Konsultacje z mieszkańcami dotyczące przebiegu nowego połączenia drogowego pomiędzy ulicą Sybiraków a ulicą Wschodnią odbyły się dziś (30 października) w Ratuszu Staromiejskim. Spotkanie pokazało, że temat cieszy się dość dużym zainteresowaniem elblążan. Zobacz zdjęcia.
Na początku zaznaczmy, że przez znaczną część spotkania wypowiadali się o koncepcji połączenia drogowego jego uczestnicy, a nie organizatorzy. Stąd w czwartek w kolejnym tekście przedstawimy znacznie szerszą relację z konsultacji.
Dziś skupimy się na tym, co było punktem wyjścia rozmów, a więc trzy koncepcje połączenia drogowego w okolicy Bażantarni, które przedstawiała wiceprezydent Katarzyna Wiśniewska. Można się z nimi zapoznać na pierwszych stronach dołączonej do tekstu galerii zdjęć, dalej jest również propozycja stowarzyszenia Nowy Elbląg i i jednego z mieszkańców zaprezentowana przez Karolinę Śluz, o nich więcej w kolejnym materiale (odpowiednio zdjęcie 4 i 5 w galerii).
- Dziękuję bardzo, że zdecydowali się państwo przyjść i porozmawiać w tej ważnej sprawie – mówiła wiceprezydent Wiśniewska. Podkreśliła m. in., że według aktualnych danych mieszka w Elblągu 113 tys. osób, a zarejestrowanych jest 95,5 tys. pojazdów. To jedno z wyzwań, z którymi musi mierzyć się miasto.
- Pokazujemy dzisiaj państwu takie warianty, dla których punktem wyjścia jest zrealizowany fragment ulicy Wschodniej – mówiła Katarzyna Wiśniewska. Jak zaznaczyła, ostatecznie może zostać zrealizowany któryś z nich, może jakiś inny, który zostanie zaproponowany. Potem wyłonione koncepcje mają zostać poddane merytorycznej analizie, a później w grę wchodzą jeszcze kolejne spotkania i konsultacje.
Trzy warianty wyjściowe póki co nie są przygotowane na podstawie jakiegokolwiek kosztorysu inwestorskiego, są obliczone na podstawie kosztu 1 km inwestycji. Koszt poszczególnych wariantów to kolejno 32, 15 i 12 mln zł.
Najdroższy jest wariant pierwszy. Trasa odbija w nim w połowie ul. Wschodniej przez tereny miejskie, które są niezainwestowane. Są tam znaczne różnice terenowe i cieki wodne. Ta trasa nie ingeruje powyżej Góry Chrobrego.
- W przestrzeni publicznej od lat krązy sformułowanie obwodnica, natomiast nie będzie to droga o parametrach obwodnicy, a taka jak obecna ul. Chrobrego – opisywała wiceprezydent.
Wariant II to kontynuacja wybudowanej ul. Wschodniej, przechodzi przez tereny prywatne i jest zbliżony do Góry Chrobrego, oddalony od Parku Krajobrazowego Wysoczyzny Elbląskiej.
- To jest połowa przebiegu poprzedniego wariantu – komentowała wiceprezydent.
Ostatni wariant przebiega po dawnej drodze i wykorzystuje naturalne ukształtowania terenu, ale jest najbliżej Parku Krajobrazowego Wysoczyzny Elbląskiej.
- W tych wariantach, które przebiegają za Górą Chrobrego, nieodłącznym elementem byłby przepust dla zwierząt, który miałby połączyć górę z terenem Bażantarni – opisywała Katarzyna Wiśniewska. Po krótkiej prezentacji oddała głos uczestnikom, którzy zgłaszali swoje pomysły i zastrzeżenia, całe spotkanie potrwało ponad 1,5 godziny. O tym, co mówiono o elbląskiej komunikacji, Bażantarni etc. więcej w czwartkowym materiale.