dziwię, że część mieszkańców już wyraża obawy, jak ich rejony zamieszkania będą skomunikowane, ale powtarzam - żadne rozwiązanie jeszcze nie jest przesądzone i każda możliwość jest rozpatrywana.
J.U.: Czy Pan również otrzymuje sygnały o obawach mieszkańców?
L.B.: Tak, oczywiście. Są to nie tylko obawy, ale i pewne propozycje. Bierzemy je pod uwagę.
J.U.: Czy w związku z powstaniem nowej linii zmniejszy się częstotliwość kursowania autobusów komunikacji miejskiej w ciągu ulicy Płk. Dąbka?
L.B.: Tramwaj w ciągu ul. Płk. Dąbka ma przede wszystkim wpłynąć na zmniejszenie ruchu kołowego na tej ulicy. Moglibyśmy ograniczyć ich ilość przynajmniej o 30 proc. Może to się odbyć poprzez wyprowadzenie którejś linii z ulicy Dąbka lub poprzez zmniejszenie częstotliwości kursowania. Może być też tak, że połączymy te sposoby. Po to przecież prowadziliśmy badania. Interesowaliśmy się autobusami linii 8 i 9 oraz 5 i 18. Te wyniki będą podstawą do opracowania tych propozycji.
Wywiady Studia El prezentowane są we wtorki i piątki w Telewizji Elbląskiej Vectra El po Wiadomościach Elbląskich o 17.15.
Lechosław Bartosik: Niestety, obserwujemy tendencję spadkową w ilości pasażerów.
J.U.: Ludzie się bogacą czy biednieją?
L.B.: Jedno i drugie. Kiedyś się bogacili, kupując samochody, natomiast teraz obserwujemy spadek liczby korzystających z komunikacji.
J.U.: Jak liczba osób korzystających z autobusów i tramwajów ma się do ilości wysyłanych codziennie na ulice miasta autobusów?
L.B: Obecna sytuacja w pełni zabezpiecza potrzeby mieszkańców. Może trochę gorzej jest w godzinach szczytu, kiedy mieszkańcy chcą dojechać do pracy, do szkół. W późniejszych godzinach jest już swobodniej. Trzech przewoźników autobusowych dysponuje 70 autobusami i to liczba całkowicie wystarczająca.
J.U.: Zarząd komunikacji miejskiej prowadził badania tzw. napełnienia pojazdów. Czy są już wyniki?
L.B.: Ostatnie badania napełnień, oceniające średnią ilość korzystających z komunikacji, były prowadzone w 1999 roku. Obecnie budowana jest nowa trakcja tramwajowa, musimy więc przygotować się do pewnych zmian i zweryfikować informacje. Badaliśmy cztery linie autobusowe i trzy tramwajowe pod względem napełnienia i kierunków przemieszczania się mieszkańców.
J.U.: To w jakich kierunkach najchętniej jeżdżą elblążanie?
L.B.: Najczęściej z tak zwanych sypialni w kierunku centrum. W tej chwili jeszcze nie potrafię powiedzieć bliżej o wynikach badań. Będziemy je analizować.
J.U.: Budowana jest kolejna linia tramwajowa. Czy to będzie "czwórka"? Takiego numeru nie ma jeszcze żadna linia...
L.B.: Nie jest jeszcze przesądzone, czy to będzie "czwórka". Pod koniec stycznia będzie można się już spodziewać czegoś konkretnego. Jest natomiast oczywiste, że nowa trakcja w ciągu ul. Płk. Dąbka będzie najszybszym sposobem przemieszczenia się w kierunku śródmieścia czy dworców. Kierujemy się natomiast generalną zasadą, że nowe propozycje w żadnym razie nie mogą pogorszyć stanu, jaki mamy dzisiaj.
J.U.: Ale czy jest możliwe, że np. tramwaj linii nr 3 będzie jeździł nową trasą, czy będzie to osobna linia?
L.B.: Nie wiem, nie chciałbym tutaj przesądzać czegokolwiek. W nowej sytuacji będziemy mieli dwie trasy: jedna z wykorzystaniem nowego odcinka, a druga to trasa obecna w ciągu ulicy Browarnej.
J.U.: Zaniepokojeni mieszkańcy już zaczynają telefonować z obawami, że zmniejszy się częstotliwość kursowania tramwajów linii nr 1 i 3. Czy rzeczywiście są takie plany?
L.B.: Wcale się nie dziwię, że część mieszkańców już wyraża obawy, jak ich rejony zamieszkania będą skomunikowane, ale powtarzam - żadne rozwiązanie jeszcze nie jest przesądzone i każda możliwość jest rozpatrywana.
J.U.: Czy Pan również otrzymuje sygnały o obawach mieszkańców?
L.B.: Tak, oczywiście. Są to nie tylko obawy, ale i pewne propozycje. Bierzemy je pod uwagę.
J.U.: Czy w związku z powstaniem nowej linii zmniejszy się częstotliwość kursowania autobusów komunikacji miejskiej w ciągu ulicy Płk. Dąbka?
L.B.: Tramwaj w ciągu ul. Płk. Dąbka ma przede wszystkim wpłynąć na zmniejszenie ruchu kołowego na tej ulicy. Moglibyśmy ograniczyć ich ilość przynajmniej o 30 proc. Może to się odbyć poprzez wyprowadzenie którejś linii z ulicy Dąbka lub poprzez zmniejszenie częstotliwości kursowania. Może być też tak, że połączymy te sposoby. Po to przecież prowadziliśmy badania. Interesowaliśmy się autobusami linii 8 i 9 oraz 5 i 18. Te wyniki będą podstawą do opracowania tych propozycji.
Wywiady Studia El prezentowane są we wtorki i piątki w Telewizji Elbląskiej Vectra El po Wiadomościach Elbląskich o 17.15.
przyg. Joanna Ułanowska-Horn (Radio Olsztyn)