UWAGA!

W ZUS potrafią migać

 Elbląg, W ZUS potrafią migać
fot. Anna Dembińska, arch. portEl

Wizyta w urzędzie zwykle nie kojarzy nam się dobrze, długie kolejki, trudności i strach przed niezrozumieniem przepisów. Chodzimy tylko w ostateczności. Zakład Ubezpieczeń Społecznych zaczyna mówić i pisać prostym językiem a dodatkowo dla osób niedosłyszących i głuchych wprowadził usługę wideotłumaczenia oraz wyodrębnił specjalne stanowisko obsługiwane przez osobę, która zna język migowy.

Osoby niedosłyszące lub głuchonieme nie muszą bać się wizyty w ZUS. Swoją sprawę załatwią „rozmawiając” w języku migowym. W każdym z oddziałów jest specjalne stanowisko obsługiwane przez osobę, która zna język migowy. Osoby niesłyszące mogą się z nimi porozumieć zarówno w języku migowym PJM (Polski Język Migowy) jak i w SJM (System Językowo-Migowy). Tylko w 2015 r. około 3,4 tys. niesłyszących klientów w całej Polsce skorzystało z tej możliwości.
       - Język migowy znany jest pracownikom sali obsługi klienta, którzy nieustannie podnoszą swoje umiejętności posługiwania się tym językiem. Wyznaczone zostało stanowisko, przy którym bez problemu możemy załatwić swoją sprawę bez konieczności zabierania ze sobą osoby, która porozumiałaby się z urzędnikiem - mówi Monika Górecka.
       Osoba niedosłysząca, zanim wejdzie na salę obsługi, wybiera na dyspenserze „przycisk z uchem” i do ręki dostaje numerek bezpośrednio kierujący ją do właściwego stanowiska, przy którym „porozmawia” w języku migowym z pracownikiem ZUS.
       Sprawy, z którymi przychodzą do ZUS osoby niesłyszące są bardzo różne, w większości wystarcza pomoc pracownika przeszkolonego w zakresie komunikacji w języku migowym, ale bywają sprawy tak skomplikowane, że wymagają dużo większych umiejętności w tym zakresie, dlatego od kwietnia tego roku Zakład uruchomił wideotłumaczenie. Jeżeli podczas obsługi klienta niesłyszącego zaistnieje konieczność wsparcia przez osobę posiadającą biegłą umiejętność tłumaczenia na język migowy, wówczas rozmowę przejmie wykwalifikowany pracownik Centrum Obsługi Telefonicznej ZUS (COT) i będzie ją prowadził za pośrednictwem komputerowego programu do wideokonferencji. Dodatkowo pracownik COT będzie miał bezpośrednią „słuchawkową” łączność z pracownikiem sali obsługi klienta.
       Osoby z niepełnosprawnością nie muszą obawiać się wizyty w ZUS również ze względu na brak barier architektonicznych. Ma to swoje odzwierciedlenie w dostosowanym dla osób poruszających się na wózkach inwalidzkich podjeździe, wyraźnym oznaczeniem schodów, progów oraz możliwości korzystania z windy wyposażonej w system dźwiękowy. Dużym ułatwieniem są zastosowane w oddziale w Elblągu oznaczenia pomieszczeń w języku Braille’a.
       We wszystkich placówkach ZUS są kolorowe kąciki z zabawkami i kredkami dla dzieci, które towarzyszą rodzicom podczas wizyty w Zakładzie.
      
Monika Górecka, regionalny rzecznik prasowy ZUS w Olsztynie

Najnowsze artykuły w dziale Społeczeństwo

Artykuły powiązane tematycznie

Zamieszczenie następnej opinii do tego artykułu wymaga zalogowania

W formularzu stwierdzono błędy!

Ok
Dodawanie opinii
Aby zamieścić swoje zdjęcie lub avatar przy opiniach proszę dokonać wpisu do galerii Czytelników.
Dołącz zdjęcie:

Podpis:

Jeśli chcesz mieć unikalny i zastrzeżony podpis
zarejestruj się.
E-mail:(opcjonalnie)
Reklama