UWAGA!

Sprawy indywidualne konsumentów

W Polsce jest wiele urzędów zajmujących się sprawami konsumenckimi, lecz w ściśle określonym zakresie. Jednym z nich jest Inspekcja Handlowa.

Podstawą działania IH jest ustawa z 15 grudnia 2000 roku o Inspekcji Handlowej. Do jej ustawowych zadań należy podejmowanie mediacji w celu ochrony interesów praw konsumentów, a także poradnictwo konsumenckie. Z kompetencji Inspekcji Handlowej są wyłączone sprawy:
     1) przedsiębiorców działających na terenach zamkniętych, podlegających ministrowi właściwemu do spraw wewnętrznych, Ministrowi Obrony Narodowej i Ministrowi Sprawiedliwości,
     2) przedsiębiorców produkujących energię lub prowadzących hurtowy i detaliczny handel energią,
     3) przedsiębiorców produkujących paliwa,
     4) banków oraz prowadzonej przez nie działalności bankowej,
     5) ubezpieczeń oraz działalności ubezpieczeniowej,
     6) usług pocztowych i telekomunikacyjnych,
     7) usług pośrednictwa finansowego,
     8) usług informatycznych,
     9) usług naukowo-badawczych,
     10) usług w zakresie edukacji,
     11) usług w zakresie ochrony zdrowia i opieki społecznej,
     12) nawozów i środków wspomagających uprawę roślin.
     Do kogo można udać się, gdy problem dotyczy dziedziny wyłączonej z kompetencji Inspekcji Handlowej?
     - Bez wątpienia we wszystkich sprawach konsumenckich można udać się do Miejskiego Rzecznika Konsumentów, który przyjmuje mieszkańców Elbląga w Urzędzie Miejskim ul. Łączności 1 tel. 055 239- 34- 56 – informuje Radosław Rzepecki z IH. - Mieszkańcy powiatu ziemskiego mogą skontaktować się z Powiatowym Rzecznikiem Konsumentów, który ma swoją siedzibę w
     Starostwie Powiatowym w Elblągu ul. Saperów 14 A tel. 055 239 - 49 - 09.
     - W sprawach związanych ze świadczeniem usług telekomunikacyjnych czy pocztowych można zwrócić się o pomoc do Urzędu Komunikacji Elektronicznej - kontynuuje. - Delegatura znajduje się w Olsztynie przy ul. Dworcowej 3 tel. 089 533-35-22. Natomiast, kiedy mamy problem z bankiem pomóc może nam Arbiter bankowy działający przy Związku Banków Polskich. Biuro Arbitra bankowego jest w Warszawie ul. Kruczkowskiego 8 tel. 022 48-68-400.
     W przypadku sporów z zakładami ubezpieczeń, powszechnymi towarzystwami emerytalnymi pomoc świadczy Rzecznik Ubezpieczonych, który ma swoją siedzibę w Warszawie Al. Jerozolimskie 44 tel. 022 333-73-28.
     Problemy dotyczące naruszenia praw pacjenta pomoże rozwiązać Rzecznik Praw Pacjenta ul. Żołnierska 16 p. 1 B w Olsztynie tel. 089 533-96-75.
     Kiedy mamy problemy z respektowaniem swoich praw jako pasażera linii lotniczych o pomoc możemy się zwrócić do Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego Komisja Ochrony Praw Pasażerów ul. Żelazna 59 w Warszawie tel. 022 520-74-84.
     Wśród instytucji konsumenckich jest również Rzecznik Odbiorców Paliw i Energii, który udziela pomoc odbiorcom paliw gazowych i energii w stosunkach z przedsiębiorcami energetycznymi - siedziba Rzecznika znajduje się przy ul. Chłodnej 64 w Warszawie tel. 022 661-61-07.
     Szczegółowe informacje o wymienionych instytucjach można znaleźć na stronach internetowych:
     Główny Inspektorat Inspekcji Handlowej - www.giih.gov.pl
     Urząd Komunikacji Elektronicznej - www.uke.gov.pl
     Arbiter bankowy - www.zbp.pl
     Rzecznik Ubezpieczonych - www.rzu.gov.pl
     Rzecznik Praw Pacjenta - www.nfz-olsztyn.pl
     Urząd Lotnictwa Cywilnego - www.ulc.gov.pl
     Rzecznik Odbiorców Paliw i Energii - www.ure.gov.pl.
oprac. A

Najnowsze artykuły w dziale Poradnik

Artykuły powiązane tematycznie

Zamieszczenie następnej opinii do tego artykułu wymaga zalogowania

W formularzu stwierdzono błędy!

Ok
Dodawanie opinii
Aby zamieścić swoje zdjęcie lub avatar przy opiniach proszę dokonać wpisu do galerii Czytelników.
Dołącz zdjęcie:

Podpis:

Jeśli chcesz mieć unikalny i zastrzeżony podpis
zarejestruj się.
E-mail:(opcjonalnie)
Reklama