
Kupić bilet lub uiścić opłatę parkingową za pomocą telefonu komórkowego? Czemu nie. Taki system funkcjonuje już w 20 polskich miastach, m.in. w Olsztynie, Opolu czy w Krakowie. Od maja będzie również dostępny dla elblążan. – To trochę taki gadżet dla młodych ludzi – mówi Jan Kantypowicz, dyrektor ZKM.
MoBILET to nowa, mobilna usługa dla pasażerów środków komunikacji miejskiej oraz użytkowników miejsc parkingowych w Strefie Płatnego Parkowania. System pozwala na „kasowanie” elektronicznych biletów jednorazowych na przejazdy autobusami i tramwajami oraz na opłacenie postoju przy pomocy telefonu komórkowego.
- Nie musimy nigdzie dzwonić, wysyłać SMS-ów czy wpisywać kodów. Wystarczy telefon z dostępem do Internetu i z obsługą aplikacji Java – wyjaśniał podczas dzisiejszej (29 kwietnia) konferencji prasowej Andrzej Arendt z firmy moBILET w Poznaniu. – Aby rozpocząć korzystanie z usługi wystarczy bezpłatnie zarejestrować się na stronie www.mobilet.pl, pobrać specjalną aplikację na swój telefon komórkowy oraz wybrać formę płatności (prepaid lub polecenie zapłaty). Środki, którymi dysponuje użytkownik, pozwalają na kasowanie biletów telefonem zgodnie z cennikiem ZKM oraz opłacanie postoju na płatnych miejscach parkingowych w Elblągu.
O korzyściach, jakie daje system moBILET zapewniał też Michał Górecki, rzecznik prasowy ZKM w Elblągu.
- Bilety są dostępne w każdym czasie i miejscu – wymieniał. – Można bezpiecznie i bezgotówkowo przeprowadzać transakcje, a kasowanie biletu trwa zaledwie 15 sekund. Kontrolerowi pokazujemy ekran telefonu, by udowodnić, że posiadamy ważny bilet przejazdowy.
A jeśli komórka się rozładuje bądź telefon ulegnie awarii?
- Wówczas kontroler wypisze wezwanie do zapłaty - nie uwierzy nam przecież "na słowo" - wyjaśniał Jan Kantypowicz, dyrektor ZKM w Elblągu. - Później przychodzimy do siedziby ZKM ze sprawnym telefonem i dokonujemy weryfikacji.
Na nowej usłudze skorzystać mają również kierowcy samochodów, którzy parkują swoje auta w Strefie Płatnego Parkowania.
- Płacimy za rzeczywisty czas pozostawienia auta, dokonujemy opłat bez konieczności biegania do parkomatu i pojazdu (to przydaje się szczególnie, gdy jesteśmy na zakupach bądź ważnym, ale przedłużającym się spotkaniu). Nie musimy też posiadać drobnych pieniędzy – wskazywał Michał Górecki. – Na szybie samochodu umieszczamy specjalna naklejkę z napisem „Parkuję z moBILET” lub nawet odręcznie napisaną kartkę. Pracownik obsługi parkomatów będzie mógł wówczas z telefonu komórkowego – wpisując nr rejestracyjny naszego auta – sprawdzić w systemie czy, kiedy i na jak długo uiściliśmy opłatę.
Usługa korzystania z elektronicznego biletu będzie dostępna od 4 maja. Bilet kupimy według miejskiego cennika. Jedyny dodatkowy koszt to opłata za połączenie z Internetem, która wynosi – w zależności od operatora sieci komórkowej – ok. 10-15 gr.
Jak przyznaje Jan Kantypowicz, dyrektor Zarządu Komunikacji Miejskiej w Elblągu, moBILET jest tylko uzupełnieniem tradycyjnej sprzedaży biletów.
- Problem występował po godz. 22, kiedy kioski są już zamknięte – mówił podczas dzisiejszego spotkania z dziennikarzami. – Teraz będzie można kupić bilet elektroniczny. To trochę taki gadżet dla młodych ludzi. Docelową formą umożliwiającą przejazd środkami komunikacji miejskiej ma być Elektroniczna Karta Miejska – dodał. – Na jej wprowadzenie musimy jednak trochę poczekać.
Natomiast 5 maja ruszy telefoniczne opłacanie parkomatów. Te od 1 maja przejmuje ZKM.
- My będziemy pobierać opłaty i odpowiadać za tę strefę – zapowiada Jan Kantypowicz, dyrektor Zarządu Komunikacji Miejskiej Elblągu. – Zmian cenowych nie będzie. Na 3-4 miesiące ustawimy zastępcze parkomaty, później wejdą nowoczesne.
Miasto nic ponosi żadnych opłat w związku z wprowadzeniem systemu moBILET. Organizator usługi, firma Projekt & Parking Serwis Polska Sp. z o.o. z Poznania pobiera prowizję ze sprzedaży biletów – podobnie jak kioski Ruchu.
