- Nówka - starówka to submarka miejska, która powinna pełnić w przyszłości funkcję wizytówki Elbląga. Jest to komunikat, który może do miasta zapraszać i oficjalnie prezentować jego markę na billboardach czy reklamie - mówi Mateusz Zmyślony z grupy Eskadra, która przygotowała Studium Rozwoju Marki Elbląg 2020 +.
W czwartek (14 maja) Mateusz Zmyślony, szef firmy Eskadra z Krakowa, zaprezentował podczas posiedzenia Komisji Polityki Regionalnej i Promocji Miasta główne założenia przygotowanego przez nią Studium Rozwoju Marki Elbląg 2020 +. Dokument powstał na zlecenie Urzędu Miejskiego w Elblągu, jego realizacja kosztowała 87 tys. zł brutto.
Nówka - starówka zaprasza turystów
Głównym komunikatem, który może do naszego miasta zapraszać i prezentować jego markę na billboardach czy reklamie jest „nówka – starówka”.
- Wykorzystaliśmy dystans naszego zespołu, który przyjechał z zewnątrz, żeby rzeczy oczywiste dostrzec i docenić. Nówka - starówka: czyli po wielu latach prac i wysiłków uznajemy za dojrzałe do pokazania światu, na poważną skalę, efekty retrowersji elbląskiej. Elbląg przekroczył ten moment, w którym retrowersji jest tak dużo i jest ona tak wysokiej jakości, że stała się wyróżnikiem miasta. Stała się czymś fenomenalnym. To jest rzecz nieoczywista dla świata zewnętrznego, bo Elbląg pozostaje poza głównymi szlakami ruchu turystycznego, ale to się może zmienić. Nówka - starówka zajmuje więc główne miejsce w opracowaniu - wyjaśniał Mateusz Zmyślony.
Mateusz Zmyślony przyznaje, że Elbląg nie należy do miast „łatwych” wizerunkowo, promocyjne i biznesowo jako były wojewódzki stutysięcznik, to „teraz jest historyczna chwila" i może się to zmienić. W kontekście przekopu przez Mierzeję Elblągowi może zostać przywrócony jego portowy charakter.
- Mamy przekaz bardzo optymistyczny. Przywrócenie Elblągowi charakteru portowego jest kolosalną zmianą, a nówka - starówka to submarka miejska, która powinna pełnić w przyszłości funkcję wizytówki Elbląga. Zakładając, że Elbląg będzie kontynuował retrowersję, to dużą rolę odegra Wyspa Spichrzów. Dziś jest to miejsce o niewykorzystanym potencjale. To może się zmienić jeśli zostaną tam zrealizowane planowane inwestycje. Kluczem jest tu przywrócenie życia wodnego w tej przestrzeni. Port morski będzie się rozwijał bliżej Zalewu Wiślanego, a tu mógłby być port wizerunkowy: pełen jachtów, jednostek historycznych i rekreacyjnych. Bulwary powinny zacząć tętnić życiem – mówił Mateusz Zmyślony.
Studium zakłada, że produktem turystycznym może być również Biblioteka Elbląska, która powinna współtworzyć szlak turystyczny z Galerią El.
- Rolę i znaczenie Galerii El chcielibyśmy bardzo mocno zaakcentować. Nie udało nam się znaleźć niczego podobnego w Polsce, jeśli chodzi o potencjał. Jest to miejsce wybitne, biorąc pod uwagę sam obiekt i jego historię. Porównałbym ją może do Centrum Sztuki Stara Kopalnia w Wałbrzychu - mówił szef Eskadry.
Elbląskie lotnisko i aeroklub mają do sprzedania piękne widoki, przekonywał Mateusz Zmyślony.
- Jest to potencjał, oczywiście skierowany do niszowej grupy ludzi skaczących na spadochronie, czy latających szybowcami. Chodzi tu jednak o wizerunek, o widok Mierzei Wiślanej i Wysoczyzny Elbląskiej. No i oczywiście Bażantarnia lubiana przez elblążan, ale nieznana turystom z reszty kraju, a przecież jest to jeden z lepszych lasów miejskich w Polsce. Musi ją odkryć reszta Polski, to genialne miejsce na biegi górskie. Produktem turystycznym mógłby być właśnie nadmorski bieg górski, jedyny w kraju – mówił Mateusz Zmyślony.
