Wstępem do proponowanej strategii niech będą słowa internauty: „Sport to takie dziwne zjawisko, którego powstanie i zaistnienie wiąże się ściśle z istnieniem rekreacji, turystyki i potrzeby czynnego wypoczynku. Te filary powstania sportu, jako takiego nie istnieją i nie egzystują z definicji, ino z konkretnych działań skutkujących przede wszystkim masowością i dostępnością, której w naszym mieście zawsze brakowało.
Poprzez sport, rekreację i zdrową konkurencję – do właściwych postaw i hartu ducha naszej młodzieży – która doskonale i szybko znajduje, w sobie tylko znany sposób, zamienniki tych działań w postaci narkomani, bandytyzmu i wszelakiej formy protestu przeciw zastanej rzeczywistości. I nikt inny tylko pokolenie rodziców, wychowawców i rządzących jest odpowiedzialne za ten stan rzeczy.”
Strategia stworzona została na podstawie Ustawy z 25 czerwca 2010 r. o sporcie.
Uczniowskie kluby sportowe
Możliwości tworzenia takich klubów „na zasadach uproszczonych” stwarza wspomniana ustawa o sporcie. Rozwój i wsparcie uczniowskich klubów sportowych stanowi fundament strategii w zakresie realizacji zadania własnego gminy, jakim jest tworzenie warunków sprzyjających rozwojowi sportu w gminie. Ligi międzyszkolne w grach zespołowych, zawody indywidualne staną się chlebem powszednim funkcjonowania szkół w zakresie wychowania fizycznego. Młodzież znajdzie cel i zajęcie. Sport szkolny będzie funkcjonował na wzór Stanów Zjednoczonych, gdzie rozgrywki międzyszkolne są wylęgarnią talentów. Wzbudzają wiele emocji i gromadzą wielu kibiców na trybunach. Wygląda to jak bajka, ale niewiele trzeba, żeby ta bajka stała się rzeczywistością.
Podstawy prawne:
Art. 4. 1. Szczególnym rodzajem klubu sportowego jest uczniowski klub sportowy.
2. Uczniowski klub sportowy działa na zasadach przewidzianych w przepisach ustawy z dnia 7 kwietnia 1989 r. – Prawo o stowarzyszeniach, z wyłączeniem przepisów dotyczących rejestracji.
3. Członkami uczniowskiego klubu sportowego mogą być w szczególności uczniowie, rodzice i nauczyciele. 4. Uczniowski klub sportowy podlega wpisowi do ewidencji prowadzonej przez starostę właściwego ze względu na siedzibę klubu. Wpisu do ewidencji dokonuje się na podstawie wniosku. Wpis i odmowa wpisu do ewidencji następuje w drodze decyzji.
5. Do wniosku, o którym mowa w ust. 4, dołącza się:
1) statut;
2) listę założycieli, zawierającą ich imiona i nazwiska, daty i miejsca urodzenia, miejsca zamieszkania oraz własnoręczne podpisy;
3) informację o adresie siedziby klubu sportowego.
6. Uczniowski klub sportowy uzyskuje osobowość prawną z chwilą wpisania do ewidencji, o której mowa w ust. 4.
Klub założony. Pora na zdobycie środków finansowych umożliwiających funkcjonowanie klubu. Finansowanie działania takich klubów jest wręcz obowiązkiem samorządu.
Podstawy prawne:
Art. 28. 1. Klub sportowy, działający na obszarze danej jednostki samorządu terytorialnego, niedziałający w celu osiągnięcia zysku, może otrzymywać dotację celową z budżetu tej jednostki, z zastosowaniem przepisów ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych w zakresie udzielania dotacji celowych dla podmiotów niezaliczanych do sektora finansów publicznych i niedziałających w celu osiągnięcia zysku.
