Jednym z ustawowych zadań Inspekcji Handlowej jest podejmowanie mediacji w celu ochrony interesów i praw konsumentów. Postępowanie mediacyjne służy polubownemu zakończenia sporu cywilno-prawnego między konsumentem a przedsiębiorcą. Podejmowane jest na wniosek konsumenta lub z urzędu, gdy wymaga tego ochrona konsumenta.
W toku postępowania mediacyjnego przedsiębiorcy przedstawiane są roszczenia konsumenta, przepisy mające zastosowanie w sprawie oraz propozycja polubownego zakończenia sporu. Niestety, mediacja nie może być przeprowadzona, gdy przedsiębiorca nie wyrazi zgody na polubowne zakończenie sprawy.
W pierwszym półroczu 2007 roku Delegatura Inspekcji Handlowej w Elblągu rozpatrzyła 104 wnioski o mediację. Tradycyjnie najwięcej, bo aż 79 wniosków o mediację, dotyczyło obuwia. Pozostałe wnioski dotyczyły mebli, sprzętu AGD i RTV, sprzętu komputerowego, odzieży, okularów, torebki i innych artykułów. Wnioski o mediację dotyczyły również usług takich jak pralnicza czy remontowo-budowlana.
Główną przyczyną powstawania sporów cywilno-prawnych są rozbieżne stanowiska przedsiębiorców i konsumentów odnośnie przyczyn powstawania niezgodności towaru z umową. Zdaniem przedsiębiorców, najczęściej potwierdzonym opiniami rzeczoznawców, przyczyną występowania wad jest niewłaściwe użytkowanie i brak konserwacji towarów, szczególnie obuwia, a także naturalne zużycie podczas użytkowania czy uszkodzenia mechaniczne.
Natomiast konsumenci są zdania, że skoro odpowiedzialność sprzedawcy trwa 2 lata, to w tym okresie mają prawo reklamować każdą wadę, niezależnie od przyczyn jej powstania, i żądać doprowadzenia towaru do stanu zgodnego z umową.
Wszystkie wnioski o mediację są załatwiane poprzez wszczęcie postępowania mediacyjnego i wyznaczenie terminu mediacji lub terminu polubownego zakończenia sprawy.
W pierwszym półroczu tego roku przeprowadzono 82 mediacje bezpośrednie i mediacje korespondencyjne, z czego w 54 przypadkach przedsiębiorcy zmienili swoje stanowisko na korzyść konsumenta. W 22 sprawach przedsiębiorcy nie zareagowali na pismo mediacyjne.
W przypadku, gdy postępowanie mediacyjne nie zakończy się polubownie, konsumentowi pozostaje możliwość dochodzenia swych roszczeń przed Polubownym Sądem Konsumenckim (za zgodą stron) lub z powództwa cywilnego przed sądem powszechnym. Inspekcja Handlowa nie posiada środków przymusu pozwalających na wyegzekwowanie od przedsiębiorców zachowania zgodnego z roszczeniami konsumentów, mimo to w pierwszym półroczu znacznie wzrosło zainteresowanie postępowaniem mediacyjnym.
W pierwszym półroczu 2007 roku Delegatura Inspekcji Handlowej w Elblągu rozpatrzyła 104 wnioski o mediację. Tradycyjnie najwięcej, bo aż 79 wniosków o mediację, dotyczyło obuwia. Pozostałe wnioski dotyczyły mebli, sprzętu AGD i RTV, sprzętu komputerowego, odzieży, okularów, torebki i innych artykułów. Wnioski o mediację dotyczyły również usług takich jak pralnicza czy remontowo-budowlana.
Główną przyczyną powstawania sporów cywilno-prawnych są rozbieżne stanowiska przedsiębiorców i konsumentów odnośnie przyczyn powstawania niezgodności towaru z umową. Zdaniem przedsiębiorców, najczęściej potwierdzonym opiniami rzeczoznawców, przyczyną występowania wad jest niewłaściwe użytkowanie i brak konserwacji towarów, szczególnie obuwia, a także naturalne zużycie podczas użytkowania czy uszkodzenia mechaniczne.
Natomiast konsumenci są zdania, że skoro odpowiedzialność sprzedawcy trwa 2 lata, to w tym okresie mają prawo reklamować każdą wadę, niezależnie od przyczyn jej powstania, i żądać doprowadzenia towaru do stanu zgodnego z umową.
Wszystkie wnioski o mediację są załatwiane poprzez wszczęcie postępowania mediacyjnego i wyznaczenie terminu mediacji lub terminu polubownego zakończenia sprawy.
W pierwszym półroczu tego roku przeprowadzono 82 mediacje bezpośrednie i mediacje korespondencyjne, z czego w 54 przypadkach przedsiębiorcy zmienili swoje stanowisko na korzyść konsumenta. W 22 sprawach przedsiębiorcy nie zareagowali na pismo mediacyjne.
W przypadku, gdy postępowanie mediacyjne nie zakończy się polubownie, konsumentowi pozostaje możliwość dochodzenia swych roszczeń przed Polubownym Sądem Konsumenckim (za zgodą stron) lub z powództwa cywilnego przed sądem powszechnym. Inspekcja Handlowa nie posiada środków przymusu pozwalających na wyegzekwowanie od przedsiębiorców zachowania zgodnego z roszczeniami konsumentów, mimo to w pierwszym półroczu znacznie wzrosło zainteresowanie postępowaniem mediacyjnym.
Radosław Rzepecki - Inspekcja Handlowa Elbląg