
Kolejne spotkanie Forum Rozwoju Elbląga (20 lutego) poświęcone było komunikacji miejskiej w Elblągu. Poprowadził je Marcel Klinowski, znany elbląski miłośnik tramwajów.
W trakcie ożywionej dyskusji, zebrani na spotkaniu wyrazili swoje opinie na temat elbląskiej komunikacji miejskiej definiując zalety, wady oraz propozycje zmian.
1. Zalety
• Model funkcjonowania oparty na zasadach rynkowych poprzez organizowanie przetargów na usługi przewozowe w komunikacji autobusowej.
• Plan rozwoju transportu publicznego promujący transport szynowy.
• Stopniowe ujednolicanie barw pojazdów komunikacji miejskiej.
• Prace nad Systemem Elbląskiej Karty Miejskiej, składającego się z podsystemu monitorowania ruchu pojazdów transportu zbiorowego, kontroli biletowej oraz dynamicznej informacji pasażerskiej.
2. Wady
• Brak spójności pomiędzy obowiązującymi dokumentami opracowywanymi przez Urząd Miejski w Elblągu lub na jego zlecenie (Strategia Rozwoju Elbląga, Zintegrowany Program Rozwoju Transportu Publicznego, Wieloletnie Plany Inwestycyjne a Miejscowe Plany Zagospodarowania Przestrzennego).
• Częściowe realizowanie inwestycji zapisanych w Zintegrowanym Programie Rozwoju Transportu Publicznego m.in.:
- projektów infrastrukturalnych,
- zakupu i modernizacji taboru tramwajowego.
• Niedofinansowanie miejskiej spółki Tramwaje Elbląskie sp. z o.o. w zakresie modernizacji infrastruktury i taboru.
• Niewielka elastyczność w dostosowywaniu systemu transportu publicznego do potrzeb pasażerów.
• Brak strategii promocji transportu publicznego skierowanej do mieszkańców.
• Brak konsultacji społecznych w zakresie inwestycji miejskich w dziedzinie transportu publicznego.
• Niedostosowanie infrastruktury drogowej na potrzeby komunikacji miejskiej, szczególnie w przypadku ostatnich inwestycji miejskich:
- zastosowanie progów zwalniających na trasach komunikacji autobusowej (ul. Bałuckiego, ul. Moniuszki),
- niewprowadzenie priorytetu dla komunikacji miejskiej w sygnalizacji świetlnej,
- błędy w projektowaniu inwestycji drogowych (skrzyżowanie ul. Skrzydlatej i Lotniczej, ronda o zbyt małym promieniu skrętu).
3. Propozycje zmian
• Uproszczenie i uelastycznienie taryfy przewozowej oraz siatki połączeń do potrzeb mieszkańców m.in. poprzez:
- wprowadzenie biletu dobowego,
- konsultacje społeczne
- rezygnacja z proponowanego trybu Check-in i Check-out wprowadzającego nakaz dwukrotnego kasowania biletu przy wejściu i wyjściu z pojazdu w ramach Systemu Elbląskiej Karty Miejskiej.
• Rzetelne informowanie o inwestycjach miejskich oraz organizowanie ogólnodostępnych konsultacji społecznych dla zainteresowanych stron ze szczególnym uwzględnieniem mieszkańców wraz z zastosowaniem nowoczesnych form komunikacji.
• Opracowanie strategii promocji transportu publicznego.
• Polepszenie koordynacji działań w dziedzinie inwestycji infrastrukturalnych między Urzędem Miejskim a przewoźnikami w celu wyeliminowania błędów tj. ustawianie progów zwalniających na trasie linii autobusowych czy niedostosowanie szerokości jezdni/promieni skrętu z uwzględnieniem pojazdów komunikacji miejskiej.
Kolejne spotkanie Forum Rozwoju Elbląga odbędzie się 18 marca o godzinie 18 w biurowcu Elzam na Al. Grunwaldzkiej 2 B 1 sala nr 6. Poświęcone będzie inwestycjom sportowo-rekreacyjnym w Elblągu. Zapraszamy na spotkanie wszystkich chętnych elblążan zainteresowanych tą tematyką i mających ciekawe pomysły.