2. Dotacja, o której mowa w ust. 1, ma służyć realizacji celu publicznego, o którym mowa w art. 27 ust. 2, i może być przeznaczona w szczególności na:
1) realizację programów szkolenia sportowego,
2) zakup sprzętu sportowego,
3) pokrycie kosztów organizowania zawodów sportowych lub uczestnictwa w tych zawodach,
4) pokrycie kosztów korzystania z obiektów sportowych dla celów szkolenia sportowego,
5) sfinansowanie stypendiów sportowych i wynagrodzenia kadry szkoleniowej – jeżeli wpłynie to na poprawę warunków uprawiania sportu przez członków klubu sportowego, który otrzyma dotację, lub zwiększy dostępność społeczności lokalnej do działalności sportowej prowadzonej przez ten klub.
Art. 29. 1. Minister właściwy do spraw kultury fizycznej może dofinansowywać uprawianie lub organizowanie sportu oraz jego promocję.
2. Minister właściwy do spraw oświaty i wychowania oraz minister właściwy do spraw szkolnictwa wyższego mogą wspierać, w tym finansowo, rozwój sportu odpowiednio w środowisku szkolnym i akademickim.
Pieniądze zdobyte. Ale pieniędzy zawsze mało. Może być ich dużo więcej i to bez specjalnych kłopotów. Dlatego ważnym dla osiągnięcia sukcesu jest realizacja punktu drugiego strategii.
Zaprzestanie przez samorząd finansowania klubów „z ambicjami profesjonalnymi”
Takie twory jak kluby z profesjonalnymi ambicjami ligowymi działające jako Stowarzyszenia Kultury Fizycznej będą pozbawione finansowania w części dotyczącej działalności seniorów. Olimpia Elbląg i inne kluby, jeżeli chcą dalej funkcjonować „profesjonalnie”, muszą się przekształcić w inne podmioty prawne niż Stowarzyszenia Kultury Fizycznej. Najpopularniejsze formy to Sp. z o.o. lub Sp. S.A. działające na zasadach Kodeksu Prawa Handlowego.
Stowarzyszenie Kultury Fizycznej żyje z tego, co da miasto i sponsorzy. Jeżeli ktoś dostaje, a nie zarabia, to na ogół nie szanuje pieniędzy i nawet nie chce mu się zarabiać. Oczywiście Stowarzyszenie może prowadzić działalność gospodarczą, według ogólnych zasad określonych w odrębnych przepisach. Jednak dochód z działalności gospodarczej stowarzyszenia służy realizacji celów statutowych i nie może być przeznaczony do podziału między jego członków. To nie jest dobry bodziec pobudzający kluby, zarządy klubów do intensywnej pracy.
Jak wygląda w Olimpii dodatkowe zarabianie pieniędzy z działalności gospodarczej? Gastronomia, koszulki, pamiątki i inne formy? Jaki to udział w budżecie klubu? Olimpia i inne kluby muszą się przekształcić. I żadna II liga czy I liga czy Liga Mistrzów tego planu w strategii mieszkańca nie zmieni. Tym bardziej, że ustawa praktycznie wymusza w niedalekiej przyszłości powstanie ligi zawodowej. Oczywiście sekcje szkolące w tych klubach młodzież szkolną będą finansowane, ale tylko one mogą liczyć na wsparcie. Seniorzy „profesjonaliści” nie. Niebagatelne kwoty, dla szkół stanowiące po prostu majątek, przekazane zostaną uczniowskim klubom sportowym.
Opinia w temacie budowy stadionu „dla Olimpii”
W proponowanej strategii nie ma takiego tematu. Po przekształceniu w Spółkę Olimpia może wybudować stadion albo podpisać umowę z gminą na zasadach biznesowych. Tak to działa na świecie i tak będzie w Elblągu. Dla przykładu, Arsenal Londyn sam sfinansował budowę stadionu. Z kolei na stadionie będącym własnością spółki miejskiej gra Inter Mediolan. Możliwości, oczywiście stosownych do potrzeb klubów, sporo.