Gwiezdne wojny, ślimaki i muzyka na żywo
Potencjałem marki Elbląg są też nietuzinkowi ludzie.
- To jedni z najbardziej znanych modelarzy specjalizujący się w "Gwiezdnych wojnach". Ich instalacje odwiedzają festiwale w Europie i na świecie. Powinno powstać muzeum, w którym można będzie eksponować ich twórczość. Byłby to absolutny hit. Dużym potencjałem jest też Browar i elbląskie marki piwa. Muzea browarnictwa są hitami turystycznymi w innych miastach. Należy to wykorzystać - przekonywał Mateusz Zmyślony.
Kolejny unikalny potencjał firma Eskadra dostrzegła w elbląskiej szkole muzycznej.
- Należy wspierać powstawanie knajpek, które specjalizują się w seafood, czy ślimakach oraz muzyce na żywo. Do tego właśnie można by wykorzystać potencjał szkoły muzycznej i jej uczniów. Elbląg musi też stać się liderem, który uruchomi ruch w kierunku Fromborka. To olbrzymi potencjał. To może być turystyczny mercedes – podkreślał Mateusz Zmyślony.
Zdaniem szefa Eskadry niewykorzystana ikona to koga elbląska.
- Zaprojektowana dla Elbląga, a w czasach hanzeatyckich bardzo charakterystyczna. Posiada ona olbrzymi kapitał. Oczywiście jest to duży koszt, więc nie sugerujemy, aby miasto brało się za budowę kogi. Pilotuję projekt, w ramach którego koga elbląska może zostać odbudowana i dyskutujemy w tej chwili o tym ze szwedzką komisją filmową. Bardzo możliwe, że w ramach produkcji serialu Baltica, którego jestem scenarzystą, będą budowane cztery takie kogi. Złożony jest wniosek, w ramach którego, jeden z tych statków po zdjęciach mógłby być podarowany miastu Elbląg. To jest oczywiście bardzo niezobowiązujące. W tej kwestii będę w stałym kontakcie z promocją miasta Elbląga. Jednak jest to perspektywa 5-6 lat, więc bardzo długa – mówił Mateusz Zmyślony.
Przenieść formy przestrzenne?
Studium uwzględnia też rolę Muzeum Archeologiczno-Historycznego, potencjał Mierzei Wiślanej oraz elbląskich form przestrzennych.
- Składają się one na wybitną oryginalność Elbląga i budują jego współczesną tożsamość. Jest sugestia, by być może przenieść niektóre formy przestrzenne w jedno miejsce, aby powstał park tych form z dobrze opisaną historią pana Gerharda Jürgen Blum-Kwiatkowskiego, twórcy Biennale Form Przestrzennych – wyjaśniał Mateusz Zmyślony.
Jak podkreślił Marek Pruszak, przewodniczący Komisji Polityki Regionalnej i Promocji Miasta, dokument jest „bogaty w pomysły i jest dogłębną analizą możliwości promocji miasta i wypracowania marki”.
- Zabrakło mi tu czegoś jednak. Tożsamość miasta tworzą też ludzie, konkretne osoby. Zabrakło mi niektórych honorowych obywateli, którzy tworzyli to miasto od strony duchowej, intelektualnej i kulturalnej. Może nie tyle buduje to markę, ale powinno być uwzględnione w takim opisie. Chodzi mi też o pomniki związane z uroczystościami patriotycznymi: Pomnik Ofiar Grudnia oraz Pomnik Polskiego Państwa Podziemnego i Krzyż Katyński. One też tworzą tożsamość miasta – mówił radny Marek Pruszak.
- Można oczywiście strategię rozwijać, to tylko koncepcja nawigująca miastem i jego marką. Chodzi nam żeby przyciągnąć klienta na wakacje. Ja nie wiem, czy ktoś będzie chciał oglądać pomniki? Może bardziej się skupi na Wyspie Spichrzów czy Bażantarni? - odniosła się do tego radna Monika Dwojakowska.
Podczas przygotowywania dokumentu firma Eskadra prowadziła również konsultacje z mieszkańcami Elbląga, odbyły się one m.in. w październiku ubiegłego roku w Ratuszu Staromiejskim.