Rada Elbląskich Organizacji Pozarządowych (REOP) po raz drugi w tym roku spotkała się z prezydentem Elbląga Grzegorzem Nowaczykiem. Spotkanie odbyło się na wniosek REOP wczoraj (8 grudnia) w Urzędzie Miejskim.
Oprócz prezydenta uczestniczyła w nim wiceprezydent Grażyna Kluge oraz pełnomocnik prezydenta ds. organizacji pozarządowych Maciej Pietrzak.
Agenda spotkania obejmowała kilka zagadnień. Pierwszym była kwestia pomieszczeń w budynku przy ul. Związku Jaszczurczego 17 przeznaczonych przez władze miejskie na potrzeby organizacji. Przewodniczący REOP podziękował za uwzględnienie potrzeb lokalowych organizacji, zapewnił o współpracy przy tworzeniu tego modelowego rozwiązania, ale też wskazał na potrzebę sfinansowania przez samorząd remontu części wspólnych, tj. całościowej wymiany stolarki okiennej i drzwiowej, korytarzy, instalacji elektrycznej, podjazdu dla osób niepełnosprawnych, a docelowo remontu elewacji i zainstalowania windy. Pani wiceprezydent, która pilotuje to działanie, potwierdziła potrzebę remontu, ale stwierdziła, że będzie on rozłożony na dłuższy okres.
W kwestii uruchomienia przez samorząd systemu pożyczek i poręczeń dla organizacji, prezydent stwierdził, że w rachubę wchodzi dopiero rok 2014, kiedy poprawi się kondycja finansowa miasta. Podobnie stwierdził – mimo dużych nacisków członków REOP – w kwestii wkładów własnych dla organizacji w projekty finansowane z programów grantowych spoza budżetu miasta (np. Fundusze Norweskie, Szwajcarskie, rządowy Fundusz Inicjatyw Obywatelskich).
Samorząd elbląski kilka lat temu opracował ścieżkę przekazywania wkładów własnych, asygnując na ten cel 150 tys. zł w ciągu roku, niestety, od dwóch lat zaprzestał tej działalności. Mimo nacisków członków REOP, prezydent nie ugiął się, jednak pewną nadzieję dała pani wiceprezydent, stwierdzając, że te sprawy będą rozpatrywane indywidualnie.
Postulat współtworzenia przez elbląskie organizacje budżetu miasta na rok 2013 spotkał się z akceptacją i w przyszłym roku do prac nad budżetem dotyczącym sektora pozarządowego zaproszone zostaną organizacje oraz ich reprezentacja – REOP.
Prezydent obiecał „zastanowić się” nad nagrodą finansową w ramach Konkursu na najlepszą inicjatywę organizacji pozarządowych im. dr A. Gabrysiak. Wspólnie stwierdzono, że tegoroczne rozstrzygnięcie konkursu podczas Gali Filantropa Roku było dużym sukcesem i warto kontynuować współpracę.
Prezydent zainteresował się koncepcją utworzenia Funduszu Grantowego dla elbląskich organizacji, finansowanego przez elbląskie firmy, w tym firmy komunalne, które sponsorują i dotują działania elbląskich organizacji. Ideą Funduszu jest zgromadzenie tych sponsoringowych i filantropijnych pieniędzy w jeden fundusz zarządzany przez Fundację Elbląg i przekazywanie ich w formie konkursów grantowych dla organizacji i inicjatyw lokalnych. Przewodniczący wystosuje do Prezydenta pismo w tej sprawie.
Na koniec złożono sobie wzajemne życzenia z okazji Świąt Bożego Narodzenia.
Spotkanie przebiegło w sympatycznej atmosferze, widać było duże zainteresowanie władz systemowym uregulowaniem współpracy z organizacjami, co dobrze wróży organizacjom i ich podopiecznym.
***
Skład Rady Elbląskich Organizacji Pozarządowych: Edward Łebkowski (sekretarz) – Polskie Stowarzyszenie Na Rzecz osób z Upośledzeniem Umysłowym Koło w Elblągu, Marian Peters – Stowarzyszenie im. Rodziny Nalazków, Barbara Dorniak – Liga Kobiet Polskich Oddział Terenowy w Elblągu, Hanna Chmiel – Elbląskie Stowarzyszenie Amazonek, Anna Garbarska-Werner – Regionalne Centrum Wolontariatu, Grzegorz Nowaczyk – Stowarzyszenie Historyczno-Poszukiwawcze „Denar”, Arkadiusz Jachimowicz (przewodniczący) – Elbląskie Stowarzyszenie Wspierania Inicjatyw Pozarządowych, Paweł Kulasiewicz (wiceprzewodniczący) – Stowarzyszenie Elbląg Europa, Elżbieta Szczesiul-Cieślak – Elbląska Rada Konsultacyjna Osób Niepełnosprawnych.