Umowa na zdrowych zasadach biznesowych po przekształceniu klubu powinna rozwiązać wiele spraw. Nie będzie tak jak w Bydgoszczy, że miasto po zdemolowaniu stadionu ma szacowane na 700 000 zł straty. Po zdemolowaniu stadionu w Elblągu klub zapłaci miastu kary umowne pokrywające miastu straty. Stadion będzie pobudowany na potrzeby młodzieży, spełniający wymagania UEFA na wypadek, gdyby zaszła konieczność rozgrywania na nim meczów piłkarskich przez profesjonalny klub piłkarski. Ale skromny, odpowiedni dla potrzeb proponowanej strategii.
Jeżeli skromny stadion użytkowany na podstawie umowy biznesowej zagwarantuje profesjonalnemu klubowi, dobrze działającemu i zarządzanemu, dochód, to będzie miał środki na budowę stadionu według swoich upodobań. Stadion nie będzie budowany pod potrzeby jakiegoś klubu i według upodobań kibiców. Tyle o stadionie.
Szkolny Związek Sportowy
Mamy już szkolne kluby sportowe i pieniędzy pod dostatkiem, pora na rozgrywki. Kto je może zorganizować? Na podstawie ustawy można założyć Szkolny Związek Sportowy, który również będzie finansowany przez gminę i zajmie się organizacją lig i zawodów szkolnych.
Podstawy prawne:
Art. 6. 1. Kluby sportowe, w liczbie co najmniej 3, mogą tworzyć związki sportowe.
2. Związek sportowy działa w formie stowarzyszenia lub związku stowarzyszeń.
Oczywiście, mogą być zastosowane i inne prostsze rozwiązania.
W zaproponowanej strategii sukces bardzo zależy od aktywności ludzi, a niekoniecznie od woli samorządu. Dyrektorów szkół, nauczycieli zajmujących się wychowaniem fizycznym, rodziców i uczniów zachęcam i namawiam do bardzo poważnego spojrzenia na możliwości, jakie daje ustawa o sporcie w temacie szkolnych klubów sportowych i podjęcia odpowiednich kroków. Nauczyciele wychowania fizycznego będą mogli realizować się zawodowo i zarobić dodatkowe pieniądze. Szkoły pozyskać mogą niebagatelne środki na doposażenie sal w sprzęt sportowy. Samorząd po prostu musi takie działania sfinansować i wspomóc.
Partnerstwo publiczno-prywatne
No i pozostał do omówienia ostatni fragment strategii. Gdzie grać i uprawiać sport. Wszystkie istniejące w mieście obiekty sportowe będą przeznaczone i udostępnione dla rozgrywek szkolnych.
Wszystkie istniejące obiekty sportowe oraz planowane do wybudowania w mieście objęte zostaną projektem partnerstwa publiczno-prywatnego.
Podstawa prawna – Ustawa z dnia 19 grudnia 2008 r. o partnerstwie publiczno-prywatnym (Dz. U. z dnia 5 lutego 2009 r.). Wyjaśnię w bardzo, ale to bardzo dużym uproszczeniu, cóż to jest to partnerstwo potocznie zwane PPP. Przez umowę o partnerstwie publiczno-prywatnym partner prywatny zobowiązuje się do realizacji przedsięwzięcia za wynagrodzeniem oraz poniesienia w całości albo w części wydatków na jego realizację lub poniesienia ich przez osobę trzecią, a podmiot publiczny zobowiązuje się do współdziałania w osiągnięciu celu przedsięwzięcia, w szczególności poprzez wniesienie wkładu własnego.
Może i nie mam pieniędzy na realizację planów budowy kompleksu sportowego, Euro Parku i innych obiektów. Ale mam coś bardziej cennego od pieniędzy. Wspaniałe i piękne tereny w moim mieście. I to będzie moim wkładem własnym. Dzięki udziałowi partnera prywatnego mieszkańcy, młodzież szkolna będą korzystać z kompleksów sportowych profesjonalnie zarządzanych przez prywatną firmę na podstawie umowy z gminą. PPP to sprawa nowa, w zasadzie od 2009 r. możliwa do realizacji, mocno skomplikowana, ale wydaje się być dobrą drogą realizacji planów. W Polsce PPP zyskuje popularność, w Anglii jest standardem od wielu lat.
