Jeszcze w ubiegłym roku pisaliśmy o mieszkańcach, którzy skarżą się na opłaty pobierane przez firmę zarządzającą parkingiem przy ul. Królewieckiej 195. Po licznych sygnałach w tej sprawie interweniował Miejski Rzecznik Konsumentów w Elblągu.
- Opłaty, a w szczególności opłaty za brak ważnego biletu, nakładane są na konsumentów bezprawnie. Z uwagi na fakt, że parking nie jest odpowiednio oznakowany, kierowca samochodu nie ma świadomości tego, że pozostawia pojazd na płatnym miejscu postojowym, nie można mówić o świadomym zawarciu umowy najmu. Umowa najmu ma charakter konsensualny. Oznacza to, że dochodzi do skutku wyłącznie w sytuacji, gdy obie strony złożą oświadczenia woli. Nawet w sposób dorozumiany. Jednakże w przypadku gdy konsument nie ma świadomości pozostawienia pojazdu na parkingu płatnym, nie można mówić o zawarciu umowy – uważa Paweł Rodziewicz, Miejski Rzecznik Konsumentów w Elblągu.
WEIP Sp. z o.o. z siedzibą w Gdyni, która obecnie zarządza parkingiem, domaga się od kierowców, którzy nie mają ważnego biletu parkingowego, zapłaty 170 zł, o czym informuje pozostawionym za wycieraczką wezwaniem. Powołuje się przy tym na regulamin umieszczony na tablicy przy wejściu do mieszczącego się obok parkingu sklepu Biedronka.
- Kierowcy wjeżdżający na parking od strony ul. Legionów nie mają możliwości zapoznania się z jakimkolwiek znakiem informującym o wjeździe na parking płatny. Zwłaszcza, jeśli nie mają zamiaru korzystać z wejścia do sklepu Biedronka – uważa Miejski Rzecznik Konsumentów.
O sprawie pisaliśmy w październiku ubiegłego roku po skargach od Czytelników. Wówczas firma zarządzająca parkingiem nie miała sobie nic do zarzucenia w tej sprawie.
- Jest to parking prywatny, przeznaczony dla klientów obiektu handlowego przy ul. Królewieckiej 195, w którym mieści się między innymi sklep Biedronka. Wjeżdżając na parking należy pobrać z parkomatu bilet, który uprawnia do parkowania bezpłatnie przez pierwszą godzinę, kolejna rozpoczęta godzina parkowania płatna jest według cennika, który znajduje się przy parkomacie – tłumaczył jeszcze w ubiegłym roku Radosław Wilkiewicz, przedstawiciel firmy, która wówczas zarządzała parkingiem.
Parking płatny powstał, bo jak tłumaczył przedstawiciel zarządcy, „zdarzali się często kierowcy, którzy pozostawiali tutaj auta na kilka godzin lub nawet cały dzień, blokując tym samym miejsca klientom sklepów”.
Dzisiaj Miejski Rzecznik Konsumentów wezwał pisemnie zarządcę parkingu do „zaniechania stosowania nieuczciwej praktyki rynkowej oraz zwrotu nienależnie pobranych świadczeń”. Złożył także zawiadomienie do Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów i zawiadomienie na policję o możliwości popełnienia przestępstwa z art. 286 kk. (przepis o oszustwie – red.)
- Dodatkowo Miejski Rzecznik Konsumentów planuje przyjrzeć się dokładnie praktykom stosowanym na pozostałych parkingach płatnych na terenie Elbląga – napisał w mediach społecznościowych Paweł Rodziewicz.
Stanowisko firmy, które otrzymaliśmy 22 listopada 2022 roku
"WEIP sp. z o. o. prowadzi przedmiotowy parking od dnia 15 marca 2021r. Na parkingu zostało zastosowane oznakowanie w tożsamych miejscach co przez poprzednią firmę zarządzającą tym terenem. Po opublikowaniu niniejszego artykułu WEIP sp. z o. o. skontaktował się z Miejskim Rzecznikiem Konsumentów celem ustalenia dotychczasowego braku kontaktu z WEIP sp. z o. o. oraz pomówień, które zostały podane w artykule. Po kontakcie z Rzecznikiem Miejskim WEIP sp. z o. o. wprowadziła zalecane przez rzecznika zmiany dotyczące oznakowania od strony ul. Legionów. Skutkiem działań rzecznika miejskiego parking został poddany kontroli przez Wojewódzką Inspekcję Handlową. Inspekcja Handlowa nie podzieliła zdania rzecznika miejskiego i nie wniosła żadnych zastrzeżeń do oznakowania wykonanego przez WEIP sp. z o. o. od strony ul. Królewieckiej a miała jedynie drobne zastrzeżenie co do treści oznakowania od strony ul. Legionów, które WEIP sp. z o. o. przygotował na prośbę / we współpracy z miejskim rzecznikiem konsumentów. Uwagi Inspekcji Handlowej zostały wprowadzone w ciągu kilku dni od ich zgłoszenia. Kontrola Inspekcji Handlowej jasno wskazała brak słuszności hipotezy rzecznika miejskiego. Należy podkreślić iż niniejszy parking ma na celu zapewnienie rotacji pojazdów i wolnych miejsc poprzez udostępnienie pobrania bezpłatnego biletu na godzinę parkowania. Nie ma on celu w pobieraniu opłat za postój pojazdów. W przypadku braku oznakowania i urządzeń parking często był zastawiony pojazdami stojącymi przez długie godziny – np. należącymi do kierowców udających się do szpitala i chcących uniknąć opłaty za parking pod szpitalem. Takie działania powodowały brak możliwości skorzystania z niniejszego parkingu przez kierowców zainteresowanych usługami lokali i sklepów znajdujących się w bezpośrednim sąsiedztwie np. sklepu biedronka."