Elblążanie, którzy chcą korzystać z usługi moBILET mogą też logować się przez stronę internetową www.zkm.elblag.com.pl.
Ciekawe, czy taki system uiszczania opłat za przejazd autobusem czy tramwajem lub za parkowanie auta sprawdzi się w naszym mieście?
- Nie musimy nigdzie dzwonić, wysyłać SMS-ów czy wpisywać kodów. Wystarczy telefon z dostępem do Internetu i z obsługą aplikacji Java – wyjaśniał podczas dzisiejszej (29 kwietnia) konferencji prasowej Andrzej Arendt z firmy moBILET w Poznaniu. – Aby rozpocząć korzystanie z usługi wystarczy bezpłatnie zarejestrować się na stronie www.mobilet.pl, pobrać specjalną aplikację na swój telefon komórkowy oraz wybrać formę płatności (prepaid lub polecenie zapłaty). Środki, którymi dysponuje użytkownik, pozwalają na kasowanie biletów telefonem zgodnie z cennikiem ZKM oraz opłacanie postoju na płatnych miejscach parkingowych w Elblągu.
O korzyściach, jakie daje system moBILET zapewniał też Michał Górecki, rzecznik prasowy ZKM w Elblągu.
- Bilety są dostępne w każdym czasie i miejscu – wymieniał. – Można bezpiecznie i bezgotówkowo przeprowadzać transakcje, a kasowanie biletu trwa zaledwie 15 sekund. Kontrolerowi pokazujemy ekran telefonu, by udowodnić, że posiadamy ważny bilet przejazdowy.
A jeśli komórka się rozładuje bądź telefon ulegnie awarii?
- Wówczas kontroler wypisze wezwanie do zapłaty - nie uwierzy nam przecież "na słowo" - wyjaśniał Jan Kantypowicz, dyrektor ZKM w Elblągu. - Później przychodzimy do siedziby ZKM ze sprawnym telefonem i dokonujemy weryfikacji.
Na nowej usłudze skorzystać mają również kierowcy samochodów, którzy parkują swoje auta w Strefie Płatnego Parkowania.
- Płacimy za rzeczywisty czas pozostawienia auta, dokonujemy opłat bez konieczności biegania do parkomatu i pojazdu (to przydaje się szczególnie, gdy jesteśmy na zakupach bądź ważnym, ale przedłużającym się spotkaniu). Nie musimy też posiadać drobnych pieniędzy – wskazywał Michał Górecki. – Na szybie samochodu umieszczamy specjalna naklejkę z napisem „Parkuję z moBILET” lub nawet odręcznie napisaną kartkę. Pracownik obsługi parkomatów będzie mógł wówczas z telefonu komórkowego – wpisując nr rejestracyjny naszego auta – sprawdzić w systemie czy, kiedy i na jak długo uiściliśmy opłatę.
Usługa korzystania z elektronicznego biletu będzie dostępna od 4 maja. Bilet kupimy według miejskiego cennika. Jedyny dodatkowy koszt to opłata za połączenie z Internetem, która wynosi – w zależności od operatora sieci komórkowej – ok. 10-15 gr.
Jak przyznaje Jan Kantypowicz, dyrektor Zarządu Komunikacji Miejskiej w Elblągu, moBILET jest tylko uzupełnieniem tradycyjnej sprzedaży biletów.
- Problem występował po godz. 22, kiedy kioski są już zamknięte – mówił podczas dzisiejszego spotkania z dziennikarzami. – Teraz będzie można kupić bilet elektroniczny. To trochę taki gadżet dla młodych ludzi. Docelową formą umożliwiającą przejazd środkami komunikacji miejskiej ma być Elektroniczna Karta Miejska – dodał. – Na jej wprowadzenie musimy jednak trochę poczekać.
Natomiast 5 maja ruszy telefoniczne opłacanie parkomatów. Te od 1 maja przejmuje ZKM.
- My będziemy pobierać opłaty i odpowiadać za tę strefę – zapowiada Jan Kantypowicz, dyrektor Zarządu Komunikacji Miejskiej Elblągu. – Zmian cenowych nie będzie. Na 3-4 miesiące ustawimy zastępcze parkomaty, później wejdą nowoczesne.
Miasto nic ponosi żadnych opłat w związku z wprowadzeniem systemu moBILET. Organizator usługi, firma Projekt & Parking Serwis Polska Sp. z o.o. z Poznania pobiera prowizję ze sprzedaży biletów – podobnie jak kioski Ruchu.
Elblążanie, którzy chcą korzystać z usługi moBILET mogą też logować się przez stronę internetową www.zkm.elblag.com.pl.
Ciekawe, czy taki system uiszczania opłat za przejazd autobusem czy tramwajem lub za parkowanie auta sprawdzi się w naszym mieście?