Na zakończenie – mieszkaniec Elbląga oczekuje poważnej dyskusji wyborczej i medialnej właśnie odnoszącej się do całkiem nowej metody pozyskiwania partnerów i środków na realizacje inwestycji. Oczekuję od polityków propozycji inwestycji gospodarczych powiązanych ze strategią, jaką dana partia czy kandydat ma do zaoferowania mieszkańcom w danej dziedzinie gospodarki.
Strategia stworzona została na podstawie Ustawy z 25 czerwca 2010 r. o sporcie.
Uczniowskie kluby sportowe
Możliwości tworzenia takich klubów „na zasadach uproszczonych” stwarza wspomniana ustawa o sporcie. Rozwój i wsparcie uczniowskich klubów sportowych stanowi fundament strategii w zakresie realizacji zadania własnego gminy, jakim jest tworzenie warunków sprzyjających rozwojowi sportu w gminie. Ligi międzyszkolne w grach zespołowych, zawody indywidualne staną się chlebem powszednim funkcjonowania szkół w zakresie wychowania fizycznego. Młodzież znajdzie cel i zajęcie. Sport szkolny będzie funkcjonował na wzór Stanów Zjednoczonych, gdzie rozgrywki międzyszkolne są wylęgarnią talentów. Wzbudzają wiele emocji i gromadzą wielu kibiców na trybunach. Wygląda to jak bajka, ale niewiele trzeba, żeby ta bajka stała się rzeczywistością.
Podstawy prawne:
Art. 4. 1. Szczególnym rodzajem klubu sportowego jest uczniowski klub sportowy.
2. Uczniowski klub sportowy działa na zasadach przewidzianych w przepisach ustawy z dnia 7 kwietnia 1989 r. – Prawo o stowarzyszeniach, z wyłączeniem przepisów dotyczących rejestracji.
3. Członkami uczniowskiego klubu sportowego mogą być w szczególności uczniowie, rodzice i nauczyciele. 4. Uczniowski klub sportowy podlega wpisowi do ewidencji prowadzonej przez starostę właściwego ze względu na siedzibę klubu. Wpisu do ewidencji dokonuje się na podstawie wniosku. Wpis i odmowa wpisu do ewidencji następuje w drodze decyzji.
5. Do wniosku, o którym mowa w ust. 4, dołącza się:
1) statut;
2) listę założycieli, zawierającą ich imiona i nazwiska, daty i miejsca urodzenia, miejsca zamieszkania oraz własnoręczne podpisy;
3) informację o adresie siedziby klubu sportowego.
6. Uczniowski klub sportowy uzyskuje osobowość prawną z chwilą wpisania do ewidencji, o której mowa w ust. 4.
Klub założony. Pora na zdobycie środków finansowych umożliwiających funkcjonowanie klubu. Finansowanie działania takich klubów jest wręcz obowiązkiem samorządu.
Podstawy prawne:
Art. 28. 1. Klub sportowy, działający na obszarze danej jednostki samorządu terytorialnego, niedziałający w celu osiągnięcia zysku, może otrzymywać dotację celową z budżetu tej jednostki, z zastosowaniem przepisów ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych w zakresie udzielania dotacji celowych dla podmiotów niezaliczanych do sektora finansów publicznych i niedziałających w celu osiągnięcia zysku.
2. Dotacja, o której mowa w ust. 1, ma służyć realizacji celu publicznego, o którym mowa w art. 27 ust. 2, i może być przeznaczona w szczególności na:
1) realizację programów szkolenia sportowego,
2) zakup sprzętu sportowego,
3) pokrycie kosztów organizowania zawodów sportowych lub uczestnictwa w tych zawodach,
4) pokrycie kosztów korzystania z obiektów sportowych dla celów szkolenia sportowego,
5) sfinansowanie stypendiów sportowych i wynagrodzenia kadry szkoleniowej – jeżeli wpłynie to na poprawę warunków uprawiania sportu przez członków klubu sportowego, który otrzyma dotację, lub zwiększy dostępność społeczności lokalnej do działalności sportowej prowadzonej przez ten klub.