***
Marcel Klinowski - znany elbląski miłośnik tramwajów, pomysłodawca inicjatywy Tramwaje dla elblążan (www.tramwajedlaelblazan.pl) oraz autor strony internetowej poświęconej tramwajom (www.tramwaje.elblag.webd.pl).
1. Zalety
• Model funkcjonowania oparty na zasadach rynkowych poprzez organizowanie przetargów na usługi przewozowe w komunikacji autobusowej.
• Plan rozwoju transportu publicznego promujący transport szynowy.
• Stopniowe ujednolicanie barw pojazdów komunikacji miejskiej.
• Prace nad Systemem Elbląskiej Karty Miejskiej, składającego się z podsystemu monitorowania ruchu pojazdów transportu zbiorowego, kontroli biletowej oraz dynamicznej informacji pasażerskiej.
2. Wady
• Brak spójności pomiędzy obowiązującymi dokumentami opracowywanymi przez Urząd Miejski w Elblągu lub na jego zlecenie (Strategia Rozwoju Elbląga, Zintegrowany Program Rozwoju Transportu Publicznego, Wieloletnie Plany Inwestycyjne a Miejscowe Plany Zagospodarowania Przestrzennego).
• Częściowe realizowanie inwestycji zapisanych w Zintegrowanym Programie Rozwoju Transportu Publicznego m.in.:
- projektów infrastrukturalnych,
- zakupu i modernizacji taboru tramwajowego.
• Niedofinansowanie miejskiej spółki Tramwaje Elbląskie sp. z o.o. w zakresie modernizacji infrastruktury i taboru.
• Niewielka elastyczność w dostosowywaniu systemu transportu publicznego do potrzeb pasażerów.
• Brak strategii promocji transportu publicznego skierowanej do mieszkańców.
• Brak konsultacji społecznych w zakresie inwestycji miejskich w dziedzinie transportu publicznego.
• Niedostosowanie infrastruktury drogowej na potrzeby komunikacji miejskiej, szczególnie w przypadku ostatnich inwestycji miejskich:
- zastosowanie progów zwalniających na trasach komunikacji autobusowej (ul. Bałuckiego, ul. Moniuszki),
- niewprowadzenie priorytetu dla komunikacji miejskiej w sygnalizacji świetlnej,
- błędy w projektowaniu inwestycji drogowych (skrzyżowanie ul. Skrzydlatej i Lotniczej, ronda o zbyt małym promieniu skrętu).
3. Propozycje zmian
• Uproszczenie i uelastycznienie taryfy przewozowej oraz siatki połączeń do potrzeb mieszkańców m.in. poprzez:
- wprowadzenie biletu dobowego,
- konsultacje społeczne
- rezygnacja z proponowanego trybu Check-in i Check-out wprowadzającego nakaz dwukrotnego kasowania biletu przy wejściu i wyjściu z pojazdu w ramach Systemu Elbląskiej Karty Miejskiej.
• Rzetelne informowanie o inwestycjach miejskich oraz organizowanie ogólnodostępnych konsultacji społecznych dla zainteresowanych stron ze szczególnym uwzględnieniem mieszkańców wraz z zastosowaniem nowoczesnych form komunikacji.
• Opracowanie strategii promocji transportu publicznego.
• Polepszenie koordynacji działań w dziedzinie inwestycji infrastrukturalnych między Urzędem Miejskim a przewoźnikami w celu wyeliminowania błędów tj. ustawianie progów zwalniających na trasie linii autobusowych czy niedostosowanie szerokości jezdni/promieni skrętu z uwzględnieniem pojazdów komunikacji miejskiej.
Kolejne spotkanie Forum Rozwoju Elbląga odbędzie się 18 marca o godzinie 18 w biurowcu Elzam na Al. Grunwaldzkiej 2 B 1 sala nr 6. Poświęcone będzie inwestycjom sportowo-rekreacyjnym w Elblągu. Zapraszamy na spotkanie wszystkich chętnych elblążan zainteresowanych tą tematyką i mających ciekawe pomysły.
***
Marcel Klinowski - znany elbląski miłośnik tramwajów, pomysłodawca inicjatywy Tramwaje dla elblążan (www.tramwajedlaelblazan.pl) oraz autor strony internetowej poświęconej tramwajom (www.tramwaje.elblag.webd.pl).
Cezary Balbuza