UWAGA!

Sobota z historią w tle

 Elbląg, Sobota z przewodnikiem zaczęła się na pętli przy ul. Saperów
Sobota z przewodnikiem zaczęła się na pętli przy ul. Saperów (fot.Michał Skroboszewski)

Czym była willa Tivoli i czy nadal istnieje? Jaką trasą jeździła dawniej linia tramwajowa nr 2? Gdzie znajdowała się pierwsza siedziba zawodowej straży pożarnej w mieście? Odpowiedzi na te i więcej pytań można było poznać podczas kolejnej "Soboty z przewodnikiem PTTK". Tym razem trasa spotkania wiodła wzdłuż dawnej linii tramwajowej nr 2. Zobacz więcej zdjęć 

Spacer, podczas którego przedstawiane są historyczne ciekawostki rozpoczął się na pętli przy ul. Saperów. Jak przypominał Karol Wyszyński, przewodnik elbląskiego oddziału PTTK, dawniej linia tramwajowa nr 2 kursowała właśnie pomiędzy tym miejscem a pętlą przy ul. Marymonckiej.
       - Pan motorniczy gdy skończył trasę to zabierał korby i przechodził na drugi koniec wagonu – tak m.in. wspominał początki ruchu tramwajowego w mieście podczas sobotniego (17 sierpnia) spotkania.
       Jedną z ciekawostek może być fakt, że willa znajdująca się przy ul. Bema, w której obecnie mieści się Przedszkole nr 26, nazywała się kiedyś Tivoli.
       - Posiadłość powstała pod koniec XIX w., był to lokal o usługach hotelowo – gastronomicznych i należał do Franza Norgala. Później budynek wielokrotnie zmieniał swoje przeznaczenie, był to dom studencki oraz siedziba stowarzyszenia kombatanckiego. Po 1945 r. mieściła się tutaj Federacja Socjalistycznego Związku Młodzieży Polskiej, a obecnie jest tutaj przedszkole – wyliczał Karol Wyszyński.
       Uczestnicy "Soboty z przewodnikiem" mogli również dowiedzieć się, że w obecnie remontowanej siedzibie Narodowego Funduszu Zdrowia przy ul. Bema kiedyś znajdował się komisariat Milicji Obywatelskiej. W przypadku budynku, w którym znajduje się Urząd Skarbowy historia zatoczyła koło. Powstał on w latach 30. XX w., funkcjonowała tu podobna instytucja.
       - Po wojnie była to siedziba komitetu Polskiej Zjednoczonej Partii Robotniczej, obecnie znów mamy tutaj Urząd Skarbowy – wyjaśniał przewodnik.
       Tuż przy budynku straży pożarnej przy ul. Bema znajduje się tablica, która upamiętnia 125. rocznicę powołania zawodowej straży pożarnej (ustawiono ją w 2000 r.). Jej pierwszej siedziby już nie ma, znajdowała się przy ul. Miejskiej, która była przedłużeniem ul. Wapiennej i łączyła ul. Zamkową z ul. Rycerską.
       - Podobno w budynku tym znajdowały się jeszcze stare wozy strażackie, tak mi opowiadał pan, który przybył tutaj w 1945 r. jako młody chłopak – mówił Karol Wyszyński. - Pierwsza, powojenna siedziba straży pożarnej znajdowała się w budynku obecnej komendy policji przy ul. Królewieckiej, później na krótko przeniesiono ją do Zespołu Szkół Gospodarczych, a następnie znaleziono miejsce na ul. Browarnej. Ta [komenda straży pożarnej przy ul. Bema – red.] powstała w 1968 r.
       Kolejne spotkanie wiodące trasą dawnej linii tramwajowej nr 2 odbędzie się 24 sierpnia. Początek o godz. 10, miejsce zbiórki – pętla tramwajowa przy ul. Marymonckiej.
      
mw

Najnowsze artykuły w dziale Społeczeństwo

Artykuły powiązane tematycznie

Zamieszczenie następnej opinii do tego artykułu wymaga zalogowania

W formularzu stwierdzono błędy!

Ok
Dodawanie opinii
Aby zamieścić swoje zdjęcie lub avatar przy opiniach proszę dokonać wpisu do galerii Czytelników.
Dołącz zdjęcie:

Podpis:

Jeśli chcesz mieć unikalny i zastrzeżony podpis
zarejestruj się.
E-mail:(opcjonalnie)
A moim zdaniem...
  • Historia ważna w życiu miasta i każdego, lecz życie toczy się obecnie i należy patrzeć jak nas przeworza tramwajami i czym. Tragedia i tyle linia nr 2 tramwaj wagon bujać się jak kolyska . Się za nas pasażerów złomem który za bramę nie powinien wyjechać o tym sza. Dlaczego . Kupiono niby nowe tramwaje które stoją w zajezdni np ten jasno zielony wydana kasa poszła w błoto. Żółty taki sam jezdzi. Teren T E wygląda jak za PRL A jest 2019 rok. To nie jazda tramwajem tylko gehenna.
  • Od 1958 roku przy ulicy Saperów funkcjonowała już pętla, która była zbliżona do dzisiejszej i pozwalała na normalny objazd. Było to niezbędne, gdyż linia 2 w godzinach szczytu jeździła z doczepionym wagonem (czasami był to popularny dyliżans).
  • Wazniejsi w tym mieście są worzeni do pracy samochodami z kierowcą i o tym że istnieje w Elblągu komunikacja dowiadują się przypadkowo. A wystarczyło by wsiedli w upał do tramwajów konstal przejechali się w saunie bez klimy z wlaczonym ogrzewaniem jazda w jazgocie dobrze by im zrobiła. Tak samo jazda tymi autobusami bez klimy z poprzedniej epoki. Dlaczego mniejsze miasta mają super autobusy, tramwaje a 130tys Elbląg dziadostwo.
  • Tak długo jak Elblągiem będą rządzili ludzie ktoŕzy rządzili kiedyś taki będzie Elbląg. A kto cierpi mieszkańcy którzy jeżdżą po polsce i widzą i porównują swoje miasto do innych. W tych wyborach kopa dac P O i PSL i S L D oni już byli. Zamiast walki powinni zobaczyć co P I S dalo Polakom.
  • Artykuł o historii, a tu z nienacka wyskakuje polityka,
  • Dać kopa tym co byli i są, a głosować na tęczowych, jeszcze ich nie było.
Reklama