Art. 29. 1. Minister właściwy do spraw kultury fizycznej może dofinansowywać uprawianie lub organizowanie sportu oraz jego promocję.
2. Minister właściwy do spraw oświaty i wychowania oraz minister właściwy do spraw szkolnictwa wyższego mogą wspierać, w tym finansowo, rozwój sportu odpowiednio w środowisku szkolnym i akademickim.
Pieniądze zdobyte. Ale pieniędzy zawsze mało. Może być ich dużo więcej i to bez specjalnych kłopotów. Dlatego ważnym dla osiągnięcia sukcesu jest realizacja punktu drugiego strategii.
Zaprzestanie przez samorząd finansowania klubów „z ambicjami profesjonalnymi”
Takie twory jak kluby z profesjonalnymi ambicjami ligowymi działające jako Stowarzyszenia Kultury Fizycznej będą pozbawione finansowania w części dotyczącej działalności seniorów. Olimpia Elbląg i inne kluby, jeżeli chcą dalej funkcjonować „profesjonalnie”, muszą się przekształcić w inne podmioty prawne niż Stowarzyszenia Kultury Fizycznej. Najpopularniejsze formy to Sp. z o.o. lub Sp. S.A. działające na zasadach Kodeksu Prawa Handlowego.
Stowarzyszenie Kultury Fizycznej żyje z tego, co da miasto i sponsorzy. Jeżeli ktoś dostaje, a nie zarabia, to na ogół nie szanuje pieniędzy i nawet nie chce mu się zarabiać. Oczywiście Stowarzyszenie może prowadzić działalność gospodarczą, według ogólnych zasad określonych w odrębnych przepisach. Jednak dochód z działalności gospodarczej stowarzyszenia służy realizacji celów statutowych i nie może być przeznaczony do podziału między jego członków. To nie jest dobry bodziec pobudzający kluby, zarządy klubów do intensywnej pracy.
Jak wygląda w Olimpii dodatkowe zarabianie pieniędzy z działalności gospodarczej? Gastronomia, koszulki, pamiątki i inne formy? Jaki to udział w budżecie klubu? Olimpia i inne kluby muszą się przekształcić. I żadna II liga czy I liga czy Liga Mistrzów tego planu w strategii mieszkańca nie zmieni. Tym bardziej, że ustawa praktycznie wymusza w niedalekiej przyszłości powstanie ligi zawodowej. Oczywiście sekcje szkolące w tych klubach młodzież szkolną będą finansowane, ale tylko one mogą liczyć na wsparcie. Seniorzy „profesjonaliści” nie. Niebagatelne kwoty, dla szkół stanowiące po prostu majątek, przekazane zostaną uczniowskim klubom sportowym.
Opinia w temacie budowy stadionu „dla Olimpii”
W proponowanej strategii nie ma takiego tematu. Po przekształceniu w Spółkę Olimpia może wybudować stadion albo podpisać umowę z gminą na zasadach biznesowych. Tak to działa na świecie i tak będzie w Elblągu. Dla przykładu, Arsenal Londyn sam sfinansował budowę stadionu. Z kolei na stadionie będącym własnością spółki miejskiej gra Inter Mediolan. Możliwości, oczywiście stosownych do potrzeb klubów, sporo.
Umowa na zdrowych zasadach biznesowych po przekształceniu klubu powinna rozwiązać wiele spraw. Nie będzie tak jak w Bydgoszczy, że miasto po zdemolowaniu stadionu ma szacowane na 700 000 zł straty. Po zdemolowaniu stadionu w Elblągu klub zapłaci miastu kary umowne pokrywające miastu straty. Stadion będzie pobudowany na potrzeby młodzieży, spełniający wymagania UEFA na wypadek, gdyby zaszła konieczność rozgrywania na nim meczów piłkarskich przez profesjonalny klub piłkarski. Ale skromny, odpowiedni dla potrzeb proponowanej strategii.
