Jedną z możliwości, jaką daje prawo konsumentom, jest możliwość dochodzenia roszczeń przed Polubownymi Sądami Konsumenckimi, utworzonymi przy Wojewódzkich Inspektoratach Inspekcji Handlowej.
Podstawą prawną ich funkcjonowania są: ustawa z 2000 r. o Inspekcji Handlowej oraz Rozporządzenie Ministra Sprawiedliwości z 2001 r. w sprawie określenia regulaminu organizacji i działania stałych polubownych sądów konsumenckich.
Polubowne Sądy Konsumenckie rozpatrują spory o prawa majątkowe wynikłe z umów sprzedaży produktów i świadczenia usług zawartych pomiędzy konsumentami i przedsiębiorcami. Wyjątkami są sprawy m.in.: sprzedaży energii i paliw, działalności bankowej i ubezpieczeniowej, usług pocztowych i telekomunikacyjnych, usług pośrednictwa finansowego i informatycznych, usług w zakresie edukacji, usług w zakresie zdrowia i opieki społecznej.
Według regulaminu rozprawy są jawne i odbywają się w ten sposób, że po wywołaniu sprawy superarbiter udziela głosu stronom, najpierw wnioskodawcy, a potem stronie przeciwnej, które zgłaszają ustnie swe żądania i wnioski oraz przedstawiają twierdzenia i dowody na ich poparcie. Następnie, stosownie do okoliczności, sąd przeprowadza postępowanie dowodowe.
Superarbiter powinien skłaniać strony do pojednania, zwłaszcza po wstępnym wyjaśnieniu stanowisk stron. Po zamknięciu rozprawy sąd odbywa niejawną naradę, po której wydaje wyrok.
W okresie od stycznia do 31 października 2007 r. do Polubownego Sądu Konsumenckiego przy Wojewódzkim Inspektoracie Inspekcji Handlowej w Olsztynie, który jest również właściwy dla konsumentów dokonujących zakupów na terenie miasta Elbląga, wpłynęło 158 wniosków dotyczących rozpoznania sporów powstałych w związku z zakupem niezgodnych z umową towarów lub usług. Wnioski dotyczyły m.in.: obuwia (100), usług (22), sprzętu elektronicznego (9), odzieży (8), mebli (4) i sprzętu RTV i AGD (3). Ogólna wartość roszczeń wynikających ze złożonych wniosków wyniosła ok. 151 tys. złotych.
Niestety, podobnie jak w poprzednich okresach, wielu przedsiębiorców nie wyraziło zgody na rozpoznanie sporu w trybie sądownictwa polubownego, a jest to warunek konieczny do wszczęcia postępowania przed tym sądem. Z 75 spraw rozpatrywanych przez Sąd, w 58 przypadkach strony zawarły ugodę, w sześciu sprawach wydano wyroki uznające wniesione powództwo, a w 11 przypadkach powództwo zostało oddalone.
Ta forma dochodzenia roszczeń jest praktycznie niewykorzystana przez mieszkańców Elbląga pomimo, że jest prosta, szybka i bezpłatna.
Osoby zainteresowane takim postępowaniem powinny wypełnić odpowiedni druk - zapis. Dostępny on jest na stronach internetowych Wojewódzkiego Inspektoratu Inspekcji Handlowej w Olsztynie: www.olwiih.neostrada.pl Dodatkowe informacje na temat tych postępowań można uzyskać pod nr telefonu 089 527 27 65 wew. 34.
Polubowne Sądy Konsumenckie rozpatrują spory o prawa majątkowe wynikłe z umów sprzedaży produktów i świadczenia usług zawartych pomiędzy konsumentami i przedsiębiorcami. Wyjątkami są sprawy m.in.: sprzedaży energii i paliw, działalności bankowej i ubezpieczeniowej, usług pocztowych i telekomunikacyjnych, usług pośrednictwa finansowego i informatycznych, usług w zakresie edukacji, usług w zakresie zdrowia i opieki społecznej.
Według regulaminu rozprawy są jawne i odbywają się w ten sposób, że po wywołaniu sprawy superarbiter udziela głosu stronom, najpierw wnioskodawcy, a potem stronie przeciwnej, które zgłaszają ustnie swe żądania i wnioski oraz przedstawiają twierdzenia i dowody na ich poparcie. Następnie, stosownie do okoliczności, sąd przeprowadza postępowanie dowodowe.
Superarbiter powinien skłaniać strony do pojednania, zwłaszcza po wstępnym wyjaśnieniu stanowisk stron. Po zamknięciu rozprawy sąd odbywa niejawną naradę, po której wydaje wyrok.
W okresie od stycznia do 31 października 2007 r. do Polubownego Sądu Konsumenckiego przy Wojewódzkim Inspektoracie Inspekcji Handlowej w Olsztynie, który jest również właściwy dla konsumentów dokonujących zakupów na terenie miasta Elbląga, wpłynęło 158 wniosków dotyczących rozpoznania sporów powstałych w związku z zakupem niezgodnych z umową towarów lub usług. Wnioski dotyczyły m.in.: obuwia (100), usług (22), sprzętu elektronicznego (9), odzieży (8), mebli (4) i sprzętu RTV i AGD (3). Ogólna wartość roszczeń wynikających ze złożonych wniosków wyniosła ok. 151 tys. złotych.
Niestety, podobnie jak w poprzednich okresach, wielu przedsiębiorców nie wyraziło zgody na rozpoznanie sporu w trybie sądownictwa polubownego, a jest to warunek konieczny do wszczęcia postępowania przed tym sądem. Z 75 spraw rozpatrywanych przez Sąd, w 58 przypadkach strony zawarły ugodę, w sześciu sprawach wydano wyroki uznające wniesione powództwo, a w 11 przypadkach powództwo zostało oddalone.
Ta forma dochodzenia roszczeń jest praktycznie niewykorzystana przez mieszkańców Elbląga pomimo, że jest prosta, szybka i bezpłatna.
Osoby zainteresowane takim postępowaniem powinny wypełnić odpowiedni druk - zapis. Dostępny on jest na stronach internetowych Wojewódzkiego Inspektoratu Inspekcji Handlowej w Olsztynie: www.olwiih.neostrada.pl Dodatkowe informacje na temat tych postępowań można uzyskać pod nr telefonu 089 527 27 65 wew. 34.
Radosław Rzepecki - Inspekcja Handlowa w Elblągu