UWAGA!

Czy w naszym mieście powstanie podziemny parking rowerowy?

 Czy w naszym mieście powstanie podziemny parking rowerowy?

Od ponad 8 miesięcy w Elbląskim Parku Technologicznym młodzi przedsiębiorcy rozwijali pomysły na innowacyjny biznes w ramach projektu Platforma Startowa dla nowych pomysłów „Hub of Talents”. Jednym z najciekawszych rozwiązań jest automatyczny, bezobsługowy podziemny parking rowerowy, który na polski rynek chce prowadzić firma Irpark. Czy jest szansa, aby taki parking był także w Elblągu?

Hub of Talents to wspólny projekt technoparków z województw: podlaskiego i warmińsko-mazurskiego. Głównym jego założeniem jest umożliwienie młodym ludziom łatwiejszego i szybszego dostępu do realizacji innowacyjnego pomysłu. Dzięki współpracy BPN-T, Olsztyńskiego Parku Naukowo-Technologicznego, Elbląskiego Parku Technologicznego, Parku Naukowo-Technologicznego w Ełku, Parku Przemysłowego Łomża Sp. z o.o. oraz Parku Naukowo-Technologicznego Polska-Wschód w Suwałkach Sp. z o.o. młody innowator mógł wybrać najbardziej odpowiadające mu miejsce, w którym to pod okiem ekspertów i mentorów miał szansę pracować nad rozwojem własnego projektu. W każdym z sześciu zaangażowanych miast odbyły się cykle inkubacji, a dodatkowo uczestnicy mogli liczyć na szereg udogodnień, przygotowanych dla nich przez władze lokalne.
      
       Zasada działania naszego parkingu jest bardzo prosta. Automatycznie sterowany mechanizm najpierw chwyta nasz rower, a następnie przesuwa do najbliższego wolnego miejsca w podziemnej infrastrukturze parkingowej. Wcześniej dokonujemy płatności za parkowanie kartą lub telefonem. Plusem tego rozwiązania dla właściciela roweru jest pełne bezpieczeństwo - tego roweru po prostu nikt nie ukradnie. Ale zyskuje też miasto i lokalna społeczność. Promujemy poruszanie się rowerami w kierunku uczelni, centrum lub obiektów sportowo-rekreacyjnych - o projekcie opowiadają pomysłodawcy ze start-upu Irpark.
      
       W ramach projektu Hub of Talents młodzi przedsiębiorcy przygotowali projekt techniczny parkingu, analizy materiałowe, biznes plan, rozpoczęli także z sukcesami rozmowy z lokalnymi samorządami. Zainteresowanie rozmowami na temat budowy takich parkingów wyraziły władze Gdańska i Gdyni.
      
       Parkingi działające w podobny sposób są już w Holandii, Japonii, Hiszpanii i w Niemczech. Wszędzie punktem wyjścia do rozbudowy infrastruktury dla rowerzystów były dyskusje o zakorkowanych ulicach w centrum miast, promocja zdrowego stylu życia i rozwój alternatywnego transportu miejskiego. Umiemy sobie wyobrazić, że nasze parkingi staną się ważną częścią powstających węzłów przesiadkowych przy przecięciu tras autobusowych, linii tramwajowych i kolei podmiejskiej. Ale widzimy też parkingi przy uczelniach, basenach lub na nowo budowanych osiedlach - dodają Jan Kapliński i Bartłomiej Bodnarczyk ze spółki Irpark.
      
       Przedsięwzięcie zostało zorganizowane w związku z realizacją projektu Platformy startowe dla nowych pomysłów Hub of Talents współfinansowanego ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego. Projekt realizowany jest w ramach Poddziałania 1.1.1 PO Polska Wschodnia.
      
                                                                            ---------- materiał płatny -------------
      
      

Najnowsze artykuły w dziale Społeczeństwo

Artykuły powiązane tematycznie