![Uczelnia wspiera edukację lokalnej społeczności. Bezpłatne szkolenie dla dyrektorów i pedagogów Uczelnia wspiera edukację lokalnej społeczności. Bezpłatne szkolenie dla dyrektorów i pedagogów](/newsimg/duze/p1431/uczelnia-wspiera-edukacje-lokalnej-spolecznosci-143136a.jpg)
Akademia Medycznych i Społecznych Nauk Stosowanych w Elblągu po raz kolejny zorganizowała inicjatywę wspierającą rozwój edukacji i wsparcie lokalnych placówek oświatowych. Wczoraj, 11 lutego 2025 roku, odbyło się bezpłatne szkolenie pod nazwą „Strategie radzenia sobie z trudnymi sytuacjami wychowawczymi – jak wspierać zaangażowanie uczniów”, skierowane do dyrektorów i pedagogów szkół z Elbląga oraz okolic. Wydarzenie było doskonałą okazją do zdobycia wiedzy oraz wymiany doświadczeń na temat współczesnych wyzwań w pracy z młodzieżą.
Szkolenie poprowadził wybitny ekspert w dziedzinie pedagogiki specjalnej – profesor Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza w Poznaniu, dr hab. Jacek Pyżalski. Jego bogate doświadczenie oraz praktyczna wiedza pozwoliły uczestnikom lepiej zrozumieć mechanizmy trudnych zachowań uczniów oraz skuteczne metody budowania ich zaangażowania.
To już kolejna inicjatywa Akademii Medycznych i Społecznych Nauk Stosowanych, mająca na celu wsparcie nauczycieli i pracowników oświaty. W ubiegłym roku uczelnia zorganizowała spotkanie z prof. Jakubem Andrzejczakiem, poświęcone tematowi „Zachowania ryzykowne dzieci i młodzieży w świecie cyfrowym”. Takie działania pokazują, że akademia nie tylko kształci studentów, ale aktywnie angażuje się w rozwój edukacyjny i społeczny miasta.
Błędne założenia, czyli jak nie dać się zwieść pierwszemu wrażeniu
Podczas swojego wystąpienia Pan profesor opierał się na wieloletnim doświadczeniu zdobytym w pracy w szkole i ośrodku wychowawczym, przytaczając liczne historie z codziennej praktyki pedagogicznej. W ten sposób obrazował kluczowe zasady oraz proponował rozwiązania, które mogą pomóc nauczycielom skuteczniej pracować z młodzieżą. Jednym z głównych wątków konferencji była pułapka błędnej interpretacji zachowań uczniów. Profesor Pyżalski zwrócił uwagę, jak często nauczyciele przypisują negatywne intencje działaniom uczniów, podczas gdy rzeczywista przyczyna ich zachowania może być zupełnie inna. Często niestosowne zachowanie ucznia wynika z frustracji, problemów osobistych lub braku umiejętności radzenia sobie z emocjami i nie jest wymierzone personalnie w nauczyciela. Profesor podkreślał, że warto podchodzić do takich sytuacji z dystansem i dozą elastyczności, która pomaga wybrnąć z gardłowych sytuacji minimalizując ewentualne straty.
„Im bardziej jesteśmy elastyczni, tym łatwiej możemy zmienić dynamikę sytuacji. Działanie w nieoczywisty sposób, stosowanie elementu zaskoczenia, a nie szablonowych reakcji, może pomóc w przełamywaniu nawyków uczniów. Również wstrzymanie się z działaniem, zamiast natychmiastowego reagowania, może prowadzić do bardziej przemyślanych i efektywnych decyzji wychowawczych.” – mówił profesor Jacek Pyżalski
Relacja – fundament skutecznej pracy wychowawczej
Podczas spotkania z dyrektorami i pedagogami profesor Pyżalski wielokrotnie podkreślał, że bez nawiązania i stworzenia relacji nie można mówić o skutecznej pracy z uczniami. Nawet najlepsze metody wychowawcze nie zadziałają, jeśli nauczyciel nie nawiąże autentycznej relacji z podopiecznymi.
![](/newsimg2/p143/uczelnia-wspiera-edukacje-lokalnej-spolecznosci-143136a.jpg)
Kluczowe zasady skutecznej pracy wychowawczej
W trakcie wystąpienia prelegent przedstawił kilka zasad, które mogą pomóc nauczycielom w budowaniu skutecznych relacji i radzeniu sobie w trudnych sytuacjach wychowawczych:
- Zasada pęku kluczy – nie ma jednego uniwersalnego rozwiązania; im więcej strategii, tym większa szansa na znalezienie właściwego podejścia do ucznia.
- Zasada schodów – każdy krok w pracy z uczniem musi być logiczny i dopasowany do kalibru zaistniałej sytuacji oraz do samego ucznia.
- Zasada góry lodowej – warto spojrzeć głębiej i nie oceniać ucznia wyłącznie po jego powierzchownych zrachowaniach, które nierzadko wynikają z lęku przed m.in. utratą pozycji w grupie rówieśniczej
- Małe rzeczy też działają – czasem drobne gesty, takie jak pochwała czy chwila rozmowy, mają ogromne znaczenie dla ucznia. Ważne jest nie tylko, co mówimy, ale i jak to robimy. Warto chwalić tak, by uczeń naprawdę poczuł się wyjątkowy.
Podsumowanie
Szkolenie dostarczyło uczestnikom wielu inspiracji oraz praktycznych narzędzi, które mogą pomóc w codziennej pracy wychowawczej. Było to nie tylko spotkanie edukacyjne, ale także przestrzeń do refleksji oraz wymiany doświadczeń między nauczycielami. Profesor Pyżalski, przywołując pozytywne historie dawnych uczniów, podkreślał, że praca nauczyciela ma ogromny sens i może realnie zmieniać życie młodych ludzi.