Wchodząc do pracowni rzeźby widzimy brud i bałagan, ale to tylko pozory… w rzeczywistości każda rzeźba i praca nad nią są uporządkowane, a kurz to tylko efekt uboczny przy wydobywaniu piękna formy przestrzennej z bryły brunatnej gliny.
Rzeźba to przedmiot równie ważny co rysunek, malarstwo czy projektowanie. Jest z nimi nierozerwalnie związany, to świat trzeciego wymiaru. W Liceum Plastycznym w Gronowie Górnym przez trzy lata nauki rzeźby uczniowie zdobywają wiedzę i umiejętności z zakresu podstaw rzeźby. Poznają materiały i techniki związane z procesem rzeźbienia. Lekcje rzeźby to praktyczne działania. Zadania wykonywane są indywidualnie, ale podejmowane są też tematy wymagające pracy zespołu, ucząc działania w grupie. Zawsze zaczynamy od rysunku, projektu i planu pracy. Naukę swobodnego poruszania się w trójwymiarowej przestrzeni, którą jest rzeźba, uczniowie realizują głównie w glinie, która z łatwością poddaje się i daje dużo satysfakcji zaawansowanemu adeptowi sztuki rzeźbiarskiej. Zaznajamiają się także z innymi materiałami, potrafią utrwalać swoje prace poprzez wykonanie formy i odlewu pozytywowego w gipsie. Realizują się w trudniejszych materiach jak drewno czy sztuczny kamień. Projektują i wykonują prace w masie ceramicznej, które przygotowują do wypału i ozdabiają szkliwem. Ceramiki wypalamy w specjalistycznym, elektrycznym piecu ceramicznym, ale stwarzamy też okazję doświadczać innych metod, jak budowany niedawno na terenie Liceum piec węgierski do plenerowego wypalania ceramiki.
Zagadnienia rzeźbiarskie zawarte są w autorskim programie nauczania i prowadzone przez artystę rzeźbiarza, gdzie studium rzeźbiarskie przeplata się z realizacjami projektowymi interpretującymi rzeczywistość.
Aby świadomie konstruować i komponować płaszczyzny i obiekty trójwymiarowe, licealiści mierzą się z przeróżnymi ćwiczeniami, opierają się na analizie natury, obserwacji anatomicznej, doszukują cech charakterystycznych rzeźbionych obiektów. Są to studia z natury, rzeźba pełna, płaskorzeźba, łączenie elementów portretowych i literniczych, oraz odtwórcze na podstawie dokumentacji np. fotograficznej czy szkicach własnych pomysłów. Tworzenie elementu przestrzeni np.w architekturze czy kreowanie form designu. Zaznajamiają się z problematyką kompozycji, proporcji, ciężaru bryły, statyki, dynamiki, faktury, wzajemnych relacji mas i kierunków.
Twórcza aktywność rzeźbiarska doskonali koordynację wzrokowo-ruchową. Daje satysfakcje, ale czasami też kruchość dzieła stawia nas przed zmierzeniem się z porażką. Praca z gliną wycisza, uczy cierpliwości i doskonali koncentrację.
Bardzo ważnym elementem zajęć rzeźbiarskich jest forma dyskusji zbiorowych, mini wykładów i przede wszystkim korekt indywidualnych, z uwzględnieniem możliwości manualno-kreacyjnych każdego ucznia.
Niemniej jednak pracownia rzeźby to też miejsce. Z biegiem lat zmieniała swoje ulokowanie by w 2016 roku zagościć w nowej, specjalnie zaprojektowanej przestrzeni. Wyposażona jest w profesjonalne stanowiska, narzędzia i materiały wspierające komfort pracy. To też miejsce, gdzie spotykają się ludzie. Przy okazji wydarzeń jak Drzwi Otwarte czy realizacji projektów odbywają się również ogólnodostępne Warsztaty, w których chętnie bierze udział nie tylko młodzież, ale i dzieci wraz z rodzicami.
Zagadnienia rzeźbiarskie zawarte są w autorskim programie nauczania i prowadzone przez artystę rzeźbiarza, gdzie studium rzeźbiarskie przeplata się z realizacjami projektowymi interpretującymi rzeczywistość.
Aby świadomie konstruować i komponować płaszczyzny i obiekty trójwymiarowe, licealiści mierzą się z przeróżnymi ćwiczeniami, opierają się na analizie natury, obserwacji anatomicznej, doszukują cech charakterystycznych rzeźbionych obiektów. Są to studia z natury, rzeźba pełna, płaskorzeźba, łączenie elementów portretowych i literniczych, oraz odtwórcze na podstawie dokumentacji np. fotograficznej czy szkicach własnych pomysłów. Tworzenie elementu przestrzeni np.w architekturze czy kreowanie form designu. Zaznajamiają się z problematyką kompozycji, proporcji, ciężaru bryły, statyki, dynamiki, faktury, wzajemnych relacji mas i kierunków.
Twórcza aktywność rzeźbiarska doskonali koordynację wzrokowo-ruchową. Daje satysfakcje, ale czasami też kruchość dzieła stawia nas przed zmierzeniem się z porażką. Praca z gliną wycisza, uczy cierpliwości i doskonali koncentrację.
Bardzo ważnym elementem zajęć rzeźbiarskich jest forma dyskusji zbiorowych, mini wykładów i przede wszystkim korekt indywidualnych, z uwzględnieniem możliwości manualno-kreacyjnych każdego ucznia.
Niemniej jednak pracownia rzeźby to też miejsce. Z biegiem lat zmieniała swoje ulokowanie by w 2016 roku zagościć w nowej, specjalnie zaprojektowanej przestrzeni. Wyposażona jest w profesjonalne stanowiska, narzędzia i materiały wspierające komfort pracy. To też miejsce, gdzie spotykają się ludzie. Przy okazji wydarzeń jak Drzwi Otwarte czy realizacji projektów odbywają się również ogólnodostępne Warsztaty, w których chętnie bierze udział nie tylko młodzież, ale i dzieci wraz z rodzicami.
Kinga Kosacz-Drozdek