UWAGA!

Historie z tej ziemi: Mosty dla Kwidzyna

 Elbląg, Historie z tej ziemi: Mosty dla Kwidzyna

Tak jak Elbląg potrzebuje przekopu Mierzei, tak Kwidzyn do swego rozwoju potrzebuje mostu na Wiśle. Z tą różnicą, że w przeszłości przekop Mierzei tylko planowano, a w ostatnich stu latach mostów na Wiśle pod Kwidzynem było kilka.

Pierwszy most w miejscowości Opalenie zbudowany został przez Niemców w latach 1905-1909. Obsługiwał jednotorową, lokalną linię kolejową Smętowo - Kwidzyn, ale budowany był jako ważny element strategicznej linii kolejowej, którą Niemcy zamierzali rozbudować do rozmiarów magistrali.
       Klęska Niemiec w I wojnie światowej udaremniła realizację tych planów. Most po roku 1920 znalazł się w rękach polskich, a ponieważ nie był tu już potrzebny, został rozebrany i na nowo zmontowany w Toruniu. Dziś jest ważnym mostem drogowym na krajowej „jedynce” i nosi imię Józefa Piłsudskiego.
       Dwa kolejne mosty w tym samym miejscu Niemcy zaczęli budować pod koniec II wojny światowej. Pierwszy, drewniany zbudowano w zaledwie 35 dni. Tuż obok, na starych filarach wybudowano most stalowy. Ale gdy front zbliżył się w okolice Wisły, Niemcy wysadzili oba mosty w powietrze. Rosjanie odbudowali
       tylko most drewniany, który służył zaledwie dwa lata, zanim nie wyremontowano mostów w Tczewie.
       Był też czwarty most, ale tylko na wypadek wojny. Przeprawę pontonową dla wojska stratedzy Układu Warszawskiego zaplanowali właśnie pod Kwidzynem. Przygotowano dla niej przyczółki i najazdy. W magazynach złożono most w częściach. I na tym, rzec można, „na całe szczęście” się skończyło. Tymczasem mieszkańcy Kwidzyna nadal czekają na swój most.
      
       Obejrzyj film.
      

      
Juliusz Marek, Telewizja Elbląska

Najnowsze artykuły w dziale Społeczeństwo

Artykuły powiązane tematycznie

Zamieszczenie następnej opinii do tego artykułu wymaga zalogowania

W formularzu stwierdzono błędy!

Ok
Dodawanie opinii
Aby zamieścić swoje zdjęcie lub avatar przy opiniach proszę dokonać wpisu do galerii Czytelników.
Dołącz zdjęcie:

Podpis:

Jeśli chcesz mieć unikalny i zastrzeżony podpis
zarejestruj się.
E-mail:(opcjonalnie)
A moim zdaniem...
  • W uzupełnieniu b. ciekawej relacji ks. A. Kilanowskiego można dodać, że Niemcy mocno podkreślali na kżadym kroku niekorzystne dla nich postanowienia Traktatu Wersalskiego. Właśnie niedaleko, na północ od Kwidzyna, w Białej Górze do dziś znajdują się resztki "pomnika wersalskiego", który usytuowany został rozmyślnie w tzw. Trójkącie Trzech Krajów (Dreiländer-Eck): Korytarz Polski-Wolne Miasto Gdańsk-Prusy Zachodnie. W Białej Górze, gdzie znajduje się imponująca śluza, wybudowana po katastrofalnej powodzi (nomen-omen!) z 25.03.1888 r. - znajduje się duży głaz z tablicą objaśniającą zawiłości historyczne tego zakątka ziemi. Na drugiej stronie tego głazu znajdują się czytelne-niemieckie nazwy miast, które znalazły się w obszarze Wolne Miasta Gdańska. Powstanie korytarza polskiego po zakończeniu I wojny światowej utrudniło życiem Niemcom w wielu aspektach życia codziennego. Ks. Kilanowski nie wspomniał, że masy zwolnionych z niewoli żołnierzy niemieckich, pochodzących z Prus Wsch. nie mogły przemieszczać się wspomnianymi-tranzytowymi liniami kolejowymi przy korytarz polski. Uruchomiono dla nich specjalną "Seedienst" i przerzucano do Piławy (dziś Bałtyjsk). cd.
  • cd. Była też tzw. "wojna celna" Polski z Niemcami, spowodowana korytarzem, kiedy to myślano o przebudowie. .. Kanału Elbląskiego! Niemcy nie mając mostu w Opaleniach po I wojnie, zmodyfikowali dworzec kolei wąskotorowej w Kürzebrack - Marese (dziś Korzeniewo-Mareza), gdzie aktywną przeprawą promową zapewniali rozdzielonym rodzinom (i nie tylko) kontakt z zamieszkujacymi w korytarzu polskim. Piekne budynki przeprawy w Korzeniewie (i po drugiej stronie Wisły) zachowały się do dzisiaj. .. .. Most J. Piłsudskiego w Toruniu przypomina do zludzenia zniszczony Most Kierbedzia w Warszawie. To właśnie na tym moście w Toruniu kręcono znany epizod z filmu dot. zamachu na gen. Franza Kutscherę. .. .
  • dzieki erg
    Zgłoś do moderacji     Odpowiedz
    0
    0
    czytam z zaciekawieniem(2010-05-24)
Reklama