W związku z wejściem w życie ustawy z dnia 1 kwietnia 2016 r. o zakazie propagowania komunizmu lub innego ustroju totalitarnego poprzez nazwy budowli, obiektów i urządzeń użyteczności publicznej konieczna była zmiana nazw czterech ulic w Elblągu. Podczas ostatniej sesji Rady Miejskiej 7 września radni podjęli uchwały w sprawie zmiany nazw kilku elbląskich ulic.
Elbląskie ulice zostaną zmienione kolejno:
- Armii Ludowej na Generała Władysława Andersa
- Rodziny Nalazków na Józefa Wybickiego
- Kapitana Diaczenki na Starowiejską
- Leona Kruczkowskiego na Zbigniewa Herberta
- Zniesiono także nazwę Skwer im. Janka Krasickiego
Uchwały dotyczące zmiany nazw ulic wchodzą w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia w Dzienniku Urzędowym Województwa Warmińsko-Mazurskiego.
Zmiana nazwy ulicy dokonana na podstawie w/w ustawy nie ma wpływu na ważność dokumentów zawierających nazwę dotychczasową – są one nadal ważne, co oznacza, że:
• nie trzeba wymieniać dowodów osobistych, prawa jazdy, dowodu rejestracyjnego pojazdów ani innych dokumentów zawierających dotychczasową nazwę - będą ważne dopóki nie upłynie ich termin ważności.
• nie ma potrzeby dokonywana zmian aktów notarialnych
Zmiany wprowadzane w księgach wieczystych, rejestrach, ewidencjach i pismach urzędowych zostaną dokonane z urzędu.
Mieszkańcy ulicy ponoszą koszty związane ze zmianą pieczątek osobistych lub firmowych, wizytówek, a także ewentualnych tablic usytuowanych na ścianach budynków z nową nazwą ulicy, szyldów, banerów reklamowych i reklam. Miasto w żadnym przypadku nie może zrekompensować tych kosztów – brak podstaw prawnych dla tego typu działania.
Mieszkańcy zmienianych nazw ulic powinni zgłosić zmiany adresowe następującym instytucjom:
- Urząd Skarbowy w Elblągu - osoby fizyczne nieprowadzące działalności gospodarczej zgłaszają zmianę przy najbliższym kontakcie z Urzędem Skarbowym (np. podczas składania zeznania rocznego). Można także wypełnić zgłoszenie aktualizacyjne ZAP 3.
- Zakład Ubezpieczeń Społecznych - osoby pobierające świadczenia powinny zgłosić zmianę danych adresowych na formularzu (druk EZP: emeryci, renciści; druk US-13: osoby nie posiadające żadnego tytułu do ubezpieczenia; osoby prowadzące działalność oraz pracodawcy - na dokumentach zgłoszeniowych)
- Dostawcy mediów (np. energii elektrycznej, gazu, wody) - osoby będące klientami powinny zmianę danych adresowych zgłosić do właściwego dostawcy.
- Banki, firmy ubezpieczeniowe - należy zgłosić zmianę nazwy ulicy osobiście.
- Centralna Ewidencja Działalności Gospodarczej - należy zgłosić osobiście.
- Armii Ludowej na Generała Władysława Andersa
- Rodziny Nalazków na Józefa Wybickiego
- Kapitana Diaczenki na Starowiejską
- Leona Kruczkowskiego na Zbigniewa Herberta
- Zniesiono także nazwę Skwer im. Janka Krasickiego
Uchwały dotyczące zmiany nazw ulic wchodzą w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia w Dzienniku Urzędowym Województwa Warmińsko-Mazurskiego.
Zmiana nazwy ulicy dokonana na podstawie w/w ustawy nie ma wpływu na ważność dokumentów zawierających nazwę dotychczasową – są one nadal ważne, co oznacza, że:
• nie trzeba wymieniać dowodów osobistych, prawa jazdy, dowodu rejestracyjnego pojazdów ani innych dokumentów zawierających dotychczasową nazwę - będą ważne dopóki nie upłynie ich termin ważności.
• nie ma potrzeby dokonywana zmian aktów notarialnych
Zmiany wprowadzane w księgach wieczystych, rejestrach, ewidencjach i pismach urzędowych zostaną dokonane z urzędu.
Mieszkańcy ulicy ponoszą koszty związane ze zmianą pieczątek osobistych lub firmowych, wizytówek, a także ewentualnych tablic usytuowanych na ścianach budynków z nową nazwą ulicy, szyldów, banerów reklamowych i reklam. Miasto w żadnym przypadku nie może zrekompensować tych kosztów – brak podstaw prawnych dla tego typu działania.
Mieszkańcy zmienianych nazw ulic powinni zgłosić zmiany adresowe następującym instytucjom:
- Urząd Skarbowy w Elblągu - osoby fizyczne nieprowadzące działalności gospodarczej zgłaszają zmianę przy najbliższym kontakcie z Urzędem Skarbowym (np. podczas składania zeznania rocznego). Można także wypełnić zgłoszenie aktualizacyjne ZAP 3.
- Zakład Ubezpieczeń Społecznych - osoby pobierające świadczenia powinny zgłosić zmianę danych adresowych na formularzu (druk EZP: emeryci, renciści; druk US-13: osoby nie posiadające żadnego tytułu do ubezpieczenia; osoby prowadzące działalność oraz pracodawcy - na dokumentach zgłoszeniowych)
- Dostawcy mediów (np. energii elektrycznej, gazu, wody) - osoby będące klientami powinny zmianę danych adresowych zgłosić do właściwego dostawcy.
- Banki, firmy ubezpieczeniowe - należy zgłosić zmianę nazwy ulicy osobiście.
- Centralna Ewidencja Działalności Gospodarczej - należy zgłosić osobiście.
Łukasz Mierzejewski, biuro prasowe Urzędu Miejskiego w Elblągu