Agenda spotkania obejmowała kilka zagadnień. Pierwszym była kwestia pomieszczeń w budynku przy ul. Związku Jaszczurczego 17 przeznaczonych przez władze miejskie na potrzeby organizacji. Przewodniczący REOP podziękował za uwzględnienie potrzeb lokalowych organizacji, zapewnił o współpracy przy tworzeniu tego modelowego rozwiązania, ale też wskazał na potrzebę sfinansowania przez samorząd remontu części wspólnych, tj. całościowej wymiany stolarki okiennej i drzwiowej, korytarzy, instalacji elektrycznej, podjazdu dla osób niepełnosprawnych, a docelowo remontu elewacji i zainstalowania windy. Pani wiceprezydent, która pilotuje to działanie, potwierdziła potrzebę remontu, ale stwierdziła, że będzie on rozłożony na dłuższy okres.
W kwestii uruchomienia przez samorząd systemu pożyczek i poręczeń dla organizacji, prezydent stwierdził, że w rachubę wchodzi dopiero rok 2014, kiedy poprawi się kondycja finansowa miasta. Podobnie stwierdził – mimo dużych nacisków członków REOP – w kwestii wkładów własnych dla organizacji w projekty finansowane z programów grantowych spoza budżetu miasta (np. Fundusze Norweskie, Szwajcarskie, rządowy Fundusz Inicjatyw Obywatelskich).
Samorząd elbląski kilka lat temu opracował ścieżkę przekazywania wkładów własnych, asygnując na ten cel 150 tys. zł w ciągu roku, niestety, od dwóch lat zaprzestał tej działalności. Mimo nacisków członków REOP, prezydent nie ugiął się, jednak pewną nadzieję dała pani wiceprezydent, stwierdzając, że te sprawy będą rozpatrywane indywidualnie.
Postulat współtworzenia przez elbląskie organizacje budżetu miasta na rok 2013 spotkał się z akceptacją i w przyszłym roku do prac nad budżetem dotyczącym sektora pozarządowego zaproszone zostaną organizacje oraz ich reprezentacja – REOP.
Prezydent obiecał „zastanowić się” nad nagrodą finansową w ramach Konkursu na najlepszą inicjatywę organizacji pozarządowych im. dr A. Gabrysiak. Wspólnie stwierdzono, że tegoroczne rozstrzygnięcie konkursu podczas Gali Filantropa Roku było dużym sukcesem i warto kontynuować współpracę.
Prezydent zainteresował się koncepcją utworzenia Funduszu Grantowego dla elbląskich organizacji, finansowanego przez elbląskie firmy, w tym firmy komunalne, które sponsorują i dotują działania elbląskich organizacji. Ideą Funduszu jest zgromadzenie tych sponsoringowych i filantropijnych pieniędzy w jeden fundusz zarządzany przez Fundację Elbląg i przekazywanie ich w formie konkursów grantowych dla organizacji i inicjatyw lokalnych. Przewodniczący wystosuje do Prezydenta pismo w tej sprawie.
Na koniec złożono sobie wzajemne życzenia z okazji Świąt Bożego Narodzenia.
Spotkanie przebiegło w sympatycznej atmosferze, widać było duże zainteresowanie władz systemowym uregulowaniem współpracy z organizacjami, co dobrze wróży organizacjom i ich podopiecznym.
***
Skład Rady Elbląskich Organizacji Pozarządowych: Edward Łebkowski (sekretarz) – Polskie Stowarzyszenie Na Rzecz osób z Upośledzeniem Umysłowym Koło w Elblągu, Marian Peters – Stowarzyszenie im. Rodziny Nalazków, Barbara Dorniak – Liga Kobiet Polskich Oddział Terenowy w Elblągu, Hanna Chmiel – Elbląskie Stowarzyszenie Amazonek, Anna Garbarska-Werner – Regionalne Centrum Wolontariatu, Grzegorz Nowaczyk – Stowarzyszenie Historyczno-Poszukiwawcze „Denar”, Arkadiusz Jachimowicz (przewodniczący) – Elbląskie Stowarzyszenie Wspierania Inicjatyw Pozarządowych, Paweł Kulasiewicz (wiceprzewodniczący) – Stowarzyszenie Elbląg Europa, Elżbieta Szczesiul-Cieślak – Elbląska Rada Konsultacyjna Osób Niepełnosprawnych.
Arkadiusz Jachimowicz, przewodniczący REOP