Jeżeli skromny stadion użytkowany na podstawie umowy biznesowej zagwarantuje profesjonalnemu klubowi, dobrze działającemu i zarządzanemu, dochód, to będzie miał środki na budowę stadionu według swoich upodobań. Stadion nie będzie budowany pod potrzeby jakiegoś klubu i według upodobań kibiców. Tyle o stadionie.
Szkolny Związek Sportowy
Mamy już szkolne kluby sportowe i pieniędzy pod dostatkiem, pora na rozgrywki. Kto je może zorganizować? Na podstawie ustawy można założyć Szkolny Związek Sportowy, który również będzie finansowany przez gminę i zajmie się organizacją lig i zawodów szkolnych.
Podstawy prawne:
Art. 6. 1. Kluby sportowe, w liczbie co najmniej 3, mogą tworzyć związki sportowe.
2. Związek sportowy działa w formie stowarzyszenia lub związku stowarzyszeń.
Oczywiście, mogą być zastosowane i inne prostsze rozwiązania.
W zaproponowanej strategii sukces bardzo zależy od aktywności ludzi, a niekoniecznie od woli samorządu. Dyrektorów szkół, nauczycieli zajmujących się wychowaniem fizycznym, rodziców i uczniów zachęcam i namawiam do bardzo poważnego spojrzenia na możliwości, jakie daje ustawa o sporcie w temacie szkolnych klubów sportowych i podjęcia odpowiednich kroków. Nauczyciele wychowania fizycznego będą mogli realizować się zawodowo i zarobić dodatkowe pieniądze. Szkoły pozyskać mogą niebagatelne środki na doposażenie sal w sprzęt sportowy. Samorząd po prostu musi takie działania sfinansować i wspomóc.
Partnerstwo publiczno-prywatne
No i pozostał do omówienia ostatni fragment strategii. Gdzie grać i uprawiać sport. Wszystkie istniejące w mieście obiekty sportowe będą przeznaczone i udostępnione dla rozgrywek szkolnych.
Wszystkie istniejące obiekty sportowe oraz planowane do wybudowania w mieście objęte zostaną projektem partnerstwa publiczno-prywatnego.
Podstawa prawna – Ustawa z dnia 19 grudnia 2008 r. o partnerstwie publiczno-prywatnym (Dz. U. z dnia 5 lutego 2009 r.). Wyjaśnię w bardzo, ale to bardzo dużym uproszczeniu, cóż to jest to partnerstwo potocznie zwane PPP. Przez umowę o partnerstwie publiczno-prywatnym partner prywatny zobowiązuje się do realizacji przedsięwzięcia za wynagrodzeniem oraz poniesienia w całości albo w części wydatków na jego realizację lub poniesienia ich przez osobę trzecią, a podmiot publiczny zobowiązuje się do współdziałania w osiągnięciu celu przedsięwzięcia, w szczególności poprzez wniesienie wkładu własnego.
Może i nie mam pieniędzy na realizację planów budowy kompleksu sportowego, Euro Parku i innych obiektów. Ale mam coś bardziej cennego od pieniędzy. Wspaniałe i piękne tereny w moim mieście. I to będzie moim wkładem własnym. Dzięki udziałowi partnera prywatnego mieszkańcy, młodzież szkolna będą korzystać z kompleksów sportowych profesjonalnie zarządzanych przez prywatną firmę na podstawie umowy z gminą. PPP to sprawa nowa, w zasadzie od 2009 r. możliwa do realizacji, mocno skomplikowana, ale wydaje się być dobrą drogą realizacji planów. W Polsce PPP zyskuje popularność, w Anglii jest standardem od wielu lat.
Na zakończenie – mieszkaniec Elbląga oczekuje poważnej dyskusji wyborczej i medialnej właśnie odnoszącej się do całkiem nowej metody pozyskiwania partnerów i środków na realizacje inwestycji. Oczekuję od polityków propozycji inwestycji gospodarczych powiązanych ze strategią, jaką dana partia czy kandydat ma do zaoferowania mieszkańcom w danej dziedzinie gospodarki.